Svar: Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren
21. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Kære S. og C.
Tak for jeres brev, og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med søvnen nu, og at både I og jeres dreng trives godt med den nuværende rytme :) Så dejligt! Krydser fingre for at den gode gænge fortsætter...
Når vi sover, så indeholder vores søvn forskellige stadier, hvor vi sover dybt, sover lettere, og der er også stadier, hvor vi drømmer.
Små børns søvn er sammensat forskelligt sammenlignet med voksnes søvn, men netop med den alder, jeres dreng har nu, så begynder hans søvn i sammensætning at minde lidt mere om den søvn, som større børn og voksne sover. Det vil sige, at der rent fysiologisk sker nogle ændringer med søvnen nu. Der sker udviklingsmæssigt også rigtig meget netop nu, og dette påvirker jeres drengs søvn yderligere. Så nogle gange vil han vågne op - hvor han egentlig har behov for at komme videre i søvnen. Han kan have svært vd at komme fra et søvnstadie til et andet og i stedet for at sove videre, så vågner han altså op og er ofte ked af det.
Det, at han vågner med gråd, skyldes ofte, at han vågner direkte fra det stadie af søvn, som vi kalder for dyb søvn. Vågner han derimod op fra den lette søvn, så vil det være lettere at vågne, og han vil ikke være ked af det på samme måde. Det ændrer sig i takt med, at han bliver ældre, og det skyldes ikke, at I gør noget forkert. Det er en del af hans indre rytme, hans indre ur, og det skyldes både, at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt netop nu, og også ændringer i hans søvnsammensætning.
Det kan nogle gange lykkes at stå parat og hjælpe ham ind i søvnen med det samme, hvis I ved, hvornår han har tendens til at vågne. Hvis han altid vågner efter 25-35 minutter, så kan I altså være hos ham, lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke jer, I kan trille hans barnevogn lidt eller lignende og på den må være heldig at lulle ham videre til næste søvnstadie, uden at han når at vågne op.
Lykkes det ikke, og ender han med at vågne helt op, så er det okay. Så må I tage ham op, sætte jer med ham, være der for ham og lade ham mærke jeres ro, få lidt ekstra nærhed og på den måde få lov til at vågne stille og roligt, så det gode humør lettere kommer tilbage.
Så selvom det er hårdt, når han vågner og græder, så er det altså normalt i forhold til hans alder og udvikling, og det vil ændre sig med tiden... :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske