Svar: Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren

21. juni 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære S. og C.

Tak for jeres brev, og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med søvnen nu, og at både I og jeres dreng trives godt med den nuværende rytme :) Så dejligt! Krydser fingre for at den gode gænge fortsætter...

Når vi sover, så indeholder vores søvn forskellige stadier, hvor vi sover dybt, sover lettere, og der er også stadier, hvor vi drømmer.

Små børns søvn er sammensat forskelligt sammenlignet med voksnes søvn, men netop med den alder, jeres dreng har nu, så begynder hans søvn i sammensætning at minde lidt mere om den søvn, som større børn og voksne sover. Det vil sige, at der rent fysiologisk sker nogle ændringer med søvnen nu. Der sker udviklingsmæssigt også rigtig meget netop nu, og dette påvirker jeres drengs søvn yderligere. Så nogle gange vil han vågne op - hvor han egentlig har behov for at komme videre i søvnen. Han kan have svært vd at komme fra et søvnstadie til et andet og i stedet for at sove videre, så vågner han altså op og er ofte ked af det.

Det, at han vågner med gråd, skyldes ofte, at han vågner direkte fra det stadie af søvn, som vi kalder for dyb søvn. Vågner han derimod op fra den lette søvn, så vil det være lettere at ...

Annonce

... vågne, og han vil ikke være ked af det på samme måde. Det ændrer sig i takt med, at han bliver ældre, og det skyldes ikke, at I gør noget forkert. Det er en del af hans indre rytme, hans indre ur, og det skyldes både, at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt netop nu, og også ændringer i hans søvnsammensætning.

Det kan nogle gange lykkes at stå parat og hjælpe ham ind i søvnen med det samme, hvis I ved, hvornår han har tendens til at vågne. Hvis han altid vågner efter 25-35 minutter, så kan I altså være hos ham, lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke jer, I kan trille hans barnevogn lidt eller lignende og på den må være heldig at lulle ham videre til næste søvnstadie, uden at han når at vågne op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lykkes det ikke, og ender han med at vågne helt op, så er det okay. Så må I tage ham op, sætte jer med ham, være der for ham og lade ham mærke jeres ro, få lidt ekstra nærhed og på den måde få lov til at vågne stille og roligt, så det gode humør lettere kommer tilbage.

Så selvom det er hårdt, når han vågner og græder, så er det altså normalt i forhold til hans alder og udvikling, og det vil ændre sig med tiden... :)

Håber dette giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far