Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren

21. juni 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren

Kære Helen,

Tusind tak for dit svar ang. vores søns søvn om dagen, fodringer om natten og overgangen fra svøb til dyne.

Med hjælp fra dine gode råd har vi nu fået styr på de fleste af vores udfordringer, men vi har dog et enkelt opfølgende spørgsmål ift. vores søns sene eftermiddagslur.

Vores dreng sover nu tre lure om dagen: en formiddagslur på 40-45 minutter (mellem kl. 09 og 10), en middagslur på 1,5 time (mellem kl. 12 og 14), og så en sen eftermiddagslur på 20-30 minutter (mellem kl. 16 og 17). Vi putter ham for natten mellem kl. 19 og 20, og han sover så typisk til kl. 06/07 med en eller to nattefodringer derimellem.

Både formiddags- og middagsluren fungerer rigtig godt. Vores dreng er nem at lægge, falder hurtigt i søvn og vågner frisk og veludhvilet. Den sene eftermiddagslur er dog en anden historie.

Vi giver altid vores dreng en flaske inden luren, og som regel falder han i søvn under fodringen, med mindre vi er ude at gå tur med barnevognen – så falder han i søvn med sutten (som han nu har lært at bruge). Problemet er, at han altid vågner op med et ...

Annonce

... skrig og tydeligvis ikke er udhvilet. Når han først er vågnet på denne måde, er det stort set umuligt at få ham til at sove videre, selvom han bestemt ikke virker veludhvilet.

Det mærkelige er, at han få gange er vågnet stille og roligt efter 20-30 minutter og der har virket frisk nok – så det lader ikke til at være mængden af søvn, men måden han vågner på, som dikterer hvor frisk han er. Vi har forsøgt at putte ham i egen seng, lade ham sove i armene på en af os, sove i barnevogn, der triller og barnevogn, der står stille, samt sove i vores seng sammen med os. Længden af luren kan variere – f.eks. sover han ofte længere i vores arme – men han vågner stadig som oftest op grædende og virker træt, uanset hvor han sover.

Når vores dreng ikke får sovet ordentligt på dette tidspunkt af dagen, er han utidig og pylret resten af aftenen, indtil han bliver puttet.

Så er der noget, vi bør gøre anderledes ift. den sene eftermiddagslur? Og har du nogle bud på, hvorfor vores dreng kun vågner op ”på en dum måde” fra denne lur?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
S. og C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder