Brev:
Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren
21. juni 2019
Alder:
5 mdr.
Vågner altid grædende op fra eftermiddagsluren
Kære Helen,
Tusind tak for dit svar ang. vores søns søvn om dagen, fodringer om natten og overgangen fra svøb til dyne.
Med hjælp fra dine gode råd har vi nu fået styr på de fleste af vores udfordringer, men vi har dog et enkelt opfølgende spørgsmål ift. vores søns sene eftermiddagslur.
Vores dreng sover nu tre lure om dagen: en formiddagslur på 40-45 minutter (mellem kl. 09 og 10), en middagslur på 1,5 time (mellem kl. 12 og 14), og så en sen eftermiddagslur på 20-30 minutter (mellem kl. 16 og 17). Vi putter ham for natten mellem kl. 19 og 20, og han sover så typisk til kl. 06/07 med en eller to nattefodringer derimellem.
Både formiddags- og middagsluren fungerer rigtig godt. Vores dreng er nem at lægge, falder hurtigt i søvn og vågner frisk og veludhvilet. Den sene eftermiddagslur er dog en anden historie.
Vi giver altid vores dreng en flaske inden luren, og som regel falder han i søvn under fodringen, med mindre vi er ude at gå tur med barnevognen – så falder han i søvn med sutten (som han nu har lært at bruge). Problemet er, at han altid vågner op med et skrig og tydeligvis ikke er udhvilet. Når han først er vågnet på denne måde, er det stort set umuligt at få ham til at sove videre, selvom han bestemt ikke virker veludhvilet.
Det mærkelige er, at han få gange er vågnet stille og roligt efter 20-30 minutter og der har virket frisk nok – så det lader ikke til at være mængden af søvn, men måden han vågner på, som dikterer hvor frisk han er. Vi har forsøgt at putte ham i egen seng, lade ham sove i armene på en af os, sove i barnevogn, der triller og barnevogn, der står stille, samt sove i vores seng sammen med os. Længden af luren kan variere – f.eks. sover han ofte længere i vores arme – men han vågner stadig som oftest op grædende og virker træt, uanset hvor han sover.
Når vores dreng ikke får sovet ordentligt på dette tidspunkt af dagen, er han utidig og pylret resten af aftenen, indtil han bliver puttet.
Så er der noget, vi bør gøre anderledes ift. den sene eftermiddagslur? Og har du nogle bud på, hvorfor vores dreng kun vågner op ”på en dum måde” fra denne lur?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
S. og C.