Svar: Middagslur - 2 år, 10 mdr.
14. juni 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I er glade for mine svar :)
Når det kommer til at springe middagsluren over, så vil der ofte være tale om en overgang, - forstået på den måde, at de fleste børn vil have brug for en lur nogle dage og andre dage vil de fint kunne springe den over - og det er vigtigt, at man forsøger at være fleksibel i forhold til dette...
Tegn på, at jeres dreng stadig har brug for sin middagslur:
- Han protesterer mod at skulle sove, men bliver han puttet, så falder han alligevel i søvn og ender ofte med at sove en time eller mere.
- Han vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt og mangler tydeligt mere og mere overskud, som dagen skrider frem.
- Han vågner af sig selv om morgenen, men virker træt og småsur.
- Han virker næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.
- Han falder ofte i søvn, hvis I kører i bil eller ser fjernsyn.
- Han sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.
---------------------
Tegn på at middagsluren kan undværes:
- Han prostesterer mod at sove og falder ikke i søvn, selvom han puttes i et mørkt, køligt rum.
- Han er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem og bliver først pylret lige inden sengetid.
- Han klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.
- Han er opmærksom hele dagen igennem og vil rigtig gerne lære og bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.
- Han puttes let om aftenen og sover godt om natten.
- Han sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.
- Han vågner af sig selv om morgenen og er tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.
Ud fra ovennævnte ting, så lyder det for mig som om, at jeres dreng er meget tæt på at kunne undvære sin middagslur - der kan naturligvis være dage, hvor vuggestuen skønner, at han har brug for sin lur, men de dage hvor han så sover sin middagslur, bliver det tydeligt rigtig svært at få ham til at sove om aftenen, måske fordi hans søvnbehov jo samlet er fint dækket - og med alle de søvnudfordringer I har stået i, så tænker jeg faktisk, at det godt kunne være en løsning, hvis far de næste 4 uger har mulighed for at hente lillebror lidt tidligere, hvis han virker til at have brug for lidt ro - og så vil være i stand til at undvære sin middagslur - og dermed bibeholde den rytme, som han lyder til at kunne begynde at trives med og som hele familien vil trives med...
Det lyder til at være et forsøg værd - viser det sig så, at han på grund af ture med vuggestuen osv. bliver ekstra træt og har brug for det afbræk, som en middagslur giver, så må han naturligt få den søvn dækket, men de fleste dage lyder det som om, at han godt kan begynde at springe middagsluren over :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske