Svar: Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning - del 3

8. juni 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Carina

Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre, at jeres dreng nu falder langt mere roligt i søvn og lyder til at være tryg ved at sove, så langt så godt... :)

I skal være opmærksomme på, om han reelt er parat til at sove til natten, når du forsøger at putte ham kl 19-20... Det kan godt være, at han her tager en 4 lille lur og derfor skal have lov til at komme op og tilbage i stuen, når du oplever, at du ikke kan få ham til ro igen. Mange børn vil i denne alder have en rytme, hvor de går sent i seng, og nogle børn har brug for en powernap på dette tidspunkt, og kan derefter komme op, sidde hos jer i stuen, pludre lidt, tumle lidt osv. Så aftenen bliver familietid.. og så vil han måske være mere parat til at blive ammet, når klokken så er 22, og det er tid til at gå i seng.

Du har i dit sidste brev nævnt, at lægen vil tjekke ham for refluks - og det kan faktisk også forklare hans opvågninger. Børn med refluks sover ofte dårligt. Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret, vil de have svært ved at ligge ned. De bliver vækket af gylp og mælk, der kører op og ned fra mavesæk til spiserør og luftrør, hvilket gør ondt og er meget ubehageligt.

Det kan også gøre, at han virker mere brystsøgende, men faktisk ikke rigtig har behov for brystet, når du så tilbyder ham det.. fordi han ikke har brug for mælk, men brug for at mælken kommer videre i systemet og det at det hele tiden står og kører, kommer op i spiserøret og evt. op i munden på ham, gør at han søger, smasker og virker brystsøgende. I stedet kan det være en god idé med en sut, så det er rigtig dejligt, at han lyder til at være glad for denne - sutten kan han få, når han er færdig med at spise hos dig, fordi det at sutte vil sætte gang i tarmperistaltikken og hjælpe mælk og luft videre ned i maven...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde, der hvor han sover, så han ligger højere med hovedet. Han er for lille til en hovedpude, men du kan lægge en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hovedet. Det vil sige, at du med fordel kan flytte ham over i hans tremmeseng, når du har ammet ham om aftenen, fordi du bedre kan elevere denne og dermed hjælpe ham med at ligge lidt højere med hovedet.

Nogle gange kan det også være nødvendigt, at du sætter dig med ham og lader ham sove halvt siddende op af dig, eller liggende med maven mod dig, imens du er vågen og sidder op, netop for at mælken får mulighed for at passere fra mavesækken og ned i tarmsystemet, så der kommer lidt ro. ...

Annonce

... Det kan hos jer derfor godt være nødvendigt at finde balancen mellem at vænne ham til at sove selv og samtidig også lade ham sidde op og sove hos jer om aftenen, hvor I måske kan sidde sammen i stuen, fordi det kan hjælpe ham til at kapere mælken bedre og give ro til at sove. Og når I så går i seng, så kan du amme ham igen og putte ham i hans egen seng, hvor hovedgærdet så er eleveret....

Når alt dette er sagt, så er der dog også mange børn, som om aftenen bliver overtrætte og tydeligt har svært ved at finde ro, fordi de i 4 måneders alderen er meget bevidst og oplever mere og mere i løbet af dagen - og de er simpelthen fyldt op med indtryk, og kan kunne komme af med disse ved at græde. En grådperiode om aftenen kan derfor til en vis grad være normalt. Men, det afhænger naturligt af, hvor meget han græder og derudover skal I også forsøge at skabe en hverdag og en rytme, som giver ham søvn og ro i løbet af dagen, så han netop får de afbræk, som han har behov for. Han har brug for at sove nogle gode lure, så han kan bearbejde nogle af dagens oplevelser løbende og derfor blive mindre overtræt om aftenen...

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes brystet igen, når dagen begynder og I vågner stille og roligt op.

Vågner, aktiv, leger, pludrer, hygger, tumler

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner, leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt

Aften: Ammes og sover måske en 4. powernap

Har derefter evt. en længere vågenperiode om aftenen...

Sen aften: Ammes og sover til natten

Midt nat: Ammes og sover videre

Måske kan min skitserede dagsplan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, hvis han feks. har brug for 4 lure, og jeg har derudover lavet planen sådan, at den indeholder ca. 8 amninger, som jeg tænker, at du måske vil kunne få til at fungere, da du i dit sidste brev skrev, at du netop ofte ammede 8-9 gange i døgnet...

Har I nogle af mine bøger? Ellers kunne det være en idé at kikke lidt på disse f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om børn og mad", "Helens bog om gråd og trøst" eller "Helens bog om amning og flaske"... Der er flere af mine bøger, som jeg tænker godt kunne hjælpe jer lidt videre...

Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker - rigtig meget held og lykke fortsat, og rigtig god pinse til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor