Svar: Opfølgende spørgsmål - problemer med aftenputning - del 3
8. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre, at jeres dreng nu falder langt mere roligt i søvn og lyder til at være tryg ved at sove, så langt så godt... :)
I skal være opmærksomme på, om han reelt er parat til at sove til natten, når du forsøger at putte ham kl 19-20... Det kan godt være, at han her tager en 4 lille lur og derfor skal have lov til at komme op og tilbage i stuen, når du oplever, at du ikke kan få ham til ro igen. Mange børn vil i denne alder have en rytme, hvor de går sent i seng, og nogle børn har brug for en powernap på dette tidspunkt, og kan derefter komme op, sidde hos jer i stuen, pludre lidt, tumle lidt osv. Så aftenen bliver familietid.. og så vil han måske være mere parat til at blive ammet, når klokken så er 22, og det er tid til at gå i seng.
Du har i dit sidste brev nævnt, at lægen vil tjekke ham for refluks - og det kan faktisk også forklare hans opvågninger. Børn med refluks sover ofte dårligt. Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret, vil de have svært ved at ligge ned. De bliver vækket af gylp og mælk, der kører op og ned fra mavesæk til spiserør og luftrør, hvilket gør ondt og er meget ubehageligt.
Det kan også gøre, at han virker mere brystsøgende, men faktisk ikke rigtig har behov for brystet, når du så tilbyder ham det.. fordi han ikke har brug for mælk, men brug for at mælken kommer videre i systemet og det at det hele tiden står og kører, kommer op i spiserøret og evt. op i munden på ham, gør at han søger, smasker og virker brystsøgende. I stedet kan det være en god idé med en sut, så det er rigtig dejligt, at han lyder til at være glad for denne - sutten kan han få, når han er færdig med at spise hos dig, fordi det at sutte vil sætte gang i tarmperistaltikken og hjælpe mælk og luft videre ned i maven...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde, der hvor han sover, så han ligger højere med hovedet. Han er for lille til en hovedpude, men du kan lægge en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op under hovedet. Det vil sige, at du med fordel kan flytte ham over i hans tremmeseng, når du har ammet ham om aftenen, fordi du bedre kan elevere denne og dermed hjælpe ham med at ligge lidt højere med hovedet.
Nogle gange kan det også være nødvendigt, at du sætter dig med ham og lader ham sove halvt siddende op af dig, eller liggende med maven mod dig, imens du er vågen og sidder op, netop for at mælken får mulighed for at passere fra mavesækken og ned i tarmsystemet, så der kommer lidt ro. Det kan hos jer derfor godt være nødvendigt at finde balancen mellem at vænne ham til at sove selv og samtidig også lade ham sidde op og sove hos jer om aftenen, hvor I måske kan sidde sammen i stuen, fordi det kan hjælpe ham til at kapere mælken bedre og give ro til at sove. Og når I så går i seng, så kan du amme ham igen og putte ham i hans egen seng, hvor hovedgærdet så er eleveret....
Når alt dette er sagt, så er der dog også mange børn, som om aftenen bliver overtrætte og tydeligt har svært ved at finde ro, fordi de i 4 måneders alderen er meget bevidst og oplever mere og mere i løbet af dagen - og de er simpelthen fyldt op med indtryk, og kan kunne komme af med disse ved at græde. En grådperiode om aftenen kan derfor til en vis grad være normalt. Men, det afhænger naturligt af, hvor meget han græder og derudover skal I også forsøge at skabe en hverdag og en rytme, som giver ham søvn og ro i løbet af dagen, så han netop får de afbræk, som han har behov for. Han har brug for at sove nogle gode lure, så han kan bearbejde nogle af dagens oplevelser løbende og derfor blive mindre overtræt om aftenen...
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes brystet igen, når dagen begynder og I vågner stille og roligt op.
Vågner, aktiv, leger, pludrer, hygger, tumler
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, leger, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Aften: Ammes og sover måske en 4. powernap
Har derefter evt. en længere vågenperiode om aftenen...
Sen aften: Ammes og sover til natten
Midt nat: Ammes og sover videre
Måske kan min skitserede dagsplan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, hvis han feks. har brug for 4 lure, og jeg har derudover lavet planen sådan, at den indeholder ca. 8 amninger, som jeg tænker, at du måske vil kunne få til at fungere, da du i dit sidste brev skrev, at du netop ofte ammede 8-9 gange i døgnet...
Har I nogle af mine bøger? Ellers kunne det være en idé at kikke lidt på disse f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om børn og mad", "Helens bog om gråd og trøst" eller "Helens bog om amning og flaske"... Der er flere af mine bøger, som jeg tænker godt kunne hjælpe jer lidt videre...
Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker - rigtig meget held og lykke fortsat, og rigtig god pinse til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske