Svar: 10,5 mdr. urolig søvn og A-menneske

2. juni 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sille

Tak for dit brev :)

Jeres datter er i separationsfasen, hvilket betyder, at hun er godt igang med at finde ud af at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og sidder mindre og mindre hos jer. Stadig har hun naturligt behov for kram, sidde lidt på skødet og nogle gange netop være hos jer for derfra at observere verden og få lidt mod til at forsøge lidt på egen hånd, men hun sidder ikke længere hos jer, som hun gjorde, da hun var lille...

Hun har en meget stor motorisk uro, som gør det svært for hende at sove. Det er svært at ligge stille og lade roen komme over sig, og når hun endelig falder i søvn, så får hun rejst sig op, lægger sig op i kravlestilling, kan ikke selv finde ud af at komme ned at ligge igen, bliver frustreret, ked af det osv. og så kalder hun på jer, for at få jeres hjælp.

Hun har også en stor mental uro, fordi hun oplever verden større nu, hvor hun bevæger sig mere rundt og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Det betyder, at hun lige nu drømmer ekstra meget - og af den grund også sover uroligt. Hun kan græde, grine, småpludre, skrige, snakke osv. i søvne - og det er ikke alle lyde, som I skal reagere på. Nogle gange skal hun have lov til at komme videre i søvnen på egen hånd og andre gange har hun brug for jeres hjælp.

Når I hjælper hende, så er det vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift. Altså hjælper hende med at blive lagt ned igen, få dynen på, som hun har sparket af, beroliger med hænder, kærtegn, en putteklud, beroligende ord osv. Og så vidt muligt uden at give hende flaske, sut i munden og uden at I behøver tage hende op og går rundt med hende om natten. Hun skal hjælpes videre ind i søvnen, men med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt og med nogle rutiner, som kan hjælpe hende til at sove sammenhængende og på egen hånd senere hen - uden at hun er afhængig af jer...

Hvis hun har brug for nærheden og trygheden, brug for at mærke jer tæt på, så er det bedre, at I tager hende over til jer og lader hende sove hos jer om natten - fremfor at I begynder at gå rundt med hende om natten. Når hun putter hos jer, så lærer hun stadig at ligge ned at sove og ikke at skulle gå rundt når det er nat... Det kan nogle gange være en fordel at koble tremmesengen til dobbeltsengen - fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - fordi I på den måde stadig kan være ved siden af hende, lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke jer og samtidig lære hende at sove i egen seng. Og hvis hun i løbet af natten så har brug for jer tættere på, så kan hun kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer og sove videre....

Det er vigtigt, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, så hun ikke søger flaske om atten, fordi hun reelt er sulten eller tørstig. I skal være opmærksomme på, at selvom hun måske gerne vil spise selv og er glad for mad i stykker, så vil det være godt, at I stadig giver hende grød og mos, fordi det fylder hende ekstra op, sikrer ekstra mæthed og dermed bedre søvn. Hun skal derfor både have mad, som hun selv kan spise og også mos og grød :)

Med hensyn til hendes rytme, og at hun er en lille lærke eller A-menneske, så kan I godt forsøge at ændre lidt på dette, hvis det ikke fungerer ret godt for jer. Jeg kan godt forstå, hvis I synes, det ville være dejligt blot at kunne sove til kl 06 og ikke skulle starte dagen før kl 05...

Samlet set får jeres datter sit søvnbehov fint dækket, jeres udfordring er, at hun har en tidlig rytme, altså går tidligt i seng og står tidligt op. Og I kan ikke løse dette ved blot at putte hende senere - så vil hun stadig starte dagen tidligt, men blot sove mindre nattesøvn og derfor komme i søvnunderskud, eller evt. begynde at forlænge ...

Annonce

... sin dagssøvn mere. Løsninger er derfor at flytte lidt på rytmen hele dagen igennem - det vil sige gradvist forsøge at putte hende lidt senere til formiddagslur, lidt senere til middagslur og lidt senere til natten, hvorved hun vil begynde at kunne stå lidt senere op.

I første omgang vil det være godt, hvis I kunne starte en af de dage hvor hun sover en lille smule længere, og så prøver at putte hende til formiddagsluren ca 15 minutter senere end I normalt ville gøre. Generelt gælder, at det vil være godt netop at flytte hendes puttetider med ca 15 minutter af gangen. Så i stedet for at hun f.eks. puttes til sin første lur kl 08, så puttes hun 8.15, 8.30, 8.45 og til sidst kl 9.00, som måske vil passe meget godt ind i hverdagen...

Derudover vil jeg anbefale jer, at I i en periode forsøger at lægge et bad ind midt på dagen for på den måde at forlænge tiden mellem hendes første og anden lur. Når hendes middagslur kommer til at ligge senere, så vil hun ofte kunne gå lidt senere i seng og på den måde vil det være med til at gøre, at hendes rytme rykkes lidt. Selvom det kan være godt med et bad før sengetid i denne alder, så gælder det altså ikke lige nu, hvor I vil arbejde på at ændre lidt rytme for jeres datter.

Det er fint, at I har fjernet flasken før middagsluren. Det vil være godt med 2 flasker i døgnet nu og de må meget gerne ligge aften og sen aften. Før sin middagslur kan hun godt en overgang få lidt mme af en kop, eller hun kan tilbydes vand. Det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flaske i munden - både dag og aften. Det er med til at sikre, at hun kan sove om natten uden også der at behøve sin flaske flere gange.

Hvis hun slet ikke kan sove, uden at I giver hende flaske om natten, så må I give hende den, det er ikke meningen, at hun skal ligge og græde i timevis.. men som udgangspunkt skal hun indtage tilstrækkeligt med mad og drikke hele dagen igennem, og trygheden kan hun få på anden vis om natten, ligesom hun som sagt skal hjælpes med stillingskift, nærhed, beroligende hænder osv. fremfor flasken...

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur

Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Og suppleres også meget gerne med lidt grøntsagsmos, så I sikrer, at hun er tilstrækkeligt mæt.

Tilbydes lidt mme af en kop max 100 ml, som overgang til nu at undvære flasken - og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13... afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvor sent den ligger...

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene, holdes i hænderne, spises med gaffel og der skal også suppleres med mos. F.eks. kan frikadellen spises i stykker og kartoflerne moses med gaffel. Vand af kop.

I leger, tumler, hygger, hun får lidt babymassage. Normalt ville badet ligge her, men lige nu ligger det om dagen i stedet.

Tilbydes evt. en godnatgrød, får børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca 19-19.30...

Sen aften 22-22.30: Drømmeflaske og sover uden mælk til næste morgen, hvor dagen begynder med morgengrød.

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres datter, med den alder hun har, og hvordan I kommer videre og får ændret lidt på hendes rytme, hvis det er dette I ønsker :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor