Svar: Problemer med putning - 4 mdr.

31. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Carina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er flere ting som spiller ind hos jer - og det som først slår mig, når jeg læser dig brev er, at jeres dreng ikke ammes, lige før han skal sove. Han får en ren ble, nattøj på, bliver ammet, sunget for, han puttes og I snakker om hvad der er sket i løbet af dagen - og så går l til og fra, når han skal sove... hvor han så bliver rigtigt ked af det...

Nogle gange kan vi som forældre godt blive så bekymrede for at skabe dårlige vaner - I kan f.eks. være bekymrede for, at han bliver afhængig af bryst eller favn for at kunne sove, - at det bliver vigtigt for jer at træne, at han falder i søvn uden dette. Og faktisk begynder at træne dette på et tidspunkt, hvor han er for lille, og hvor han har behov for at falde i søvn med favn og bryst... Det betyder, at i ønsket om ikke at give ham dårlige vaner, så ender I med at give ham en dårlig erfaring med omkring søvn. Så han pludselig forbinder det at skulle sove med noget som ikke er trygt, dejligt og forbundet med noget godt.

Du skriver blandt andet "det er som om, at han forbinder det at sove med noget negativt" - og det er helt rigtigt set. Det gør han, fordi han igennem længere tid har grædt, skreget og være ulykkelig, når han skal sove - så nu begynder han at protestere allerde, når I nærmer jer vuggen, ligesom det begynder at kunne blive svært at få ham til at sove om dagen.

Tryghed er alfa omega, når jeres dreng skal finde ro og sove - og hos det lille barn, så skabes tryghed ved at være tæt med jer. Det betyder ved at være i jeres favn, mærke jeres vejrtrækning, hjertelyd, blive vugget og bevæget lidt osv. Det er tryghed fordi det minder om at være i maven. Samtidig så udløses der oxytocin, når I holder ham tæt, og når han holdes hud mod hud. Oxytocin er vores kærlighedhormon, og det er med til at gøre ham rolig, få ham til at slappe af og hjælpe ham med at finde roen, samtidig med at han vil føle sig elsket :)

Og så skal han have mælk - enten ammes eller tilbydes flaske. Det er meget vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual og tilbydes lige før han sover. Når han ammes, så ligger han netop hud mod hud, oxytocin udskilles osv. Samtidig med at mælken er med til at sikre, at han kan sove et længere søvnstræk. Hvis han ammes en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove så længe, før han vågner og skal have mælk igen.

Derudover, så bruger han rigtig meget energi, når han græder så meget, hvilket naturligt vil gøre, at han har ekstra brug for mælken, ligesom han naturligt skal have brystet for at finde ro og trøst. Hvis han græder i 1-3 timer, før han falder i søvn, så skal han ammes igen og igen, og det gør ham naturligt ekstra ked af det og frustreret, hvis du ikke tilbyder ham brystet, som han naturligt har behov for og tilsidst kan han måske slet ikke finde ud af at tage imod brystet....

Du skriver, at du har flere problemer med amningen, og det er vigtigt her at medtænke, om han nogle gange afviser brystet, stritter imod, græder frustreret osv. fordi han også begynder at føle det at være i favnen som problematisk - netop hvis han gennem længere tid har fået lov til at græde og ikke har fået brystet og roen, som han har vist behov for. Det kan nogle gange godt give et had-kærlighedsforhold til brystet...

Som jeg læser dit brev, ...

Annonce

... så vil han dog gerne stadig favn og finder bedst ro hos jer - og jeg vil derfor anbefale, at du om aftenen skifter taktik. I stedet for at putte ham, sidde ved ham, synge og tale om dagen eller gå fra ham igen og igen, fordi du ønsker, at han skal sove selv - så skal du nu tænke, at han har brug for dig, for at kunne falde i søvn, og han har brug for dit bryst. Jeg vil derfor anbefale, at du om aftenen starter med at skifte ham, give ham nattøj på og derefter lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn der. Og ja - han må lige nu meget gerne falde i søvn med brystet i munden. Det handler om at få gjort ham fuldstændig tryg ved at sove, og han må ikke føle sig alene, og lige nu er han slet ikke parat til at I arbejder på at lære ham at sove selv. Det er langt langt bedre, at han falder i søvn med brystet i munden og i din favn, tæt med dig om aftenen, så han mærker dig og får din nærhed, og føler sig fuldstændig tryg ved at sove.. end I gør det, som sker lige nu, hvor han kun bliver mere og mere utryg ved søvn.

Det er ikke nok, at I "har droppet det med at forlade rummet". Han er for lille til at falde i søvn liggende i sin vugge, og I er ved siden af ham eller tæt på ham. Han har brug for den fysiske nærhed, den helt tætte kontakt for at kunne sove. Og et eller andet sted er I nødt til at starte forfra, fordi han nu er så ulykkelig, som han er.

Hvis amningen ikke rigtigt fungerer, og du ikke kan se, hvordan du skal kunne lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen om aftenen og på den måde hjælpe ham til ro, så vil alternativet være en flaske. Den kan han også få imens I ligger sammen, eller du kan sidde med ham i favnen og tilbyde ham flasken på værelset, hvor han skal sove. Eller du kan tilbyde ham flasken, imens han ligger i sin vugge/seng - så han stadig får mælken lige før han falder i søvn. Det er her vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så madrassen løftes op i hovedenden.

Flasken kan på den måde også indgå som en fast del af hans putteritual og lige nu må han også gerne falde i søvn med sin flaske, hvis det hjælper ham til at falde trygt og roligt i søvn og forbinde det at sove med noget dejligt og rart. Det er bedre at han falder i søvn med flaske i munden, end at han græder sig i søvn aften efter aften...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ud over, at jeres dreng skal være tryg ved at sove, så spiller hans alder, udvikling, rytmen hele dagen, den fysiologiske ændring i søvnen netop nu osv. også ind. Der er som nævnt flere faktorer, som spiller ind hos jer. Men det allervigtiste, og det I skal starte med at ændre på, er at få ham gjort tryg ved at sove - og det netop ved at at holde ham tæt og tilbyde ham bryst eller flaske, som en fast del af putteritualet. Det er de færreste børn som i 4 måneders alderen kan lægges vågne i seng og falde i søvn på egen hånd og jeres lille dreng kan ikke dette, før han føler sig tryg ved at sove :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg meget anbefaler jer min bog "Helens bog om børn og søvn" og I kan også have glæde af at læse "Helens bog om gråd og trøst" :)

Du slutter dit brev af med at skrive, at du har skrevet brevet til mig med tårer i øjnene, fordi du ikke kan holde det ud - og du skal lytte til dit hjerte. Det der føles forkert er ofte forkert... :)

Knus med på vejen herfra! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.