Svar: Putning om aftenen - 4 mdr.

27. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sandra

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og det er rigtig fint, at du skriver tilbage :) Jeg vil meget gerne uddybe :)

Jeres datter må som udgangspunkt gerne falde i søvn ved brystet. Det er helt naturligt, at hun har brug for mælk, som en fast del af sit putteritual, det hjælper hende til at koble fra, finde roen og sikrer også længere søvn, før hun naturligt vågner og har brug for mælk igen - og at falde i søvn ved brystet, behøver ikke blive et problem. Men, nogle gange bliver børn uhensigtsmæssigt afhængige af bryst og favn, hvilket betyder, at de kun kan sove der. Og så kommer man ind i en problemstilling, som handler om, at hun vågner, hver gang i lægger hende fra jer eller når hun har sovet kortvarigt, fordi det er utrygt for hende - hvis hun har lært at falde i søvn med brystet i munden og i din favn og derefter bliver flyttet og vågner op, så vil hun begynde at mangle bryst og favn og vil ikke kunne komme videre i søvnen, uden at du tager hende op og giver hende brystet igen...

Hvis hun ammes, falder i søvn med brystet og derefter sover et godt langt søvnstræk, vågner op, frisk glad og veludhvilet, så behøver du ikke ændre noget. Men hvis hun begynder at vågne flere gange, søger brystet igen og igen, har brug for at komme tilbage i din favn for at kunne komme videre i søvnen, så vil det være godt at arbejde på, at hun nu vænnes til at forbinde søvn med ikke nødvendigvis at skulle have brystet i munden og ikke nødvendigvis skulle være i favn...

Når jeg anbefaler, at du kan lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der, så er det fordi du på den måde stadig giver hende masser af nærhed, tæt kontakt - men samtidig lærer hende, at hun godt kan ligge ned ved siden af dig, uden at skulle være i dine arme. Hun skal ammes og have mælk som en fast del af sit putteritual, men også her skal hun helst ikke falde i søvn med brystet i munden. Du skal forsøge at nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun ikke er afhængig af at være helt tæt på dig og have dit bryst i munden for at sove.

Det er som sagt naturligt, at hun skal ammes (eller tilbydes flaske) hver gang hun skal sove, og det vil være rigtig godt, at du netop forsøger at skabe en dagsrytme, hvor hun får mælk før søvn. I takt med at hun bliver ældre, skal begynde med skemad osv. vil det netop være en rigtig god rytme - så kan hun tilbydes grød og ...

Annonce

... mos, når hun vågner, få vand af kop og stadig få mælk før hun puttes, og på den måde få sit behov rigtig fint dækket. Og hun skal som udgangspunkt ikke græde sig i søvn, men forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Det er rigtigt, at man skal være opmærksom, når man svøber børn. Mange børn har brug for at føle sig holdt, og det hjælper dem til at overgive sig til søvnen, men det kan naturligt blive for varmt. Derfor vil det være en god idé at lette på svøbet, når hun sover, så hun kan komme af med varmen, ligesom hendes påklædning skal tilpasses, og I også skal se på temperaturen i soverummet. Det anbefales med en sovetemperatur på mellem 16-18 grader...

De fleste børn vil i 4-6 måneders alderen begynde at bevæge sig motorisk mere rundt og vil i den forbindelse også ofte begynde at skifte lidt stilling under søvn - og det skal I naturligvis ikke forhindre hende i. Prøv at vurdere, om det hjælper hende at være svøbt eller om det irriterer hende - her er børn forskellige, så hvor nogen finder større ro, så vil andre protestere mod svøbet i takt med at de bliver mere mobile, og her skal I naturligvis følge jeres datters signaler og behov :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til flaske om aftenen og gråd, så tænker jeg, at I skal forsøge at tilbyde hende denne i sengen, hvor hun skal sove. Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, læg evt. en pude eller et sammenrullet håndklædet ind under hendes madras i hovedenden. Sid hos hende, hold hænderne beroligende på hende og tilbyd hende flasken, hvor hun ligger - og lad hende falde i søvn der. På den måde forbinder hun sin seng med stedet, hvor hun skal sove, hun oplever ikke skiftet fra favn og ned i sengen, som lige nu vækker hende unødigt, og samtidig lyder det som om, at hun om aftenen er lidt overtræt - og at det at være i jeres favn måske gør, at hun føler, at der skal være kontakt, og det har hun svært ved. Hvis hun kan sove ved siden af jer i sin seng, så vil hun måske bedre kunne overgive sig til søvnen.

Måske kan hendes seng kobles til jeres seng, så I fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen... Naturligvis skal I sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en måde at være tæt på hende på, og samtidig lære hende at falde i søvn selv netop med jeres beroligende hænder på sin krop...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - glæder mig til at følge jeres familie fortsat.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.