Brev:
Putning om aftenen - 4 mdr.
27. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Putning om aftenen - 4 mdr.
Hej Helen,
Tusind tak for dit gode svar. Jeg har dog nogle opfølgende spørgsmål og en ny problemstilling der er opstået de sidste fire nætter. Dit forslag til en dagsrytme og at svøbe vores datter ind har især haft en god virkning.
Du skriver i dit svar til os, at vi skal ligge hende når hun er lige på grænsen til at falde i søvn. Hvis vi gør det vågner hun op og så starter vi forfra. Hvis hun derimod lige er faldet i søvn, så vågner hun ikke - hun spiser nemlig imens hun sover (ikke bare små nip ad gangen men rigtige sug).
Du foreslår også, at jeg ligger mig ved siden af hende når hun skal sove til middag. Er det mens jeg ammer hende eller skal jeg helst undgå dette? - som sagt så falder hun i søvn hver gang jeg ammer hende. Hvis det er uden amning, så græder vores datter - skal jeg lade hende græde ud?
Du foreslår også at vi svøber hende ind når hun skal sove. Det fungerer rigtig godt til hendes lure. Men det er vel ikke noget vi kan gøre når hun skal sove om natten? Hun er en pige der hurtigt får det meget varmt og hun skal vel også kunne bevæge sig og selv kunne skubbe tæppet af sig?
Her det sidste stykke tid har vores datter skreget helt vildt når vi skal putte hende om aftenen. Det starter når hun bliver lagt til bryst, hvor hun slet ikke vil tage det til sig og giver slip ved hver 2. sut. Vi skifter her over til flaske som hun gerne vil tage og falder i søvn efter 5 minutter. Når vi ligger hende i sengen vågner hun med det samme og skriger igen. Vi starter forfra hvor hun får flaske til hun falder i søvn. Vi forsøger igen at ligge hende i sengen, hvor hun vågner med det samme. Vi forsøger hver gang at lade hende ligge og holde en hånd på maven af hende og den anden hånd aer og nogen gange synger vi også for hende. Hun bliver taget op når gråden er i sit højeste. Til sidst vil hun ikke falde i søvn igen og græder indtil hun falder i søvn, selvom vi forsøger at trøste hende eller hygger med hende.
I din bog skriver du, at man skal kigge på hvilken forklaring der er til at hun græder ved putning. Vi kan ikke helt finde ud af om det er overtræthed eller om det er fordi hun er ulykkelig. Når vi ligger hende er det når hun viser tegn til at hun er træt, så det burde ikke være fordi hun er overtræt. Til gengæld virker hun helt ulykkelig når hun græder - men det kan godt være, at vi tolker det forkert...
Hvordan skal vi tackle denne situation?
Venlig hilsen
Sandra