Putning om aftenen - 4 mdr.

27. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Putning om aftenen - 4 mdr.

Hej Helen,

Tusind tak for dit gode svar. Jeg har dog nogle opfølgende spørgsmål og en ny problemstilling der er opstået de sidste fire nætter. Dit forslag til en dagsrytme og at svøbe vores datter ind har især haft en god virkning.

Du skriver i dit svar til os, at vi skal ligge hende når hun er lige på grænsen til at falde i søvn. Hvis vi gør det vågner hun op og så starter vi forfra. Hvis hun derimod lige er faldet i søvn, så vågner hun ikke - hun spiser nemlig imens hun sover (ikke bare små nip ad gangen men rigtige sug).

Du foreslår også, at jeg ligger mig ved siden af hende når hun skal sove til middag. Er det mens jeg ammer hende eller skal jeg helst undgå dette? - som sagt så falder hun i søvn hver gang jeg ammer hende. Hvis det er uden amning, så græder vores datter - skal jeg lade hende græde ud?

Du foreslår også at vi svøber hende ind når hun skal sove. Det fungerer rigtig godt til hendes lure. Men det er vel ikke noget vi kan gøre når hun skal sove om natten? Hun er en pige der hurtigt får det meget varmt og hun skal vel også kunne bevæge sig og selv kunne skubbe tæppet af sig?

Her det sidste stykke tid har vores datter skreget helt vildt når vi skal putte hende om ...

Annonce

... aftenen. Det starter når hun bliver lagt til bryst, hvor hun slet ikke vil tage det til sig og giver slip ved hver 2. sut. Vi skifter her over til flaske som hun gerne vil tage og falder i søvn efter 5 minutter. Når vi ligger hende i sengen vågner hun med det samme og skriger igen. Vi starter forfra hvor hun får flaske til hun falder i søvn. Vi forsøger igen at ligge hende i sengen, hvor hun vågner med det samme. Vi forsøger hver gang at lade hende ligge og holde en hånd på maven af hende og den anden hånd aer og nogen gange synger vi også for hende. Hun bliver taget op når gråden er i sit højeste. Til sidst vil hun ikke falde i søvn igen og græder indtil hun falder i søvn, selvom vi forsøger at trøste hende eller hygger med hende.

I din bog skriver du, at man skal kigge på hvilken forklaring der er til at hun græder ved putning. Vi kan ikke helt finde ud af om det er overtræthed eller om det er fordi hun er ulykkelig. Når vi ligger hende er det når hun viser tegn til at hun er træt, så det burde ikke være fordi hun er overtræt. Til gengæld virker hun helt ulykkelig når hun græder - men det kan godt være, at vi tolker det forkert...

Hvordan skal vi tackle denne situation?

Venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet