Svar: Fortsat problemer med putning med meget aktiv dreng
16. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)
Der er ingen tvivl om, at det er super dejligt, at have en dreng, som er så motorisk godt igang, som jeres dreng er - det er rigtig godt! Det giver dog udfordringer med søvnen, og det er det I oplever... og hvor denne periode ofte varer et par måneder, så vil den hos jer vare længere tid, netop fordi han motorisk er så aktiv - og det i en tidlig alder...:)
Og når far, familie og venner oplever ham "mere krævende end deres børn har været", så er jeg ret sikker på, at det skyldes, at jeres dreng er langt mere fremme motorisk end deres bør har været... Du skal derfor prøve at se det som noget positivt og et sundhedstegn, holde fast i at der ikke er noget galt med jeres dreng, tværtimod, og at alle børn jo er forskellige, hvilket de skal have lov til at være.
Har du hørt om Howard Gardner? Han er amerikansk psykolog, og han har en teori om, at vi har forskellige intelligenser. Han taler om at vi f.eks har "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
Disse intelligenser arbejder sammen, det vil sige, at vi har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og det kan jo godt være, at jeres dreng måske netop er kropsligt intelligent. At han lærer ved at brug sig selv, sin krop og ved at være fysisk igang næsten hele tiden...
Børn der derimod er mere "logisk-matematisk intelligente" vil sidde mere stille, interessere sig for deltaljer, vende og dreje hvert stykke legetøj osv. og når det er studeret færdig, så går de videre til næste...
Det er ikke bedre at være det ene eller det andet. Det er blot en teori som forklarer, hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi tilegner os viden på forskellig vis. Så måske kan det hjælpe dig, når familien kommenterer på jeres drengs motoriske aktivitet, blot at svare "ja, han er motorisk aktiv, det er fordi han er motorisk-kropsligt intelligent!" ;) Du skal naturligt ikke gå og blive ked af det eller føle, at du ikke gør det godt nok eller at der er noget galt med jeres dreng...
Det lyder så fint, alt det du gør og det du har forsøgt. Og du må gerne putte ham og lade ham tumle rundt i sengen på egen hånd - det vil sige, at du gerne må gå fra ham. Ikke hvis han græder og bliver ulykkelig og det er ikke meningen, at du skal blive væk så længe, at han når at blive ked af det og føler sig utryg, men hvis han har brug for at tumle rundt, rejse sig ved tremmerne osv. og derved komme af med lidt overskudsenergi før han kan finde ro og falde i søvn, så er det helt okay - det behøver du ikke sidde ved siden af og vente på. Efter lidt tid kan du gå tilbage til ham og hjælpe ham til ro ved f.eks. at putte ham på maven og stryge ham blidt ned over ryggen og blenumsen...
Det kan også være en god idé med et bad om aftenen - men badet skal ligge en time før putning og afsluttes med god frottering i håndklædet, babymassage osv., hvis det skal have effekt, ellers vil det virke modsat og vil kvikke ham op... Lige nu tænker jeg dog, at du skal prøve at lægge badet ind i løbet af dagen. Det vil sige mellem hans formiddagslur og middagslur.
Hivs du kan lægge badet ind midt på dagen, så vil det forlænge hans vågenperiode og samtidig vil hans vågneperiode være aktiv både motorisk og mentalt. Han kan puttes senere til sin middagslur og vil måske derefter kunne sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen - og dermed også begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt.
Det vil sige, at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre indtil kl 06-07, hvor dagen begynder
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Mellemmåltid 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. kl 9-9.30
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, brødskorper, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden at gnave på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Dagens 3. lur springes over
Aften 17:30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at tage udgangspunkt i en af de morgener, hvor han vågner omkring kl 07 og ikke kl 06, fordi det vil give dig mulighed for også at flytte lidt på hans formiddagslur, så denne kommer til at ligge en lille smule senere. Efter sin formiddagslur, kan han blive tilbudt frokost - og derefter komme i bad. Og så kan han få flaske og blive puttet til en senere og måske lidt længere middagslur og på den måde springe dagens 3. lur over :)
Er der mulighed for at trille tur med barnevognen midt på dagen, hvor I bor? I givet fald kan det være en god idé at trille ham en længere tur for på den måde at holde ham sovende i lidt længere tid, så hans indre ur også får lidt fornemmelse for søvn netop der. Du må gerne lade ham sidde op, kikke på verden, som I triller forbi, mærke vinden i ansigtet osv. og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Han må også gerne få sin flaske i barnevognen, hvis det kan hjælpe ham til bedre at finde ro :)
Det er okay, hvis han sover 13 timer i døgnet - 14 timer vil være et godt bud, men 13 timer er helt okay :) Ud over at se på klokken og tælle timer, så skal du naturligt også se på, hvordan han trives og generelt udvikler sig, og du beskriver en dreng, som umiddelbart lyder til at være i god trivsel. Han er glad, har masser af fysisk overskud og er rigtig godt igang motorisk, han smiler til verden, viser mere og mere personlighed og egen vilje.. og de frustrationer som han har, hører naturligt alderen og udviklingen til. Han lyder ikke umiddelbart som en dreng, der mangler søvn - men naturligvis skal du hjælpe ham med at få den søvn, som han behøver, og jeg håber at dagsplanen her kan hjælpe lidt på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske