Brev:
Fortsat problemer med putning med meget aktiv dreng
16. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Fortsat problemer med putning med meget aktiv dreng
Kære Helen
Tak for et rigtig godt svar, det er en kæmpe hjælp at få nogle gode råd når man selv sidder lidt fast.
Siden jeg skrev, har vores søn lært at kravle og løfter sig op af genstande i huset. Han er også glad for vores trappe og kan komme et trin op, så den skal sikres. Han er super stolt og det er vi også. Der skal bare holdes ekstra øje med ham hele tiden, så han ikke kommer til skade. Han er bare også virkelig aktiv når han kommer op i sin seng og der øver han på at kravle og løfter sig op via tremmerne, taber sin sut ud af sengen osv. Hvis vi ikke hjælper ham tilbage, så falder han og kan godt slå sig lidt (vi har sat en sengerand op). Det er virkelig et cirkus og han bliver mere frisk af al den aktivitet, som han selv sætter i gang!
Vi holder fast i putterutinerne men det virker nærmest meningsløst efterhånden. Problemet er, at det er ikke særlig hyggeligt at putte og jeg har ikke særlig meget tålmodighed mere. Lige for tiden har jeg rigtig dårlig samvittighed og er rigtig ked af det, fordi jeg kan mærke at jeg bliver irriteret. Det er jo mig der skal være den voksne, rolige og tålmodige. Det hænder at jeg ved putningerne bare bliver ved med at vende ham, give sut og nusseklud osv. for at få ham til at falde til ro, fordi jeg ikke har mere tålmodighed til at han tumler rundt. Han bliver irriteret og ked og det bliver ikke hyggeligt for nogen af os at putte.
Når han endelig falder til ro, så falder han i søvn med det samme. Det er bare den ro der er svær at opnå. Når han så vågner op om natten (mange gange) vender han straks på alle fire og skal have hjælp ellers græder han. Han sover rigtig uroligt. Føler vi er kommet ind i en rigtig dårlig vane og jeg er bare så udmattet.
Har du nogle gode råd til hvordan vi kan få ham til at falde mere til ro i sengen omkring putningerne? Til info er han alt for urolig til at give massage, så snart man vender ham på ryggen vender han fluks om på maven igen og begynder at kravle rundt (det er det samme cirkus på puslebordet ved bleskift). Når far forsøger at putte ham tager det meget længere tid og ender ofte i gråd. Vores søn foretrækker mor til det meste. ...
...
Jeg har forsøgt med flere ting og intet hjælper, jeg har:
- ladet ham kravle rundt og rejse sig i sin seng og løbende lagt ham ned, give sut og klud og sige godnat
- lagt min hånd på hans mave så han kan mærke at jeg er der
- taget ham op igen og prøvet 15 min. senere
- forsøgt med bad inden
- rykket hans sengetidspunkt
- nusset lidt på ryggen og det kan i få sekunder give ham lidt ro
- far har forsøgt at tage ham alene nogle nætter og så får ingen desværre sovet
Han bliver aktiveret i løbet af dagen, hvor vi læser, synger og danser, leger på gulvet. Og nu hvor vejret er godt, så tager vi en halv time udenfor efter middagsluren med lidt frugt og vand og hygge. Han elsker kram og nærhed og tumlelege og er meget tilstede i de aktiviteter vi laver.
Han er en rigtig glad dreng, men ofte tror jeg at han er påvirket af at han er træt. Familie og mand synes at vores søn altid har været mere krævende end ”hvad de selv kan huske deres børn var” og det kan godt gøre mig lidt ked. Han har siden fødsel været meget på og er enten super glad eller super utilfreds (smiler). Det har været krævende, men han tager også en med storm, fordi at han har så meget personlighed og vilje. Vi har altid haft et problem med den søvn og han har ikke været god til lange lure. Vores daværende læge mente at han havde kolik tidligere og han græd meget som helt spæd. Nu sover han lidt over 13 timer om dagen og synes det er for lidt, men jeg kan ikke få ham til at sove mere? Særligt hans tredje lur er den sværeste og den må ofte droppes, fordi det ikke lykkedes at få ham til at sove. Vi forsøger at putte ham inden kl 16.30, men det er nærmest umuligt. Så er problemet at han simpelthen er for træt omkring kl. 17 og får svært ved at spise og er ikke i særlig godt humør.
Synes du tidspunkterne bør ændres for hans lure? Er det normalt med børn i den alder, jeg vil så gerne gøre det bedste for ham.
06:00-07:00 - Står op
08:30-09:00 - Formiddagslur (30-40 minutter)
12:00-13:00 - Middagslur (40-90 minutter)
- Eftermiddagslur hvis det lykkedes (30-40 minutter)
18:45-19:30 - Sove
Med venlig hilsen
en træt og ked mor.