Svar: Kun en lur eller?
8. maj 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og dine søde ord til mig :)
Hvor lyder det dejligt, at du har gået hjemme indtil nu, og at far overtager barslen de næste 3 måneder. Så får far og søn sommeren hjemme, det lyder helt perfekt og super, hvis jeres dreng så kan starte i dagpleje omkring 15 måneders alderen! Skønt!
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, men nogle børn kan naturligt lidt tidligere. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der nogle gange er tale om en periode, så det kan godt være, at jeres dreng lige nu trives med en lur dagligt, men om 1.5-2 måneder, vil han måske igen vise behov for 2 lure, og så er det naturligvis vigtigt at give ham dette og gå tilbage til den "gamle" rytme.
Du har ret i, at 6 timer er længe at være vågen, når man ikke er mere end 11 måneder, og eftermiddagen kan meget hurtigt blive for lang for ham. Derfor kan det være en god idé, at du forsøger at rykke middagsluren lidt, så den kommer til at ligge lidt senere. Du kan f.eks. forsøge at lægge et bad ind i løbet af formiddagen, fordi badet vil aktivere ham rigtig godt motorisk og mentalt og være med til at forlænge hans vågenperiode her lidt, og så kan du putte ham en times tid efter badet, hvor han så vil kunne sove en længere lur...
Jeg synes ikke, at du skal vække ham. Hvis han naturligt stadig viser behov for en 2. lur så vil den ofte komme til at ligge sent - måske vil han først skulle sove en lille times tid mellem kl 15-16 og det vil så igen naturligt betyde, at han måske vil gå lidt senere i seng, men det er også helt okay. Når du forsøger at putte ham igen kl 13, så er det sandsynligvis for tidligt... :)
I skal regne med, at han nok har brug for ca. 14 timers søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han sover ca. 11 timer om natten, så lyder det meget fint med 2.5-3 timers søvn om dagen. Sover han en lang middagslur midt på dagen kan hans søvnbehov naturligt godt blive dækket på denne måde. Sover han en lidt kortere lur og så en powernap sidst på eftermiddagen, så får han samlet også sit søvnbehov dækket.
Det spiller naturligt også ind, hvornår dagen begynder. Jo tidligere han står op, jo mere vil han have behov for to lure - og jo bedre plads vil der også være til at nå to lure i løbet af dagen. Jo senere han står op, jo mere vil han kunne nøjes med en længere middagslur dagligt...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvordan jeres drengs behov er lige nu :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske