Brev:
Kun en lur eller?
8. maj 2019
Alder:
11 mdr.
Kun en lur eller?
Kære Helen
Vi nærmer os hastigt vores søns 1 års fødselsdag og nye spørgsmål melder sig på banen. I samme omgang vil jeg sige dig tusind tak for din store hjælp her det første år - sikke en tryghed at have dig “i nærheden”.
Siden sidst er vores søn kommet ind i en god søvnrytme igen med ca. 11 timers søvn om natten (typisk kl. 19-6) og to lure på samlet set 2,5-3 timer om dagen (formiddag altid 1,5 og eftermiddag 45min-1,5). Så det er jo, som det skal være. Eneste ændring var, at han var lidt længere tid om at falde i søvn om aftenen. Ikke ked af det, men bare ikke ligeså træt som tidligere, så vi gav ham lov at lege lidt længere, hvis han fx virkede for træt og hele tiden rejste sig i sengen. Det betød at han endte med at sove omkring kl. 20 i stedet (dog altid til kl. 6).
Jeg går stadig hjemme og om et par uger tager min mand over i tre måneder, indtil vores søn skal starte i dagpleje (når han er 15 mdr.)
Den sidste uges tid er der pludselig sket nogle ændringer i hans søvnrytme. Han er begyndt at sove en formiddagslur på 2-2,5 time og har så nægtet at sove senere på dagen. Han har været vant til at sove om formiddagen kl. 9, men jeg har trukket den lidt, fordi jeg ellers godt kunne se, at det var svært at få til at hænge sammen. Han er således vågnet omkring kl. 11-11.30, hvorefter jeg har forsøgt at putte ham hver halve time fra kl. 13, men det er umuligt. Minder om adfærden fra dengang vi gik fra 3 til 2 lure.
Derudover skal det siges, at han har klaret det overraskende godt. Jeg har det så skidt med, at han har været vågen så mange timer, da han er blevet puttet mellem 18-19, men han lader ikke til at være anderledes end tidligere humørmæssigt. Men er det ikke alt for mange timer i streg (over 6 timer)? Skal jeg gå ud fra, at han er ved at være klar til kun en enkelt lur? I så fald skal jeg vel forsøge at rykke den lidt hen ad vejen?
Jeg kunne jo også vække ham, men det har jeg det simpelthen så skidt med og ved jo, at hans formiddagslur altid har været hans bedste og vigtigste. Derudover skal det siges, at han igen falder i søvn om aftenen som i gamle dage. Glad og tilfreds under hele putteseancen, vågen og peger mm under godnathistorie, men bare helt klar til at sove, når han bliver lagt i sin seng med bamse og godnatsang.
Hvad tænker du?
De bedste hilsner
Sarah