Kun en lur eller?

8. maj 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kun en lur eller?

Kære Helen

Vi nærmer os hastigt vores søns 1 års fødselsdag og nye spørgsmål melder sig på banen. I samme omgang vil jeg sige dig tusind tak for din store hjælp her det første år - sikke en tryghed at have dig “i nærheden”.

Siden sidst er vores søn kommet ind i en god søvnrytme igen med ca. 11 timers søvn om natten (typisk kl. 19-6) og to lure på samlet set 2,5-3 timer om dagen (formiddag altid 1,5 og eftermiddag 45min-1,5). Så det er jo, som det skal være. Eneste ændring var, at han var lidt længere tid om at falde i søvn om aftenen. Ikke ked af det, men bare ikke ligeså træt som tidligere, så vi gav ham lov at lege lidt længere, hvis han fx virkede for træt og hele tiden rejste sig i sengen. Det betød at han endte med at sove omkring kl. 20 i stedet (dog altid til kl. 6).

Jeg går stadig hjemme og om et par uger tager min mand over i tre måneder, indtil vores søn skal starte i dagpleje (når han er 15 mdr.)

Den sidste uges tid er der pludselig sket nogle ændringer i hans søvnrytme. Han er begyndt at sove en formiddagslur på 2-2,5 time og har så nægtet at sove senere på dagen. Han har været vant til at sove om formiddagen kl. 9, men jeg ...

Annonce

... har trukket den lidt, fordi jeg ellers godt kunne se, at det var svært at få til at hænge sammen. Han er således vågnet omkring kl. 11-11.30, hvorefter jeg har forsøgt at putte ham hver halve time fra kl. 13, men det er umuligt. Minder om adfærden fra dengang vi gik fra 3 til 2 lure.

Derudover skal det siges, at han har klaret det overraskende godt. Jeg har det så skidt med, at han har været vågen så mange timer, da han er blevet puttet mellem 18-19, men han lader ikke til at være anderledes end tidligere humørmæssigt. Men er det ikke alt for mange timer i streg (over 6 timer)? Skal jeg gå ud fra, at han er ved at være klar til kun en enkelt lur? I så fald skal jeg vel forsøge at rykke den lidt hen ad vejen?

Jeg kunne jo også vække ham, men det har jeg det simpelthen så skidt med og ved jo, at hans formiddagslur altid har været hans bedste og vigtigste. Derudover skal det siges, at han igen falder i søvn om aftenen som i gamle dage. Glad og tilfreds under hele putteseancen, vågen og peger mm under godnathistorie, men bare helt klar til at sove, når han bliver lagt i sin seng med bamse og godnatsang.

Hvad tænker du?

De bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder