Svar: Ændring af søvnvaner, skrig ved natflaske og urolig om natten

7. maj 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Rigtig mange børn er i stand til at spise i søvne, og derfor kan man godt forsøge at tilbyde en flaske sen aften, det der også kaldes en drømmeflaske. Med den rytme jeres dreng har, så vil det være rigtig fint, at I netop forsøger dette - fordi det nogle gange kan gøre, at han så vil sove sit længste søvnstræk efter drømmeflasken.

Det betyder, at I kan forsøge at give ham en flaske sen aften, før I selv går i seng f.eks. kl 22-23, hvis I kan holde jer vågne så længe;) I kan tage ham op og tilbyde ham flaske i jeres favn og derefter putte ham igen, eller I kan prøve at give ham flasken, imens han ligger i sin seng. Dette kræver blot at hans hovedgærde er eleveret, så han ikke ligger helt fladt, når han spiser (læg f.eks. en pude under madrassen - han er for lille til hovedpude). Og så kan I fylde ham ekstra op før midnat, hvorefter han så gerne må sove nogle sammenhængende timer - og I får mulighed for lidt sammenhængende søvn, før han så vågner igen.

Med hensyn til gråd, når han skal puttes, så kan dette handle om, at han nu er ældre, begynder at kunne se længere, fornemmer rummet han er i, skelner mere og mere tydeligt imellem om han er hjemme eller ude osv. Og det giver ham ekstra mange oplevelser og stimuli - og dermed svært ved at koble fra og finde ro, når det er sovetid, hvorfor han græder. Man taler om, at nogle børn lukker overskudsenergi ud på denne måde og der er her tale om, at han græder kortvarigt, simpelthen fordi han er overtræt og efter ganske få minutter, så falder han i søvn og sover godt.

Det kan dog også handle om, at han ser ud til at have en rytme, hvor flaske (eller bryst) ikke indgår som en fast del af hans putteritual, og det vil faktisk være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på dette. Hvis han ammes eller tilbydes flaske lige før han skal sove, så vil mælken og nærheden med jer være med til at hjælpe ham til at koble fra og finde roen, og samtidig vil han ofte kunne sove lidt længere, før han melder sig fordi han er sulten igen. Derudover vil mælk før hver lur/putning være en rigtig god rytme, når han om et par måneder begynder med skemad. Når skemaden skal introduceres og begynder at blive tilbudt flere gange dagligt, vil det være rigtig godt med en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner og tilbydes flaske eller bryst, før han skal sove. På den måde vil en sådan rytme allerede nu også være hensigtsmæssigt fremadrettet.

Du skriver, at han nogle gange "falder i søvn under flasken og uden gråd", og det er helt okay med den alder han har. Det er netop vigtigt, at han oplever det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Stille og roligt vil det dog være godt, hvis han kan nå at slippe flasken før han sover helt, så han får sin mælk før han puttes, men samtidig også registrerer, at flasken ikke er i munden, når han overgiver sig til søvnen.

Med hensyn til motorisk uro, så vil nogle børn i denne alder have en stor uro i ...

Annonce

... kroppen og en aktiv mororefleks, som vækker dem - og de kan have glæde af at være puttet i en sovepose eller lignende, som hjælper dem med at holde sammen på sig selv, ligesom de kan have glæde af, at I f.eks. står ved ham, holder hænderne beroligende på hans krop og med jeres hænder og nærhed hjælper ham til ro og luller ham ind i søvnen. Og andre børn vil blive irriterede over at blive puttet i en sovepose eller blive svøbt, fordi det forhindrer dem i at flytte på sig. Han er motorisk stærkere nu, begynder at dreje omkring og kan godt have behov for at kunne flytte stilling undervejs i sin søvn - og at blive holdt, kan derfor nogle gange frustrere ham. I skal derfor forsøge at finde ud af, om han har behov for hjælp til fysisk ro eller måske netop ikke skal svøbes for meget :)

Mælk før søvn er igen også her en god måde at hjælpe ham til ro på, og det kan også være med til at give ro i kroppen...

Og så er der sutten. Det er helt okay, at I erstatter flasken med en sut, når han skal sove, og det er fint med en sut at falde i søvn på. Men I skal være opmærksomme på at sutten ikke skal være i munden hele tiden, når han sover. Du skriver, at han om dagen laver lyde, fordi han her typisk taber sutten, og det er faktisk vigtigt, at I ikke kommer sut i munden på ham hver gang den tabes, men at han netop vænnes til at sove videre uden at skulle have noget i munden under hele søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Skrig i søvne kan skyldes drømmeaktivitet, men kan også skyldes smerter fra f.eks. ørerne. Hvis han virker til at have ondt, kan det være en idé at få ham tjekket igennem af lægen. Hvis han vågner med gråd, så skyldes det ofte at han vågner direkte fra den dybe søvn. Dette ser man ofte hos børn i denne alder, og det er noget han vokser fra. Som du selv er inde på, så skifter hans søvn mellem "aktiv søvn" og "stille søvn". Når han sover aktiv søvn, så trækker han vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger han og smiler for sig selv. Når han sover "stille søvn", vil han derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se, at han laver suttebevægelser med sin mund.

Netop i 3-4 måneders alderen sker der nogle fysiologiske ændringer med søvnen, så søvnen begynder at indeholde flere stadier, og når børn vågner med gråd, så skyldes det som sagt ofte, at han vågner direkte fra den dybe søvn - det vil sige stadie 4 i non-REM søvnen. Det kan være meget frustrerende, fordi vi jo helst vil have, at vores børn vågner glade, veludhvilede og smilende - og bliver bekymret, når de vågner og græder. Men ofte går der blot et par minutter, så vil han være glad og atter have det fint og godt.

Har han tendens til at vågne meget op og være ked af det, så må du dog gerne forsøge at holde ham sovende - f.eks. ved at trille ham en tur i barnevognen eller nogle gange måske lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, så han mærker dig helt tæt på. Her er det en fordel, at du stadig både ammer og giver flaske :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S