Brev:
Ændring af søvnvaner, skrig ved natflaske og urolig om natten
7. maj 2019
Alder:
3 mdr.
Hej Helen,
Jeg har lidt forskellige spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med.
Spørgsmål 1:
Jeg har en dreng på 3 mdr som i lang tid har sovet godt, både om dagen men også om natten. Vi har dog et lille ønske om at ændre hans søvnvaner om natten - såfremt dette er muligt.
Han har længe sovet igennem om natten, han gør det dog fra om aftenen og til midt på natten, hvor vi ønsker at det kunne være omvendt.
Han bliver ammet i løbet af dagen og om natten, men får flaske (mme) sidst på eftermiddagen og inden han skal i seng. Har svært ved at amme ham sidst på dagen, hiver tit i brystet som om der ikke er nok mad, og vil bare ikke sutte ordentligt.
Lige pt ser rytmen således ud:
Kl 19.00: Natflaske (ca. 180 ml) - falder i søvn under/efter flasken, og sover typisk omk. 19.30/20.00
Kl 2-3 (enkelte gange til kl 3.30): ammes.
Kl 6: ammes (ikke altid han spiser fuldt ud). Enkelte gange falder han i søvn igen og vågner omk kl 7 +/-.
Kl 8-8.30 (har han sovet til kl 7 rykkes luren til omk. 8.30-9.00): ammes og puttes til lur
Sover formiddagslur på ml 2,5-3,5 timer.
Kl 11 (10.30-11.30): vågner fra lur, ammes
Kl.13.00 puttes til middagslur, ca. 2 timer
Kl 15.00: vågner fra lur, ammes
Nogen gange ammes han igen senere hvis han virker sulten/pylret/urolig
Kl 16.30/17.00: eftermiddagslur på 30-45 min.
kl 17.00/17.30: flaske 120 ml, nogen gange ammes han også
Vågen indtil han skal i seng kl 19.00.
Som det ser ud lige nu sover han det lange stræk fra 19.30-2/3 og herefter det korte stræk frem til kl 6.
Er der mulighed for at man kan ændre denne rytme, så han starter med at sove 3-4 timer f.eks. frem til kl 22/23 og herefter tager den lange lur på 5-6 timer?. Vil man have held med kun at give en lille flaske kl 19.00 så han hurtigere bliver sulten igen, og herefter tanke ham godt op? Eller skal man prøve at vække ham sent på aftenen?.
Det er selvfølgelig et luksusproblem og nok mest for vores egen skyld at vi ønsker rytmen omvendt.
Han bliver pylret omk. kl 19.00 så vi kan ikke holde ham igang længere end dette tidspunkt.
Vi har suppleret med flaske næsten siden start. Han havde en lav fødselsvægt på lige knap 2500 gram og fik derfor sonde. Efter udskrivelse tog han ikke på ved fuldamning og vi begyndte derfor på flaske. Vi fandt ud af at han blev mere rolig om aftenen når han fik flaske, fremfor ved amning (måske fordi han ikke blev nok mæt). I starten fik han flaske omk. kl 20/21, men med tiden måtte han puttes tidligere.
Spørgsmål 2:
Vi er begyndt at opleve at vores dreng bliver urolig ked af det og skriger/græder når han skal puttes. Kan have været i godt humør hele dagen og sovet godt, men så snart vi går i ind soveværelset og starter på flaske begynder han at græde. Det er en virkelig hjerteskærende gråd som fortsætter til han falder i søvn. Vi får ham altid puttet ved hjælp af sut, strygninger over næseryggen og "shh"-lyde.
Kan ikke se nogen sammenhæng på hvorfor dette opstår. Det er ikke hver aften, men er begyndt indenfor de sidste par uger. Andre gange falder han i søvn under flasken og uden gråd. Det er forfærdeligt at høre på og gør ondt helt ind i hjertet, og man når lige at blive bange for at der er noget galt. Er det bare fordi han er overtræt/overstimuleret eller er det tilfældigt?
Spørgsmål 3:
Handler igen om søvnen. Som sagt sover han godt, men er ekstrem urolig. Han laver mange lyde og ligger uroligt, hvilket har medført at vi er begyndt at svøbe ham, men synes stadig han er urolig. Hovedet drejer fra side til side, løfter benene og nærmest kaster dem ned igen. Mistænker ikke at han har ondt. Afføring er stort set hver dag, men kan dog lave mange prutter i søvne.
Nogle nætter følger han fint de forskellige søvnfaser med let søvn og dyb søvn, hvor man kan se en sammenhæng på urolighederne, men andre nætter føles det som om det er non-stop. Han er ikke vågen, men grynter og brummer bare meget, samt vrider sig.
Hvorfor ligger han så uroligt, og vil det fortsætte? Vi har svært ved at sove fra det, og har derfor måtte dele os op om natten for at vi hvert især får sovet. Vi har overvejet at få ham på eget værelse på trods af at det er for tidligt, men det er tit svært at høre hvornår han vågner om natten.
Om dagen synes jeg ikke han er lige så slem. De lyde han laver kommer typisk fordi han taber sutten. Dog er der gange hvor han sover dårligere, og hvor jeg skal ud mange gange. Her kan skrige i søvne, hvor jeg bliver nød til at gå en rundt i haven med barnevognen.
Håber du kan hjælpe med overstående.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Sarah