Svar: Hjælp til længere lure og mindre uro om natten

6. maj 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære familie

Tak for jeres brev og velkommen til - dejligt at høre, at I har haft glæde af mine svar til andre og at I nu selv har fået lyst til at skrive :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og der er ingen tvivl om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer.

Der er ingen tvivl om, at det at jeres dreng er godt igang motorisk påvirker hans søvn, både om dagen og om natten. Man ofte, at børn der er motorisk langt fremme har ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og når de endelig sover, så sover de meget uroligt. Det handler både om, at han har en stor motorisk uro, en rastløshed i kroppen, der gør det rigtig svært for ham at ligge stille, og så handler det også om, at han i kraft af sin motoriske udvikling oplever verden større, bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd osv. og dette i en alder, hvor det naturligt stadig er svært for ham helt at kapere alle de oplevelser og stimuli, som han får. Det betyder igen, at han drømmer mere, for alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover - og derfor sover han også uroligt.

Han vil øve sig motorisk om natten, lægge sig op i kravlestilling, få skubbet sig helt op i hjørnet af sengen, ligge og banke hovedet ind i sengegavlen, kaste hovedet fra side til side, græde frustreret, irriteret - og det er okay og helt normalt. Det vigtige her er, at i netop hjælper ham med stillingskift, altså får ham ned at ligge i sengen igen, putter dyne på ham, som han har sparket af og med jeres hænder hjælper ham videre ind i søvnen. I takt med at han motorisk bliver stærkere om dagen, vil han naturligt også selv kunne finde stilling om natten, som er rar for ham og vil derfor kunne flytte på sig om natten - men det kan godt vare nogle måneder endnu, før han kan det - fordi han netop er startet et par måneder før gennemsnittet...

Det er vigtigt, at I ikke begynder at tage ham op, går rundt med ham, vugger ham, hopper med ham på en pilatesbold, giver ham mælk hver gang han vågner, giver ham sut i munden, hver gang han vågner - eller hvad I nu kunne finde på. Det er ikke bevægelse, mælk, sut osv. han skal have - men hjælp til stillingskift og ro. Han skal hjælpes videre i søvnen i egen seng og med så lidt hjælp fra jeres side som muligt.

Derudover så skal jeres dreng også tilbydes flere måltider dagen igennem, og hans skal have både grovere grød, mos med kød, frisk, frugt og bær, mad i hånden at gumle på selv og gradvist mere og mere mad, der tager udgangspunkt i familiemaden. Det vil også være med til at holde hans mave naturligt igang.

Han skal tilbydes vand til alle måltider og må også gerne få vand som tørstslukker imellem måltiderne - og så vil det være passende med 4 flasker i døgnet, men ikke med 240 ml i hver - det er alt for meget. Det vil være passende, at han drikker ca. 750 ml mme af flaske fordelt på 4 flasker og jeg anbefaler, at disse 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Drømmeflasken sen aften er vigtig og et realistisk mål vil være at han sover ca 6 timer uden mælk om natten f.eks. fra kl 23 til 05...

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre indtil kl 06-07, hvor dagen begynder

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Mellemmåltid 8.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, brødskorper, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden at gnave ...

Annonce

... på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur og skal som udgangspunkt ikke længere tilbydes flaske her, mellemmåltidet erstatter flasken. Det er dog bedre, at du tilbyder ham 100 ml af en flaske og han så sover en 3. lur og får søvn nok, end at du springer flasken over og ikke kan få ham til at sove...

Aften 17:30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23: Drømmeflaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når I putter jeres dreng, er det vigtigt, at han puttes i sin seng eller barnevogn, så han forbinder netop dette sted, med stedet, hvor han skal sove. Når han puttes med flaske, er det vigtigt, at han når at slippe flasken før han sover helt, så han ikke falder i søvn med flaske i munden. I må gerne erstatte flasken med en sut og putteklud som nu, men pas på ikke at give sut i munden, hver gang han vågner og I hjælper ham med stillingskift.

Når I giver drømmeflasken om aftenen, vil det være rigtig godt, at I her tager ham op tilbyder ham flasken og putter ham igen, eller giver den i sengen, hvorefter han så blot kan trille om på siden og sove videre. De fleste børn vil kunne spise denne flaske mere eller mindre i søvne og derefter kan I selv gå i seng. Det giver jer mulighed for at få lidt sammenhængende nattesøvn, før jeres dreng så skal tilbydes flaske igen tidlig morgen.

Hvis han normalt drikker 180 ml af hver flaske, så vil det være rigtig fint, at han tilbydes 180 ml x 4 i døgnet, svarende til 720 ml. hvis du lige nu skønner, at han har brug for en lille flaske om eftermiddagen før sin 3. lur, så kan du give ham 100 ml her og så kan du f.eks. skrue flasken tidlig morgen ned til 150 ml, så han vænnes til at drikke lidt mindre tidlig morgen - det giver bedre plads i maven til morgengrød... :)

Så jeg er enig i at antallet af flasker bør være 4 i døgnet, nu hvor jeres dreng er 7 måneder gammel, men jeg er ikke enig i at mængden af mælk skal skrues op. Han skal i stedet tilbydes flere rigtige måltider og en større variation af fødevarer - samt drikke vand af kop, så hans behov for væske også dækkes af vand :) Det vil være det vi anbefaler i Danmark og i Norden generelt....

Med hensyn til længere søvn om dagen, så er det rigtig godt, hvis I fortsætter med at hjælpe ham til at sove en længere middagslur, så han der sover ca 1.5 time, de dage hvor det kan lykkes. Han må stadig gerne få 3 lure dagligt, så han samlet når op på lidt mere søvn. Det er helt okay, at han endnu ikke er parat til to lure dagligt - det hænger naturligt sammen med, at han sover kortere lure og det kan sagtens tænkes, at han vil have glæde af 3 lure dagligt et par måneder endnu. Netop fordi han er så motorisk aktiv og bevæger sig så meget rundt, for så mange stimuli, så er de afbræk, som lurene giver ham vigtige for ham, så en lur ekstra er kun godt :)

Jeg vil anbefale jer at købe mine bøger via f.eks. Saxo.com eller Williamdam.dk - begge sender bøger til udlandet. Jeg kan se at William Dam i øjeblikket kører med 22.5% rabat på flere af mine bøger. Min bogserie "Helens bog om..." fra Gads Forlag findes ikke i e-bogsformat. Der er naturligvis også den mulighed, at I får familien i DK til at sende bøger til jer :)

Håber I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.