Svar: Rytme og nattesøvn :-)

11. april 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Fie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at mit sidste svar gav lidt ro med på vejen :) Med en pige, der motorisk drejer om egen akse og ofte kan vende 180 og 360 grader rundt, så lyder det også som om, at hun er fysisk stærk og helt alderssvarende med :)

Med hensyn til rytme, så vil det være rigtig godt, hvis I nu kan forsøge at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen.

Jeres datter har en alder nu, hvor hendes søvn begynder at ændre sig fysiologisk. Det betyder, at den begynder at indeholde flere stadier og i sammensætning kommer til at mindre mere om den søvn, som ældre børn og voksne har. Og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, så der hvor de skal videre i søvnen, så begynder de pludselig at vågne op og mange børn har i denne alder også en aktiv mororefleks, faldrefleks. Det betyder at børn i denne alder kan have tendens til at powernappe lidt, ligesom de nogle gange også får vækket sig selv, fordi de "spjætter" med kroppen der, hvor de er ved at falde rigtigt i søvn.

Hun har også en alder nu, hvor hun naturligt er mere og mere opmærksom på verden. Hun følger mere og mere med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger sig selv mere både motorisk og mentalt. Hun drejer hovedet bevidst efter ting, hun skelner tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun er i din eller mamas favn... Og det betyder alt sammen, at hun let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Prøv at lægge mærke til, om hun nogle gange begynder at slippe brystet, dier, tager fat, dier lidt igen, atter slipper, smiler til dig, dier igen, slipper igen og kikke efter mama... I denne alder kan det være sjovere at følge med i, hvad der sker omkring jer end at spise - og det kan være forklaringen på, hvorfor hun pludselig begynder at vågne hyppigt om natten - at hun vågner og melder sig, fordi hun har "slatspist" lidt for meget i løbet af dagen.

Det hører altså alderen til at "slatsove og slatspise" lidt hele dagen igennem og det er her at rytmen begynder at blive vigtig. Det er vigtigt, at hun stadig får mælk, som en fast del af sit putteritual og det er vigtigt, at du hjælper hende med at spise effektivt ved brystet, så du sikrer dig, at hun fyldes tilstrækkeligt op. Måske har hun brug for amning af to omgange, og det er helt okay :)

Det er også vigtigt, at I er opmærksomme på, at hun ikke længere er et spædbarn men en aktiv lille baby og at I hjælpe hende med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - i hendes vågne perioder. I skal netop begynde at se dagen inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor hun får mælk og hjælpes til at koble fra og hjælpes til at sove.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet og mange børn sover 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og 10 timer om natten f.eks fra kl 22 til 08 eller som hos jer fra kl 21 til 07... Det er altså normalt, at børn i denne alder kan gå ret sent i seng. Der er også børn, som i denne alder har behov for 4 lidt mindre lure og det er naturilgvis også helt okay :)

I skal ikke vække jeres datter, men endelig hjælpe hende med at sove lidt længere søvnstræk. Det betyder dog ikke noget, om det er første, anden eller tredje lur der er længst eller om lurene er lige lange - så længe hun samlet får sit søvnbehov dækket.

Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen, fordi det er med til at aktivere hende godt og forlænge hendes vågenperiode mellem ...

Annonce

... formiddagslur og middagslur - så hun sover en længere middagslur, når hun puttes igen. Det betyder, at en skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, er igen aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt.

Kommer i bad, frotteres med håndklædet, har måske behov for en amning før badet, så der er lidt at forbrænde...

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt.

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes ofte hyppigt aftenen i gennem og har ofte en længere vågenperiode her.

Puttes til natten og amning indgår som en naturlig del af putteritualet

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften eller først på natten - afhængig af hvornår hun er puttet - ammes

Midt nat: Ammes og sover videre

Som du kan se, så er der i denne skitserede plan rigtig mange amninger, og det er slet ikke sikkert, at hun har brug for dette. Men jeg har talt trøstetåre med og samtidig vil børn i denne alder ofte die hyppigt, fordi hun også fysisk er ved at være så stor, at hun har behov for at få mælkeproduktionen sat lidt op. Hvis hun spiser min. 6 gange i døgnet, så er det dog helt okay :)

Og med hensyn til flaske, så kan I naturligvis fortsat forsøge med denne. Nogle gange kan det hjælpe, hvis du kan malke ud, så det er din mælk, der er i flasken, fordi det så kun er sutteteknikken og ikke smagen hun skal ændre... andre gange kan det være en idé at forsøge med forskelige typer af flaskesutter - prøv evt. med en elastisk flaskesut, eller forsøg med en flaskesut, der ligner hendes narresut, hvis hun bruger en sådan.

Og så kan det også være en idé at prøve med forskelllige typer af modermælkserstatning, fordi de smager meget forskelligt. I kan evt. forsøge med modermælkserstatning på brik, fordi UHT-varmebehandlingen kan gøre at sødmen trækker lidt frem...

Det kan også være en idé at forsøge med flaske f.eks. sen aften, hvor hun måske vil drikke mere eller mindre i søvne og derfor acceptere flasken bedre. Samtidig kan modermælkserstatning mætte lidt mere end modermælk og derfor nogle gange gøre, at man kan være heldig at få et lidt længere søvnstræk :)

I skal være opmærksomme på, hvordan I giver flaske - hvis I erstatter amning med flaske, så vil dette naturligt kunne nedsætte mælkeproduktionen på sigt. Derfor anbefales det som udgangspunkt, at du starter med at amme og derefter supplerer med en flaske, hvis du tænker, at hun kan have brug for lidt ekstra...

Hvis det ikke lykkes med flaske og du gerne vil supplere hende med mme, så kan hun også tilbydes dette på en lille kop. Det går ofte bedst med et lille medicinbæger eller I kan forsøge med en gammeldags tudkop... :)

Det er helt normalt, at hun ikke længere ligger, hvor I har lagt hende, men nu begynder at dreje sig rundt og skifte stilling undervejs i sin søvn. Hun har ikke styr over kroppen og har naturligt svært ved at finde en rar stilling at ligge i, og hun har derfor brug for hjælp til stillingskift om natten...

Nogle børn har glæde af at være svøbt eller puttet i en sovepose, fordi det giver dem følelsen af at være holdt og dermed større fysisk ro... men andre børn bliver irriterede over at være svøbt i denne alder, fordi det netop forhindrer dem i at bruge sig selv motorisk. I er derfor her nødt til at prøve jer lidt frem :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor