Rytme og nattesøvn :-)

11. april 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Rytme og nattesøvn :-)

Kære Helen.

Så er spørge-Jørgen her på spil igen :) Vores datter fylder snart 4 mdr. og trives generelt, selvom hun siden fødslen har sovet under gennemsnittet. Hun virker dog oftest tilpas, selvom man godt kan mærke på hende af og til, at hun ikke sover helt nok. Men, hun smiler, pludrer og er godt med motorisk - hun kan også selv trække sig op i armene (som jeg ellers nævnte for dig sidst, at hun var langt fra at kunne - men, det var før jeg forstod, at hun ikke skal gøre det hele selv :-) ) Hvad man dog ikke lærer hen ad vejen som moder :)

1) Rytme: Jeg synes i mindre perioder, at der har været en form for rytme, hvor hun har sovet 3-4 gange på mere eller mindre faste tidspunkter. Men, det er der ikke meget af længere. Den lille sover oftest 3-4 gange om dagen, men tidspunkterne og længden af lurerne er meget forskellige og sporadiske.

Hvornår kan/bør man begynde at gå ind at styre den slags? Fx trække den med vilje, selvom hun er træt, evt. vække hende mm. Det vil jeg meget nødigt ud i, men på den anden side, så skal der vel også begynde at køres en fast rytme ind - men, det er er måske alt for tidligt? Skal jeg bare blive ved at følge hendes rytme?

2) Nattesøvn: Vi havde en periode på måske en måneds tid, hvor den lille sov rigtig godt. Men, de sidste to-tre uger (eller mere?) er hun begyndt at vågne meget ofte. Hun har en natterytme, hvor hun går i seng kl. 21.00 og vågner kl. 07.00. Så langt, så godt.

Problemet er nærmere, at hun vågner flere gange ca. ml. 22-23, ml. 01-02, ml. 03-05 og så ...

Annonce

... igen ml. 06-07. Hun får bryst hver gang hun vågner (har prøvet med sut og andet, som ikke har den store effekt). På de tidspunkter hun vågner, så er hun også svær at få til ro igen - hun kan ligge længe vågen og være "klar til leg" (jeg taler ikke til hende og prøver ihærdigt at "lege" nat). Det er som om hun ikke falder fuldstændig i dyb søvn, men hele tiden møver rundt og halvsover, vågner, sover lidt, prutter, osv. Hun er også begyndt at vende sig både 180 grader og 360 grader i sengen, hvilket ofte resulterer i utilfredshed/let gråd, fordi hun ligger helt håbløst i sengen (ofte til morskab trods alt for moderen) og møver sig rundt i sin tremmeseng (en seng hun kan have til hun er 2,5 år).

Det er sjældent hun rigtig græder, men det er som om, at hun har svært ved "bare" at ligge og sove. Det resulterer naturligvis også i, at jeg er en omvandrende zombie med tiltagende mindre overskud til min datter (dertil har jeg store problemer med min bækkenbund).

2.1: Er dette søvnmønster normalt for en på 4 mdr.? Kan jeg gøre noget?

2.2: Er det normalt, at hun sådan vender og drejer sig i søvne (180 eller 360 grader)?

3) Flaske. Vi har nu prøvet i nogle uger at give den lille flaske - uden den store succes. Vi har prøvet Medela Calma og nu også NAM-flakser. Skal vi bare blive ved at prøve og prøve, eller kan vi gøre yderligere i vores forsøg på at moderen kan få en lille amme-break? Kan man evt. bare bruge en kop, og hvad skal man i så fald være opmærksom på?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Fie :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder