Svar: Meget tidligt morgen
30. marts 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er for tidligt at starte dagen, når klokken ofte ikke er mere end 05.. nogle gange endda lidt tidligere... Øv, det lyder hårdt. Det lyder også som om, at du gør mange ting for at undgå den tidlige morgen, f.eks. ikke serverer morgenmad når han vågner, men først kl 06, og det er super fint. Det må du gerne bibeholde.
Det kan være et forsøg værd med et mørklægningsgardin på hans værelse, fordi det er med til at holde morgensolens stråler ud af vinduet. Det løser ikke hele problemet, men det ka nogle gange gøre, at han kan sove måske 20 minutter længere og især nu, hvor morgenerne bliver gradvist lysere, kan det være en god idé.
Bad og godnatgrød er svært at nå, når jeres dreng ofte puttes kl 18.30 og det er der derfor ingen idé i, at I forsøger at presse ind, som det er lige nu. Når det så er sagt, så hænger hans tidlige putning naturligt også sammen med hans tidlige stå-op-tidspunkt... I kan dog ikke putte ham senere i seng og så regne med, at han vil sove det længere, sådan fungerer det desværre ikke, i stedet er det vigtigt at se lidt på hele dagens rytme.
Og når jeg ser jeres dagsrytme, så lyer det rigtig fint med en times formiddagslur mellem 8-9 og en middagslur omkring kl 13... men han sover ofte kun 1 time til middag og står derfor op kl 14, og det er for tidligt, eftermiddagen bliver for lang.
Det kan godt være, at han derfor tager en powernap når I henter ham om eftermiddagen - og at det faktisk er denne powernap, som giver de tidlige opvågninger om morgenen. Mange børn tager en lille lur på vej hjem i bilen eller på cyklen, når de hentes fra vuggestue, og hvis det er tilfældet, så er det her forklaringen skal findes og I skal derfor arbejde på at undgå denne powernap...
Det kunne være rigtig godt, hvis han kan sove en længere middagslur og spørgsmålet er, hvad der kunne hjælpe ham til dette. Måske skal han sove et andet sted, måske skal der være en pædagog hos ham, når han efter en times tid viser tegn på at villle vågne op, så de med hænder, beroligende ord, hjælper ham videre i søvnen. Måske har han brug for en flaske før sin middagslur...
Også i weekenden må I meget gerne arbejde på at han sover en lidt længere middagslur, for at få ham ind i denne rytme - så han står senere op fra sin lur og derfor naturligt også kan blive puttet lidt senere til natten og derfor stå lidt senere op om morgenen... Så et bad kan i en periode godt lægges ind om dagen, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt og hjælpe ham til en længere middagslur. Det kan også være, at I i weekenden kan trille en tur med barnevognen og på den måde holde ham sovende lidt længere, ligesom han i weekenden også stadig gerne må få en flaske før sin middagslur, fordi den kan gøre en forskel.
Min tanke er altså, at det er hans middagslur, som I skal arbejde på at gøre lidt længere, fordi en sådan dagsrytme vil kunne have en positiv effekt på nætterne og hans stå op tidspunkt...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske