Brev:
Meget tidligt morgen
30. marts 2019
Alder:
11 mdr.
Meget tidligt morgen
Hej Helen,
Jeg synes min dreng på snart 11 måneder sover for lidt og står alt for tidligt op. Han har døjet meget med ørerne og med astmatisk bronkitis, vi har haft en rigtig hård periode og jeg synes gerne snart han må begynde at sove længere specielt om morgenen.
En typisk dag:
-Står op mellem 4.30 og 5.15
-Får først morgenmad kl 6. for at sikre han ikke står op fordi han forventer mad, eller vænne ham til morgenmaden er kl 4.30
-Kommer i vuggestue omkring kl. 7.30 og hentes igen omkring kl. 15.30, han får masser af god stimulering og elsker at være i vuggestue. Her spiser han også godt og der er umiddelbart ingen problemer med ham (ud over lur)
-Sover første lur lidt over 8 (cirka 1 time)
-Sover anden lur efter frokost, ca. kl. 13 (cirka 1 time) - får flaske
-Får lidt snacks når han kommer hjem og så han kan holde sig til aftensmaden
- kl. 17.30 spiser vi aftensmad og resten af dagen bruges på rolige aktiviteter, leg og bøger
- kl. 18.30 begynder vi at børste tænder og putte - får flaske
Vi har et fast putteritual som vi har fulgt siden han var 4 mdr., han er ikke vanskelig at putte (selvfølgelig er der undtagelser hvor han er).
Tidligere sov han længere om morgen og længere lur, jeg synes det er en rigtig ærgerlig kombination.
Han sover fra cirka kl 19 - 4.30/5.15 i et stræk og får ikke mad til midnat (medmindre han selv vågner). Det gør umiddelbart ingen forskel om han får flaske til midnat.
Vi synes ikke rigtig det giver mening med natgrød, da han spiser aftensmad så tæt på putningen og ofte først er færdig med at spise kl. 18, så tænker vi at give natgrød 30 min efter måske er tidligt?
Vi synes også det virker lidt uoverskueligt at lave bad med ham hver aften, men vi synes det er et forsøg værd hvis det kan ændre noget? Men i hvor lang en periode skal man gøre det før det har effekt, og hvornår stopper man med at bade om aftenen? Det er et relativt stort show når man har 2 så små børn (og vi ville ærligt talt nok helst undgå det) - er der alternativer?
Jeg håber du vil dele dine tanker med os.
Med venlig hilsen
Kris