Svar: Rejser sig i søvne og vil putte hos mor
29. marts 2019
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter er i separationsfasen, og den uro I mærker om natten hænger sammen med dette. Man oplever især denne urolige periode i 8-10 måneders alderen, dog nogle gange lidt før og lidt længere tid :)
Jeres datter øver sig i at bevæge sig væk fra jer både fysisk og mentalt. Altså separere sig... Fra at have siddet på skødet, så på gulvet og et par meter væk, så begynder jeres datter nu at kravle væk fra jer. Hun vende sig om, skal lige sikre, at I stadig er der. Nogle gange er det nok at se jer og høre at I siger "jeg er lige her skat, hej med dig", andre gange skal hun lige hen og have et lille kram og er så klar til at kravle ud i verden igen. Og hun øver sig både om dagen og om natten.. og tremmesengen er et godt sted at øve sig motorisk...
I tremmesengen kan hun tumle rundt uden at slå sig for meget, og samtidig er tremmerne lette at hive sig op ved, så det er naturligt at hun øver sig, når hun ligger i sin seng. Derudover så giver den motoriske uro en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for hende at ligge stille, det er rigtig svært at finde fysisk ro. Hendes ben og arme er hele tiden i bevægelse, kroppen kan ikke slappe af. Og når hun sover, så sker det samme - hun får sig lagt i kravlestilling, ligger og vugger frem og tilbage på alle fire, klynker, græder, er tydeligt frustreret. Nogle gange kan hun ligge og slå hovedet ind i sengegavlen imens hun sover - headbanging kaldes det - ligesom hun kan ligge og kaste hovedet frem og tilbage fra side til side - headrolling kaldes det.
Hun har også en stor mental uro, fordi hun nu oplever verden større og langt mere bevidst. Og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvne. Derfor drømmer hun ekstra meget lige nu og kan i søvne sige mange forskellige lyde. Nogle gange vil hun ligge og småpludre, andre gange grine, og atter andre gange græde eller komme med frustrerede lyde - det er alt sammen normalt.
Hun har brug for din hjælp - både når hun skal overgive sig til søvnen, og når hun vågner om natten og ikke kan komme videre i søvnen. Hun har brug for at du med dine hænder, nærhed, kærtegn hjælper hende, ligesom hun skal hjælpes med stillingsskift, hjælpes med at blive lagt ned igen, komme om på den anden side, få dynen på sig, som hun har sparket af osv. Mange gange hjælper det at putte hende på maven og stryge hende med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen - frem og tilbage igen og igen.... ligesom det også nogle gange kan hjælpe at tage hende op, få ro på og putte hende igen og igen, som det lyder som om du netop har forsøgt :)
Det vil være rigtig godt, hvis hun puttes i egen seng om aftenen - og falder i søvn i egen seng. Det vil sige, at hun ikke skal falde i søvn i din favn og flyttes over i sin seng, men flyttes fra din favn, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun når at registrere, at hun faktisk ligger i sin seng og forbinder den med stedet, hvor hun sover. Hvis hun falder i søvn i din favn, så vil hun naturligt søge denne igen og igen om natten...
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende videre i egen seng, når hun vågner om natten. Hvis hun er ked af det, syg, har tydeligt brug for trygheden osv. så er det fint, at hun sover hos jer og I skal naturligvis give hende den nærhed, som hun viser behov for... Men det er en god idé, hvis hun ikke vænnes til at skulle sove mellem jer om natten, fordi det netop ofte gør, at hun vil vågne tidligere og tidligere og til sidst ender med at starte natten i jeres seng. I får jer således bevæget væk fra rutinerne med at lære hende at sove i egen seng, som I gerne vil have indført... og jo mere bevidst hun bliver, jo sværere kan det blive at få indført disse rutiner igen...
Nogle gange kan eget værelse godt være en fordel, fordi det så naturligt ikke er alle lyde, som I reagerer på. Det kan gøre, at hun får mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd og uden jeres hjælp.. Andre gange kan det være svært at flytte hende i denne urolige periode, fordi det kan betyde, at I ender med at rende i pendulfart mellem hendes værelse og soveværelset.. Der sker dog ikke noget ved at forsøge og hvis det så ikke går, så må hun ind i soveværelset igen. Det er naturligvis helt okay, så kan I forsøge eget værelse når hun f.eks. er 11-12 måneder, og I er igennem den første egentlige separationsfase.
Da hun får flaske, så kan det nogle gange være en god idé at give denne direkte i sengen, fordi hun så får lov til at falde i søvn, hvor hun fra starten er puttet. Det er her dog vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flaske i munden, men drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og sover. Det er også en god idé, hvis I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Og så må hun gerne få mælk (amning/flaske) 3 gange dagligt f.eks. før middagslur, aften og sen aften eller en gang i løbet af natten. Og nogle gange kan den opvågning hun har godt skyldes, at hun har behov for lidt mere mælk/væske. Så en drømmeflaske sen aften kan måske også være en mulighed og måske forklare, hvorfor hun vågner kl 03-05. Hvis hun har fået lidt mælk kl 23, vil hun måske kunne sove mere sammenhængende om natten, - blot en tanke :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske