Svar: Vågner tidligt - 10 mdr.
24. marts 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
Selvom jeres dreng endnu ikke er et år og det kan være for tidligt at tale om en egentlig rytme, så kan det naturligvis ikke udelukkes, at jeres dreng er det man kalder for en "Lærke". Hos børn taler vi om Lærker og Ugler, hos voksne taler vi om A og B mennesker.
Lærkerne (A) falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte kl 05 ...
Uglerne (B) derimod, kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, - de leger bare rigtig godt og har slet ikke tid til at sove...
Det er ikke bedre at være det ene eller det andet, man kan fint trives med begge ting - men det bliver naturligt især en udfordring, hvis man selv er B-menneske og får en lille lærke, for så er det naturligt svært at stå op om morgenen, ligesom det kan være enormt frustrerende at have en frisk ugle om aftenen, hvor man selv bare er rigtig træt og egentlig gerne vil i seng...
Når jeg nævner dette, så er det fordi jeres dreng godt kan trives med sin rytme, men det er ikke sikkert, at I forældre trives med det - og derfor skal man naturligvis altid overveje, om det er noget man skal ændre på, hvorfor og hvordan... Også i forhold til de næste måneder frem, hvornår han skal i dagpleje/vuggestue, hvordan hans rytme skal være der osv. Der kan ske ændringer i nærmeste fremtid, så det er også en overvejelse værd, hvor meget I skal arbejde på at ændre før dette... :)
Separationsfasen har spillet ind hos jer de sidste måneder og har naturligt givet ekstra urolig søvn, både motorisk og mentalt. Det er rigtig fint, at I nu begynder at fornemme, at dette ændrer sig stille og roligt - det går den rigtige vej med søvnen igen :)
Du nævner, at han nogle gange falder i søvn igen om morgenen, sover videre, vågner lidt op igen efter 10 minutter, men måske sover igen.. Du nævner også, at hvis I tager ham ind til jer, så sover han ikke videre - tværtimod. Derfor kan det godt være et forsøg netop at lade ham være for at se, om han af sig selv kan komme videre i søvnen, uden at han behøver jeres hjælp. Netop ved at I bliver liggende i jeres seng, så signalerer I, at det er sovetid stadig væk, og at det ikke er tid til underholdning og leg... men han skal naturligvis ikke ligge og være ked af det, ikke føle sig utryg, så skal I være der :)
Har han et mørklægningsgardin på værelset? Det kan være en god idé, fordi det er med til at holde morgenlyset ud og i takt med at vi nærmere os det lidt lysere forår og sommer, så vil morgenen blive lysere og hans tendens til at vågne dermed større. Et mørklægningsgardin kan købes billigt i f.eks. Ikea eller Jysk...
Det er rigtig fint, at I kikker på hans rytme om dagen og samlet vil de fleste børn have brug for ca. 14 timers søvn i døgnet i denne alder. Det kan være lidt forskelligt fordelt. Nogle børn sover 10 timer om natten og 4 timer i løbet af dagen (fordelt på to lure), andre børn sover måske 2.5 time i løbet af dagen og en nattesøvn på 11.5 time... Her er man nødt til at være lidt fleksibel i forhold til, hvad barnet viser behov for.
Og når det er sagt, så vil mange børn i denne alder faktisk sove lidt mindre end vi synes de har behov for - fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget og de protesterer naturligt imod søvnen. De vil hellere lege og opleve end sove - tiden skal ikke soves væk...
Du fortæller, at jeres dreng ofte sover 1.5 time til formiddag og 1.5 time til sin middagslur, altså 3 timer samlet i løbet af dagen, nogle gange sover han 2 timer til middag, og om natten sover han ofte fra 19.30/20 til 05 - altså ca. 9.5 times nattesøvn, det vil sige ca. 12.5 nogle gange 13 timers søvn i døgnet. Det er altså i underkanten af det gennemsnitlige søvnbehov, men det kan som sagt godt skyldes alder og udvikling og det er ikke på et niveau, hvor det er bekymrende. Du beskriver jo også en dreng, som udvikler sig i rigtig god retning og virker til at trives på alle måder :)
Når det så er sagt, så næver du jo, at han om dagen er begyndt at virke lidt mere pylret, når han vågner og ofte ikke virker rigtig udhvilet - og det tyder jo på, at han faktisk har brug for lidt mere søvn. Derfor synes jeg, at I skal forsøge at holde fast i rytmen om dagen og hjælpe ham til at sove de lidt længere lure - I skal bestemt ikke afkorte hans dagssøvn. Dagslurene kan reparere på en kortere og dårligere nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet, og derfor er det vigtigt at holde fast i hans formiddagslur og middagslur og hjælpe ham til at sove godt her. Nattesøvnen må så være det kortere i en periode, men prøv om I tidlig morgen kan lade ham være og om han på egen hånd kan finde videre i søvnen igen. Så det bliver en kort opvågning han har og ikke en decideret vågenperiode...
Tiden vil naturligt arbejde for jer, men det betyder ikke, at I "bare skal laden tingene gå sin gang" :) Det er vigtigt, at I forsøger at holde faste i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt - at han f.eks. falder i søvn i sin egen seng, at han ikke skal være i favn, vugges, hoppes med eller lignende for at sove. At han sover to lure dagligt - og sover det han viser behov for om dagen. At han får sin godnatgrød og bliver ammet til natten osv. som nu... puttes med en putteklud eller ligende, som hjælper ham med at koble fra. Og når han vågner om natten, at I så forsøger at hjælpe ham videre i sengen, hvor han ligger. Hjælper ham med stillingsskift, beroligende hænder, beroligende ord osv, men så vidt muligt uden at tage ham op, uden at give ham bryst, sut eller andet i munden osv. Hjælper ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil hjælpe jer fremadrettet, hvis I forsøger at holde fast i alt det gode, som allerede virker :)
Hvis han sover for godt sen aften til at kunne finde ud af amning her, så kan du også vente til han vågner af sig selv - enten først på natten eller evt. kl 04.30, hvis han begynder at rumstere der - og så ammer ham og putter ham tilbage i seng igen. Det kan faktisk nogle gange gøre, at han så kan sove lidt længere på denne måde. Og de to amninger, som han har behov for at få i 10-12 måneders alderen kan fint ligge enten før middagslur og aften - eller aften og sen aften eller aften og tidlig morgen :)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske