Svar: Overgang fra tremmeseng til juniorseng?
23. marts 2019
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge foredraget om Børn og Opdragelse, som jeg netop har afholdt i Esbjerg :) Det var også en god aften, med rigtig mange gode spørgsmål!
Det lyder meget fint at udskifte tremmesengen med en juniorseng med den alder jeres datter har. Det at hun er begyndt at kravle over tremmerne er netop ofte tegn på, at det er tid til en åben seng.. Men, det giver naturligt lidt ekstra udfordringer, fordi hun jo så netop er i stand til at rejse sig og stige ud af sengen igen og igen...
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på hendes puttetidspunkt. Det er vigtigt, at hun føler sig parat til at sove, fordi det naturligt øger lysten til at blive liggende i sin seng. Hvis hun puttes for tidligt, så hun ikke er træt nok, eller puttes for sent, så hun når at blive overtræt, så vil det naturligt være sværere for hende at lægge sig og finde ro...
Det er også vigtigt, at I gør puttetiden hyggelig. Det skal være dejligt at komme i seng og være en hyggestund, som hun ser frem til. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst om, at når hun er lagt i seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - og det vil hun rigtig gerne være en del af. Hun synes ikke, det er rart, at hun skal ligge for sig selv på værelset og I sidder i stuen uden hende. Derfor er det vigtigt, at I giver hende et putteritual med f.eks. snak om dagen, godnatlæsning, puttebamse, godnatsang og lignende og hvor I prioriterer at sidde lidt på sengekanten og prioriterer at hjælpe hende med at koble fra overfor dagen.
Og selvom I gør alt dette, så kan det naturligt ikke undgås, at hun nogle gange kravler ud af sengen og enten søger jer eller begynder at lege på sit værelse og måske netop har brug for lidt tid og lidt "overspringshandlinger", for at kunne falde i søvn. I givet fald, er det vigtigt, at I tager det stille og roligt, ikke skælder ud, men bevarer roen, så hun kan spejle sig i dette.
Når hun kommer ind til jer i stuen, så siger I derfor stille og roligt "hej skat, kommer du der" tager hende i hånden og følger hende tilbage i seng "kom skatterpige, ind i seng igen" og putter hende igen. Og igen og igen og igen. Det kan godt være nødvendigt at gøre flere gange.
Det vil være rigtig godt, at I også kikker ind til hende, så hun oplever, at hun ikke behøver rejse sig og tjekke op på om I stadig er der og hvad I laver, fordi I netop ser ind til hende en gang imellem, så hun trygt kan blive i sin seng. Det vil naturligt også give jer mulighed for at opdage, hvis hun er gået igang med at lege og er det tilfældet, så tager I hende igen stille og roligt i hånden og siger "kom op i seng skat" og følger hende tilbage i sengen, putter hende med bamse, kærtegn, beroligende ord osv.
Det kan være en god idé at lade døren stå åben, fordi de signalerer, at I kan høre hinanden, og det kan gøre jeres datter mere tryg, end hvis døren lukkes :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske