Svar: Overgang fra tremmeseng til juniorseng?

23. marts 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge foredraget om Børn og Opdragelse, som jeg netop har afholdt i Esbjerg :) Det var også en god aften, med rigtig mange gode spørgsmål!

Det lyder meget fint at udskifte tremmesengen med en juniorseng med den alder jeres datter har. Det at hun er begyndt at kravle over tremmerne er netop ofte tegn på, at det er tid til en åben seng.. Men, det giver naturligt lidt ekstra udfordringer, fordi hun jo så netop er i stand til at rejse sig og stige ud af sengen igen og igen...

Det er vigtigt, at I er opmærksomme på hendes puttetidspunkt. Det er vigtigt, at hun føler sig parat til at sove, fordi det naturligt øger lysten til at blive liggende i sin seng. Hvis hun puttes for tidligt, så hun ikke er træt nok, eller puttes for sent, så hun når at blive overtræt, så vil det naturligt være sværere for hende at lægge sig og finde ro...

Det er også vigtigt, at I gør puttetiden hyggelig. Det skal være dejligt at komme i seng og være en hyggestund, som hun ser frem til. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst om, at når hun er lagt i seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - og det vil hun rigtig gerne være en del af. Hun synes ikke, det er rart, at hun skal ligge for sig selv på værelset og I sidder i stuen uden hende. Derfor er det vigtigt, at I giver hende et putteritual med f.eks. snak om dagen, godnatlæsning, puttebamse, godnatsang og lignende og hvor I prioriterer at sidde lidt på ...

Annonce

... sengekanten og prioriterer at hjælpe hende med at koble fra overfor dagen.

Og selvom I gør alt dette, så kan det naturligt ikke undgås, at hun nogle gange kravler ud af sengen og enten søger jer eller begynder at lege på sit værelse og måske netop har brug for lidt tid og lidt "overspringshandlinger", for at kunne falde i søvn. I givet fald, er det vigtigt, at I tager det stille og roligt, ikke skælder ud, men bevarer roen, så hun kan spejle sig i dette.

Når hun kommer ind til jer i stuen, så siger I derfor stille og roligt "hej skat, kommer du der" tager hende i hånden og følger hende tilbage i seng "kom skatterpige, ind i seng igen" og putter hende igen. Og igen og igen og igen. Det kan godt være nødvendigt at gøre flere gange.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, at I også kikker ind til hende, så hun oplever, at hun ikke behøver rejse sig og tjekke op på om I stadig er der og hvad I laver, fordi I netop ser ind til hende en gang imellem, så hun trygt kan blive i sin seng. Det vil naturligt også give jer mulighed for at opdage, hvis hun er gået igang med at lege og er det tilfældet, så tager I hende igen stille og roligt i hånden og siger "kom op i seng skat" og følger hende tilbage i sengen, putter hende med bamse, kærtegn, beroligende ord osv.

Det kan være en god idé at lade døren stå åben, fordi de signalerer, at I kan høre hinanden, og det kan gøre jeres datter mere tryg, end hvis døren lukkes :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder