Svar: Barnevognsfeber

14. marts 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære førstegangsforældre

Tak for jeres brev og velkommen til :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker omkring søvn og det at sove udenfor i sin barnevogn :)

Der er ingen tvivl om, at jeres drengs alder og udvikling spiller ind. Han har en alder nu, hvor han oplever verden større og langt mere bevidst. Han skelner mere og mere imellem om han er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en fremmede. Han reagerer mere og mere på rummet han er i - og kan f.eks. let lade sig forstyrre, når han spiser - måske spiser han, slipper brystet/flasken, smiler, tager fat og spiser igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat og spiser igen, og slipper atter og kikker f.eks. efter far, som kommer ind i rummet - det er pludselig langt sjovere at følge med i, hvad der sker omkring ham, end det er at spise :)

Han er også motorisk stærkere nu, bruger sig selv mere og mere, drejer om sin egen akse, begynder at trille omkring - mave-ryg, ryg-mave - begynder at sparke fra med benene, øver sig i at krybe, strækker sig højere op i maveliggende stilling osv. Det kan gør det svært for ham at finde en stilling at ligge i, når han skal sove, ligesom det kan forstyrre ham, at han får flyttet på sig under søvn, han kan blive irriteret over at være svøbt, fordi det forhindrer ham i at bevæge sig og samtidig kan han have brug for netop at føle sig holdt, fordi han lige nu har en naturligt motorisk uro og rastløshed i kroppen.

Hans søvn ændrer sig også rent fysiologisk nu. Den begynder at indeholde flere stadier, og det kan være svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet. Han kan derfor begynde at powernappe mere end tidligere, og det er svært for ham at tage de lidt længere lure. Han kan dog stadig have behov for at blive lullet videre i søvnen og ofte kan det hjælpe at stå parat efter ca 30 minutter, hvor han ofte vil vise tendens til at vågne op, og der så trille ham eller med hænderne lulle ham ind i søvnen igen. Nogle gange tilbyde lidt ekstra mælk, hvorefter han så kan sove videre.

Det lyder som om, at I har forsøgt rigtig mange ting for at hjælpe ham - svøbe ham, forsøge med voksiposen, som nu er for varm, prøvet at skærme for lyset, udnytte kalechen, putte med nusseklud, vugge ham, kærtegne ham osv. Og det er alt sammen rigtig fint - I må meget gerne gøre det hele. I næver dog ikke mælk, og det er vigtigt, at han får mælk, som en fast del af sit putteritual - og hvis han lige nu falder i søvn med bryst eller flaske i munden, så er det okay. Det behøver ikke være problematisk.

I takt med at han i løbet af de næste 1-2 måneder begynder med skemad, så vil det være rigtig godt med en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af op og får mælk som en fast del af putteritualet. Det vil derfor være godt, at mælken stadig indgår, som en fast del af putningen, selvom han biler ældre og får behov for anden mad. Og i starten vil skemaden komme ud over hans vanlige indtag af mælk. En fast dagsrytme vil naturligt hjælpe ham fremadrettet, men I må gerne allerede nu begynde at give mælk, som en fast del af det at skulle sove.

Da det er barnevognen, som han har svært ved at finde ro i og sove i, så vil I enten kunne gøre det, at I sætter jer med ham, giver ham bryst eller flaske og direkte derefter putter ham over i barnevognen, hvor ...

Annonce

... han så skal sove. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i barnevognen. Stå ved ham, hold hænderne beroligende på ham, så han fornemmer, at I stadig er der, lad jeres hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - vug ham med hænderne eller tril ham i barnevognen, så han lulles i søvn på denne måde.

Det er vigtigt at han er tydeligt parat til at sove, når I putter ham fra jer - men dog ikke sover helt. Han skal være der, hvor han er døsig, næsten sover, men dog stadig registrerer, hvor han ligges. Og lad ham endelig mærke, at I er der. Det er helt naturligt at han har brug for at mærke jer, har brug for at mærke jeres hænder, høre jeres beroligende ord osv. for at han kan sove.

Hvis han tilbydes flaske, så er der også den mulighed, at I giver ham flasken direkte i barnevognen. Det vil gøre, at han ikke oplever skiftet fra jeres favn så voldsomt, som han gør nu - ofte vil han kunne vågne ekstra op, når han mærker, at i flytter ham fra jer. Derfor kan det hjælpe ham, at han får lov til at falde i søvn der, hvor han fra starten bliver puttet. Hvis I vælger denne løsning, så er det en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det sikrer, at der ikke sker tilbageløb af mælk til ørerne. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Hvis I giver flaske og vil forsøge at putte ham på denne måde, så er det en god idé at fjerne flasken fra munden, før han sover helt. I skal forsøge at nå dertil, hvor han spiser, slipper flasken, smiler til jer og falder i søvn... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn vil i denne alder trives med en 3-lure-dagligt-rytme og ofte er søvnen sådan fordelt, at de sover ca 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten. Mange børn går i denne alder meget sent i seng, er måske ikke parate til at sove før kl 22, og det skal I naturligt også være opmærksomme på. Hvis jeres dreng hører til de børn, som stadig går tidligt i seng og derfor sover måske 11-12 timer om natten, så vil hans dagslure lige nu naturligt være meget korte, fordi han så ikke kan sove mere end 3-4 timer samlet dagen igennem. Hvis I oplever, at han vågner efter kort søvn og pludselig ikke tager lure af 2-3 timers varighed, så kan det altså også hænge sammen med dette.

Når I skal på ferie, er det rigtig fint, at I tager barnevognen med, så I kan komme ud og se ting og det er rigtig godt, at han lyder til stadig at være tryg og glad for sin vogn. Stadig er det dog vigtigt, at I tager ham op, finder et sted, hvor han kan få sin mælk osv. når det så er sovetid - så mælken indgår som en fast del af putteritualet. I kan altså godt trille af sted, gå nogle ture, have ham i bæressele osv. som I allerede gør nu, men når det er sovetid, så skal I sætte jer et roligt sted, give ham mælk og på den måde hjælpe ham med at koble fra og finde ro :)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!