Brev:
Barnevognsfeber
14. marts 2019
Alder:
4 mdr.
Barnevognsfeber
Kære Helen,
Vi er de glade forældre til en dejlig dreng som lige er fyldt 4 mdr., han er meget smilende, mild og glad, en fantastisk lille fyr. Som de uerfarne førstegangsforældre vi er, har vi en udfordring, som vi håber at du kan hjælpe med.
De første 3 mdr. sov han, i løbet af dagen kun i sin barnevogn og i vores arme. Hvis vi forsøgte at lægge ham fra os, vågnede han. Vi gik derfor lange ture med ham, morgen og eftermiddag, hvor han sagtens kunne sove 2-3 timer, per lur. Sov han, når vi kom hjem, forsatte han luren på altanen.
Da han blev omkring 3 mdr. havde vi en uge med virkelig dårligt vejr (skypumper mv.) så vi kunne ikke få gået vores sædvanlige ture. Ugen brugte vi i stedet på målrettet sengetræning, resultatet blev, at han nu gerne vil sove i sin egen seng, men ikke i sin barnevogn. Han er, som sådan ikke ked af at være i barnevognen, når han er frisk og vågen. Han er meget nysgerrig og kigger interesseret omkring. Udfordringen er, når han bliver træt, det virker som om, at han ikke kan overgive sig til søvnen, og han bliver virkelig ked af det. Tager vi ham op af barnevognen, bliver han øjeblikkeligt glad igen. Det skal lige tilføjes at vores altan er sydvendt og på denne årstid for varm til at han kan sove ude, derfor er barnevognen altid i bevægelse, når han er i den.
Vi har prøvet at skærme for lyset, ved at lukke kalechen til, give ham nusseklud, vugge ham blidt mens han ligger ned, en beroligende hånd og masser af shhh lyde – dog uden held. Hans voksipose er for varm at bruge nu, men har forsøgt at svøbe ham i et let bomuldsklæde – dog uden held. Vi har forsøgt, at gå mange korte ture, tæt på hjemmet, så han hurtigt kan komme op, hvis han bliver ked af det og samtidigt få nogle gode positive oplevelser i barnevognen, men synes ikke at der er nogen fremgang. Bor i udlandet og vi har det skønneste vejr med 20 grader, det er brandærgerligt, at vi ikke kan komme ud.
Om en måneds tid skal vi på ferie, og ved ikke, hvordan vi kan komme rundt uden barnevognen og få ham til at sove i løbet af dagen. Vi håber, at du kan hjælpe os, med at få vores skønne gåture tilbage. Vi har prøvet med en bæresele, den vil han gerne sidde i og bliver ikke ked af det, dog falder han ikke i søvn, men kigger bare nysgerrigt omkring.
På forhånd mange tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Førstegangsforældrene