Svar: Natte-uro
11. marts 2019
Alder:
10 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har fået skruet antallet af amninger ned og har sat antallet af rigtige måltider lidt op. Det er rigtig godt, hvis I det næste stykke tid kan bibeholde rytmen om aftenen: Aftensmad, bad, babymassage, godnatgrød, tandbørstning, amning og putning og så flasken sen aften. Det er med til at sikre, at jeres dreng ikke vågner om natten, fordi han er sulten, og samtidig forbereder rytmen ham på, at det er sengetid og dermed, hvad der skal ske :)
Der kan dog være flere grunde end sult og rytme, som forklaring på, at jeres dreng vågner om natten, og jeg vil gerne nævne nogle af dem for dig :)
For det første har jeres dreng ikke haft den letteste start på livet, han er blevet opereret, har ligget i respirator og har haft lungeproblemer - og selvom alt er i orden nu, så kan det naturligt ikke udelukkes, at hans udfordringer i begyndelsen og hans megen gråd de første 6 måneder stadig påvirker hans søvn.
Det kan heller ikke udelukkes, at han vågner nu, fordi han f.eks. har problemer med ørerne - væske i ørerne, smerter fra mellemøret kan sagtens forklare afbrudt søvn. Og det kan være en idé at få lægen til at tjekke hans ører igennem. Astmatisk bronkitis, forkølelse og lignende vil naturligt også kunne påvirke og afbryde søvnen.
Hans alder spiller ind - han er 10 måneder nu og rigtig godt igang med at udvikle sig både motorisk og mentalt, og i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget, sover de ofte dårligere. Han får langt flere stimuli i løbet af dagen og har derfor større drømmeaktivitet om natten, ligesom han motorisk naturligt øver sig - også om natten - og får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, men har brug for din hjælp.
Han er i separationsfasen, hvilket gør ham ekstra tryghedssøgende. Han viser naturligt behov for ekstra fysisk kontakt, har brug for at se jer, for at vide at I ikke er forsvundet. Og han kan blive rigtigt ked af det, hvis I f.eks. går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, ligesom han kan blive ked af det, hvis I putter ham i seng og går fra ham om aftenen. Det er på grund af alder og udvikling svært for ham ikke at kunne se jer lige nu...
Måden han falder i søvn på spiller ind. Det er f.eks. vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn i jeres favn og flyttes sovende over i sin seng, så vil han forbinde jeres favn med stedet, hvor a skal sove og når han så vågner om natten og ligger et andet sted, så vil dette være utrygt for ham, så vil han naturligt søge jer og have brug for jeres favn, for at kunne sove igen. Derfor vil han også have brug for at komme op i jeres arme om natten. Det samme gælder, hvis han falder i søvn med flaske eller bryst i munden eller hvis han vugges, trilles, hoppes med, når han skal sove.
Natteskræk/Night-terror kan også være en forklaring - han kan godt have dette med den alder han har. Det ses ikke hyppigt i denne alder, ofte starter det omkring 18 måneder, men det kan ikke udelukkes, at det er dette. Hvis der er tale om natteskræk, så er han ikke vågen og vil derfor afvise jeres forsøg på trøst og skubbe jer fra sig, hvis I forsøger at holde ham. Derfor er det bedste I kan gøre her at hjælpe ham tilbage ned at ligge, berolige med hænder, putte dynen på ham igen og se om I på den måde kan lulle ham videre ind i søvnen. Altså hjælpe ham med så lidt aktivitet som muligt. Hvis han vågner op, vil der naturligt gå lidt tid, før han er parat til at sove igen, og her kan det godt være nødvendigt at tage ham ind i stuen, sætte sig med ham og så vente på, at han atter bliver klar til at sove - men det er naturligt hårdt for jer med disse længere opvågninger om natten, og derfor er det godt, hvis I kan forsøge at få ham videre i søvnen i egen seng, hvor han fra starten er faldet i søvn.
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng generelt har sovet godt om dagen i sin barnevogn. I kan derfor overveje, om I gør noget anderledes her - måske sover han i en voksipose eller lignende - i givet fald kan I også bruge denne om natten, I skal blot sikre jer, at temperaturen i rummet ikke er for varm. Det kan nogle gange være en god idé at efterligne dagens rutiner, overflytte det der virker om dagen til om natten, for på den måde at skabe mere ro...
Det kan som tidligere nævnt også være en idé at koble jeres senge sammen, så I ligger ved siden af hinanden og I kan berolige ham med hænder og nærhed, og han kan kravle ud og putte sig ind til jer, hvis han føler behov for dette. Fremfor at han skal løftes op i favn, gås rundt med og lignende om natten for atter at finde ro. I kan hjælpe ham med at ligge ned om natten, men stadig være der for ham :)
Jeg håber, at I kan bruge nogle af disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske