Brev:
Søvn (eller mangel på samme) i vuggestue
11. marts 2019
Alder:
16 mdr.
Søvn (eller mangel på samme) i vuggestue
Kære Helen
Jeg har nogle søvnudfordringer med min dejlige dreng på 16 mdr.
Jeg har vist haft skrevet til dig en del gange omkring hans søvn (eller mangel på samme) efterhånden ;-) Og nu giver jeg den altså et forsøg igen.
Vores primære problem er hans manglende søvn i vuggestuen. Da han startede i vuggestue i august, sov han i en lang periode kun 2x30 min på en dag, og kom altså sjældent op over 1 times sammenlagt søvn. I samarbejde med vuggestuen prøvede vi en lang række tiltag, men der var ikke rigtig noget, der virkede. Dette stod på i et par mdr. Herefter begyndte han så småt endelig at sove lidt bedre i vuggestuen, 1 times tid om formiddagen, med lidt held nogle dage endda 1 ½, og 30-45 min om eftermiddagen, hvilket jo var rigtig fint, i hvert fald i forhold til hvad han hidtil havde gjort.
Så blev det selvfølgelig juleferie, hvor han var hjemme, og i starten af januar var han hjemme med sygdom i ca. 1 ½ uge. Og herefter er det gået fuldstændig nedad bakke med søvnen i vuggestuen, værre end nogensinde! Mange dage sover han kun 15 min ad gangen, nogle dage endda kun 10. Så når jeg henter ham kl ca. 16 har han ofte kun sovet sammenlagt 30 min på en hel dag, måske endda mindre.
De begyndte at putte ham indenfor i vuggestuen, da han blev meget ulykkelig, når de lagde ham udenfor. Men han sov nu ikke specielt længe af denne grund, og jeg mener i øvrigt heller ikke det er løsningen at han sover inde på stuen i larmen fra de andre børn, det forestiller jeg mig i hvert fald ikke han begynder at sove længere af. Vi havde for nylig en samtale med pædagogen, hvor vi besluttede at lade ham prøve at sove i egen barnevogn i vuggestuen igen, dette har han gjort af flere omgange. Pædagogen foreslog også, om han måske en gang imellem kunne have en fridag eller sove sin lur herhjemme og så blive afleveret bagefter, så han fik sovet ud en gang imellem. Og det er også vældig fint, det ville jeg da hjertens gerne hvis jeg havde mulighed, men jeg har jo også et job jeg skal passe, så ideen er jo fin, men sådan fungerer det jo bare ikke.
Han har i mellemtiden også fået lagt dræn i sidste uge, dette har dog ikke nået at have effekt endnu, da han har mellemørebetændelse i øjeblikket.
Men selvom pædagogerne tilskriver dette en stor del, mener jeg altså ikke at ørerne kan være den eneste forklaring, for herhjemme sover han sædvanligvis omkring 1,5 timer til lur. De siger at de gør hvad de kan for at få ham til at sove igen, og det tror jeg også på at de gør, men ved samtidig godt at han ikke bare lige falder i søvn hvis der er støj omkring ham, når han vågner.
Det går mig rigtig meget på, da jeg bestemt ikke synes, at den søvn han får, er nok. 15 min er jo nærmest ikke engang en lur, og han er DØDTRÆT, når han kommer hjem, sommetider falder han endda i søvn på mig.
Hans stue i vuggestuen er en ekstra, der er blevet oprettet i deres gamle motorikrum, fordi de havde brug for flere pladser i dagtilbuddet, og der er således ikke noget krybberum. Børnene sover derfor i krybber lige udenfor stuen, som jo egentlig er på legepladsen. Derfor er der naturligt en del larm, når der er børn ude. Min søn har altid været meget lydfølsom, når han sover, og jeg tror en del af forklaringen er støjen, som han ikke har hjemme i baghaven. Så sent som idag afleverede jeg ham under hans lur, og han vågnede op (mens jeg var der) lige så snart de lagde et af de andre børn ud, som græd højlydt.
Herhjemme kan han også godt vågne i løbet af sin lur, men plejer at være nem at få til at sove igen de fleste dage, hvis man ruller ham lidt frem og tilbage.
Han kommer sædvanligvis ud og sove omkring kl 10-11 herhjemme, hvis han sover sent og længe nok, får han kun én lur, ellers får han 30 min til eftermiddag. Men oppe i vuggestuen er det jo utopi at forestille sig, at han skal over på én lur, med den uhyrligt lille mængde søvn, han får. Det skifter en del, hvornår de putter ham i vuggestuen.
Jeg er efterhånden ved at være desperat, da jeg kan mærke på min søn at han er tappet for energi. Jeg forestiller mig bestemt heller ikke at hans motoriske udfordringer bedres af, at han konstant er træt. Vi er efterhånden der, hvor vi overvejer at skifte vuggestue (selvom jeg jo godt ved at der ikke er garanti for det løser noget som helst).
Mit hjerte græder for min lille dreng, som uden tvivl er mere veltilpas, når han får sin søvn.
Håber du vil dele dine tanker med mig.
Med venlig hilsen
en frustreret mor