Svar: Søvn (eller mangel på samme) i vuggestue
11. marts 2019
Alder:
16 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Du slutter af med at skrive, at I efterhånden er der, hvor I overveje at skifte vuggestue, selvom I godt ved at der ikke er nogen garanti for, at det løser noget... Og det er naturligvis en overvejelse værd.
Du fortæller, at I samarbejde med vuggestuen har forsøgt forskellige tiltag, for at hjælpe jeres dreng til længere lure. Og det har også haft en vis effekt, indtil juleferie og sygdom ændrede på dette - og det er svært at komme tilbage til samme rytme igen. Det lyder dog som om, at vuggestuens personale forsøger at hjælpe jeres dreng til mere søvn, og det er rigtig godt, at de aktivt gerne vil hjælpe - men det lyder også som om, at nogle af de udfordringer der er, er noget de ikke kan ændre på - at der ikke er noget kryberum og at børnene derfor må sove tæt på legepladsen... De gør hvad de kan med de rammer og muligheder der er, men de kan ikke ændre på institutionens indretning og nedlæggelse af motorikrum mv...
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når din dreng ikke sover mere end 30 minutter i løbet af en hel dag, og du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvad der er vigtigt, hvad du vil prioritere. Du kunne naturligvis undersøge mulighederne i en anden vuggestue, men du kunne også overveje dagpleje. Dagplejen er jo generelt et mindre miljø - der er ikke nær så mange børn og dermed ikke nær så meget støj og uro. Dagplejer har mulighed for at skabe lidt rammer, som minder om det I gør derhjemme og jeres dreng kan evt. have sin barnevogn med og sove i den, som han også gør derhjemme. Han vil med den alder han har kunne have 1.5 år i dagpleje, som måske vil være godt for ham, netop på grund af roen, og så kan han starte i børnehave, når han bliver 3 år...
Når dette er sagt, så er der dog ingen tvivl om at øreproblemer spiller ind. Og selvom jeres dreng har fået lagt dræn, så kan der sagtens gå tid før disse virker på nattesøvnen. De fleste forældre regner med, at når drænene først er lagt, så sover barnet igen, men sådan er det desværre ikke altid - og det handler om, at han jo igennem flere måneder er blevet vækket af smertejag fra ørerne og derfor har en erfaringe med sig om at sove afbrudt, og at det kan gøre ondt at sove.... Og det tager tid at få en ny erfaring ind i kroppen.... I skal også være opmærksomme på, at han måske har brug for lidt smertestillende i en periode, det kan I tale med lægen om :)
Du nævner, at det skifter en del, hvornår de putter jeres dreng i vuggestuen og det hænger sandsynligvis sammen med, at de i håb om at få ham til at sove, forsøger at putte ham, når han viser træthed.. Og det forstår jeg godt. Det kan dog være en god idé, hvis de (og I) forsøger at skabe så ens en rytme sm muligt. Det vil sige fast stå op tidspunkt, faste spisetider, faste tidspunkter for søvn.. fordi det vil være med til at påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for behov for søvn.
Det betyder også, at det i en periode kan være en god idé, hvis du afleverer ham på samme tid om morgenen - og på samme måde - så han ikke nogle dage afleveres imens han sover og andre dage afleveres vågen. Så hver dag ligner hinanden så meget som muligt, fordi det alt sammen påvirker hans indre rytme, hans indre ur. Derudover er det også vigtigt for hans søvn, at han puttes af pædagogerne - og ikke puttes af dig og vågner op et andet sted, det kan gøre ham ekstra utryg ved at sove på sigt :) Også en tanke, som er værd at tage med... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske