Svar: Søvn (eller mangel på samme) i vuggestue

11. marts 2019

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)

Du slutter af med at skrive, at I efterhånden er der, hvor I overveje at skifte vuggestue, selvom I godt ved at der ikke er nogen garanti for, at det løser noget... Og det er naturligvis en overvejelse værd.

Du fortæller, at I samarbejde med vuggestuen har forsøgt forskellige tiltag, for at hjælpe jeres dreng til længere lure. Og det har også haft en vis effekt, indtil juleferie og sygdom ændrede på dette - og det er svært at komme tilbage til samme rytme igen. Det lyder dog som om, at vuggestuens personale forsøger at hjælpe jeres dreng til mere søvn, og det er rigtig godt, at de aktivt gerne vil hjælpe - men det lyder også som om, at nogle af de udfordringer der er, er noget de ikke kan ændre på - at der ikke er noget kryberum og at børnene derfor må sove tæt på legepladsen... De gør hvad de kan med de rammer og muligheder der er, men de kan ikke ændre på institutionens indretning og nedlæggelse af motorikrum mv...

Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, når din dreng ikke sover mere end 30 minutter i løbet af en hel dag, og du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvad der er vigtigt, hvad du vil prioritere. Du kunne naturligvis undersøge mulighederne i en anden vuggestue, men du kunne også overveje dagpleje. Dagplejen er jo generelt et mindre miljø - der er ikke nær så mange børn og dermed ikke nær så meget støj og uro. Dagplejer har mulighed for at skabe lidt rammer, som minder om det I gør derhjemme og jeres dreng kan evt. have sin barnevogn med og sove i den, som han også gør derhjemme. Han vil med den alder han har kunne have 1.5 år i dagpleje, som måske vil være godt for ham, netop på grund af roen, og så kan han starte i børnehave, når han bliver 3 ...

Annonce

... år...

Når dette er sagt, så er der dog ingen tvivl om at øreproblemer spiller ind. Og selvom jeres dreng har fået lagt dræn, så kan der sagtens gå tid før disse virker på nattesøvnen. De fleste forældre regner med, at når drænene først er lagt, så sover barnet igen, men sådan er det desværre ikke altid - og det handler om, at han jo igennem flere måneder er blevet vækket af smertejag fra ørerne og derfor har en erfaringe med sig om at sove afbrudt, og at det kan gøre ondt at sove.... Og det tager tid at få en ny erfaring ind i kroppen.... I skal også være opmærksomme på, at han måske har brug for lidt smertestillende i en periode, det kan I tale med lægen om :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævner, at det skifter en del, hvornår de putter jeres dreng i vuggestuen og det hænger sandsynligvis sammen med, at de i håb om at få ham til at sove, forsøger at putte ham, når han viser træthed.. Og det forstår jeg godt. Det kan dog være en god idé, hvis de (og I) forsøger at skabe så ens en rytme sm muligt. Det vil sige fast stå op tidspunkt, faste spisetider, faste tidspunkter for søvn.. fordi det vil være med til at påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for behov for søvn.

Det betyder også, at det i en periode kan være en god idé, hvis du afleverer ham på samme tid om morgenen - og på samme måde - så han ikke nogle dage afleveres imens han sover og andre dage afleveres vågen. Så hver dag ligner hinanden så meget som muligt, fordi det alt sammen påvirker hans indre rytme, hans indre ur. Derudover er det også vigtigt for hans søvn, at han puttes af pædagogerne - og ikke puttes af dig og vågner op et andet sted, det kan gøre ham ekstra utryg ved at sove på sigt :) Også en tanke, som er værd at tage med... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder