Svar: Lur i løbet af dagen
2. marts 2019
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med 1 års fødselsdagen - håber I fik fejret dagen rigtig godt alle sammen:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen, og da jeres piger tydeligt er trætte og parate til at sove formiddagslur, så er det vigtigt, at I bibeholder denne. Det er for tidligt at forsøge med en lur dagligt - de har brug for de to afbræk i løbet af dagen, som de to lure giver dem.
Det betyder dog mindre, at deres lure er kortere i weekenden, en de er i hverdagen, hvor de er i dagpleje. Samlet set, får de den søvn, som de har behov for, og det er helt okay, at der er forskel på hverdage og weekend.
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 12 måneder ligger på 13.5-14 timer i døgnet. Ofte er det fordelt sådan, at barnet sover ca. 11.5-12 timer om natten og 2-3 timer i løbet af dagen - fordelt på to lure. Jeres piger sover ofte fra 19/19.30-07 og sover derfor ofte netop 11.5-12 timer om natten og om dagen sover de så lidt mere end gennemsnittet til hverdag, men ret præcist som gennemsnittet i weekenden... Jeg synes derfor ikke at I skal kæmpe med at få dem til at sove længere lørdag søndag, men i stedet acceptere, at deres lure her har den længde de har :)
Hvis I oplever, at de bliver meget trætte sidst på dagen og også oplever, at de måske har svært ved at overgive sig til middagsluren, så kan I dog godt forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan være med til at rykke deres middagslur yderligere. Jeg kan godt se, at de allerede sover senere i weekenden, men måske kan deres lur rykkes, så de sover mellem kl 14-15.30 - og derfor har lidt mere overskud sidst på dagen, før de så igen puttes kl 19.30 om aftenen... Når det så er sagt, så er det vigtigt, at de ikke sover senere end kl 15.30-16, da søvnen så vil påvirke nætterne.
I behøver ikke vække dem om morgenen og ændre på deres stå op tidspunkt, så længe de ofte vågner af sig selv omkring kl 07 og rytmen fungerer. De lyder ikke til at have svært ved at sove formiddagslur, og som sagt har de stadig brug for to lure dagligt, så I skal ikke ændre noget, der fungerer - og så fungerer det også for jer som familie, når mor er alene med alle pigerne om morgenen, så det er super at holde fast i dette :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver jer lidt ro med på vejen... Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske