Svar: Lur i løbet af dagen

2. marts 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Stort tillykke med 1 års fødselsdagen - håber I fik fejret dagen rigtig godt alle sammen:)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen, og da jeres piger tydeligt er trætte og parate til at sove formiddagslur, så er det vigtigt, at I bibeholder denne. Det er for tidligt at forsøge med en lur dagligt - de har brug for de to afbræk i løbet af dagen, som de to lure giver dem.

Det betyder dog mindre, at deres lure er kortere i weekenden, en de er i hverdagen, hvor de er i dagpleje. Samlet set, får de den søvn, som de har behov for, og det er helt okay, at der er forskel på hverdage og weekend.

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 12 måneder ligger på 13.5-14 timer i døgnet. Ofte er det fordelt sådan, at barnet sover ca. 11.5-12 timer om natten og 2-3 timer i løbet af dagen - fordelt på to lure. Jeres piger sover ofte fra 19/19.30-07 og sover derfor ofte netop 11.5-12 timer om natten og om dagen sover de så lidt mere end gennemsnittet til hverdag, men ret præcist som gennemsnittet i weekenden... Jeg synes derfor ikke at I skal kæmpe med at få dem til at sove længere lørdag søndag, men i stedet acceptere, at deres ...

Annonce

... lure her har den længde de har :)

Hvis I oplever, at de bliver meget trætte sidst på dagen og også oplever, at de måske har svært ved at overgive sig til middagsluren, så kan I dog godt forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan være med til at rykke deres middagslur yderligere. Jeg kan godt se, at de allerede sover senere i weekenden, men måske kan deres lur rykkes, så de sover mellem kl 14-15.30 - og derfor har lidt mere overskud sidst på dagen, før de så igen puttes kl 19.30 om aftenen... Når det så er sagt, så er det vigtigt, at de ikke sover senere end kl 15.30-16, da søvnen så vil påvirke nætterne.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I behøver ikke vække dem om morgenen og ændre på deres stå op tidspunkt, så længe de ofte vågner af sig selv omkring kl 07 og rytmen fungerer. De lyder ikke til at have svært ved at sove formiddagslur, og som sagt har de stadig brug for to lure dagligt, så I skal ikke ændre noget, der fungerer - og så fungerer det også for jer som familie, når mor er alene med alle pigerne om morgenen, så det er super at holde fast i dette :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver jer lidt ro med på vejen... Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor