Brev:
Vil ikke hilse
4. marts 2019
Alder:
5 år
Vil ikke hilse
Kære Helen.
Jeg har en skøn datter, der lige er fyldt 5 år. Hun er en glad og velfungerende pige, enebarn og en pige med egne meninger. Min mand og jeg er begge enige om en opdragelse, hvor vores datter bliver meget set og hørt, og hvor vi stort set aldrig råber højt eller skælder ud, men forsøger istedet at snakke os frem til de gode løsninger med vores datter.
Dog kan jeg mærke, eller i i hvert fald i tvivl om, hvor vidt vi behøver at skrue op for kravene til en pige, der nu er 5 år. Fx vil hun ikke sige godmorgen til de voksne i børnehaven, ligesom hun heller ikke vil sige hverken hej eller farvel til gæster i hjemmet, og det er uanset om det er en legekammerat eller bedsteforældre eller anden familie, som vi har et tæt forhold til. Hun vil ej heller sige hej eller farvel, hvis vi er på besøg hos nogen.
Når jeg beder hende sige godmorgen i børnehaven, gemmer hun sig bag ved mig. Når jeg spørger ind til, hvorfor hun ikke vil sige godmorgen, svarer hun, at det er fordi, hun er lidt bange og genert, og det tror jeg egentlig hun har helt ret i.
Jeg har foreslået hende, at vi kan hilse sammen, eller at jeg hilser først, eller at hun bare nikker tilbage, men det nægter hun.
Min mand mener, at hun nok skal lære at hilse med alderen og at vi skal tage det helt roligt. Jeg mener, at når man er fyldt 5 år, er man stor nok til at hilse, og jeg kan mærke, at pædagogerne også efterhånden synes, det er noget pjat, at hun ikke hilser (hvilket også presser mig) . Jeg er lidt bange for, at vi gør hende en bjørnetjeneste, hvis vi ikke stiller nogen krav til hende, som fx dette krav om at hilse.
Hvad mener du?