Vil ikke hilse

4. marts 2019

Kategori:
Alder:
5 år

Vil ikke hilse

Kære Helen.

Jeg har en skøn datter, der lige er fyldt 5 år. Hun er en glad og velfungerende pige, enebarn og en pige med egne meninger. Min mand og jeg er begge enige om en opdragelse, hvor vores datter bliver meget set og hørt, og hvor vi stort set aldrig råber højt eller skælder ud, men forsøger istedet at snakke os frem til de gode løsninger med vores datter.

Dog kan jeg mærke, eller i i hvert fald i tvivl om, hvor vidt vi behøver at skrue op for kravene til en pige, der nu er 5 år. Fx vil hun ikke sige godmorgen til de voksne i børnehaven, ligesom hun heller ikke vil sige hverken hej eller farvel til gæster i hjemmet, og det er uanset om det er en legekammerat eller bedsteforældre eller anden familie, som vi har et tæt forhold til. Hun vil ej heller sige hej eller farvel, hvis vi er på besøg hos ...

Annonce

... nogen.

Når jeg beder hende sige godmorgen i børnehaven, gemmer hun sig bag ved mig. Når jeg spørger ind til, hvorfor hun ikke vil sige godmorgen, svarer hun, at det er fordi, hun er lidt bange og genert, og det tror jeg egentlig hun har helt ret i.

Jeg har foreslået hende, at vi kan hilse sammen, eller at jeg hilser først, eller at hun bare nikker tilbage, men det nægter hun.

Min mand mener, at hun nok skal lære at hilse med alderen og at vi skal tage det helt roligt. Jeg mener, at når man er fyldt 5 år, er man stor nok til at hilse, og jeg kan mærke, at pædagogerne også efterhånden synes, det er noget pjat, at hun ikke hilser (hvilket også presser mig) . Jeg er lidt bange for, at vi gør hende en bjørnetjeneste, hvis vi ikke stiller nogen krav til hende, som fx dette krav om at hilse.

Hvad mener du?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder