Svar: Meget tidlig morgen
25. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om at sygdom spiller ind hos jer - og selvom jeres dreng bliver medicinsk behandlet for astmatisk bronkitis og selvom han nu også har fået lagt øredræn, så kan det godt trække ud, før han har fået en erfaring med sig om, at han ikke har ondt om natten og at søvnen om natten ikke behøver blive afbrudt... Det lyder dog til at gå i den rigtig retning, selvom du synes det går langsomt - to skridt frem og et tilbage er stadig fremad :)
Der er heller ingen tvivl om at hans alder og udvikling spiller ind nu. Han brager igennem separationsfasen, hvilket både giver en fysisk og en mental uro, når han skal sove og også påvirker både hans dagssøvn og nattesøvn. Det er rigtig dejligt, at han er begyndt at sove to lidt længere lure i løbet af dagen. Du fortæller, at han ofte sover mellem 2-4 timer om dagen, og det er lige efter bogen. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder ligger ofte på ca. 14 timer i døgnet, og de fleste børn sover netop mellem 2.5-4 timer om dagen og resten om natten. Når det så er sagt, så sover mange børn faktisk lidt mindre, end vi skønner de har behov for netop i denne alder, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med dem, og de har en naturligt protest imod søvn. De vil hellere opleve, følge med, mærke verden - tiden skal ikke soves væk :) Det du fortæller lyder derfor aldersmæssigt, som man kan forvente lige nu...
Jeg er helt enig med dig i, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at stå lidt senere op, og for at sikre, at jeres dreng ikke vågner fordi han reelt er sulten eller tørstig tidlig morgen, så vil jeg anbefale, at I tilbyder ham både en godnatgrød og en flaske - aften og sen aften. Du skriver, at han ofte ikke får flasken sen aften, men jeg vil anbefale, at du giver ham den - gerne i søvne - og derefter lader ham sove videre. Det kan være med til at gøre, at han ikke vågner og søger flasken kl 04, men i stedet kan sove lidt længere, før dagen begynder.
Samtidig vil det være rigtig godt, at han får godnatgrød og flaske om aftenen. det kan være med til at ændre hans afføringsrytme - måske vil han have behov for skiftning sen aften og derefter sove videre, det må tiden vise. Jeg tænker dog, at det vil være rigtig godt med lidt fokus på hans indtag og hvornår, så du sikrer dig, at han ikke vågner kl 04, fordi han skal af med afføring - det lyder nemlig sådan...
Jeg vil også anbefale, at I ikke tilbyder ham morgengrød allerede kl 04/05, men venter til klokken måske er 06. Tidspunkterne for hans måltider vil naturligt påvirke hans indre ur, og han kan godt vågne tidlig morgen, fordi han vænnes til at skulle spise der. Derfor er det vigtigt, at I ikke serverer morgenmaden, før I tænker, at det vil være relevant - og her med tanke på, hvordan hans rytme fremadrettet skal være, hvad tid han skal i dagpleje/vuggestue osv. så hans rytme allerede nu forsøges passet ind med dette.
Det kan også være en idé gradvist at flytte lidt på hans lure om dagen, så han ikke sover alt for tidligt dagen igennem. Det er fint, at I har forsøgt at rykke hans puttetidspunkt om aftenen, men det er vigtigt at flytte lidt på hele dagens tidspunkter, så hele døgnet hænger sammen. Det spiller her naturligt ind, hvor lange hans lure er, og hvor tidligt/sent de derfor ligger. Og det betyder i praksis, at hvis jeres dreng plejer at blive puttet til sin første lur f.eks. kl 07, så vil det være rigtig godt, at I putter ham kl 7.15, 7.30, 7.45, 8.00 og på den måde gradvist flytter på hans rytme - og det samme gælder så hans middagslur.
Det er meget fint, at han er vågen 3-3.5 time mellem sine lure. Det lyder meget passende i forhold til hans alder, så jo senere du kan få ham puttet, jo senere vil hans rytme naturligt rykke sig lidt hele dagen og på den måde kan døgnet måske komme til at hænge bedre sammen for jer.
Han har naturligt stadig brug for to lure dagligt, og det vil være alt for tidligt at arbejde på én længere middagslur. At du overvejer, om det kan være en løsning, får mig til at tænke, at han måske netop virker aktiv og måske godt kan trækkes lidt hele dagen igennem, uden at han bliver for overtræt... Det er nemlig vigtigt, at han ikke holdes vågen mod sin vilje, fordi det naturligt kan gøre det sværere for ham at sove, derfor er det meget små skridt, som ændres af gangen.
Da han sover meget varieret er det naturligt svært, men du nævner, at han nogle dage kan sove op mod 4 timers dagssøvn, og du kan med fordel tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han sover længe. Det vil naturligt gøre, at han kan puttes lidt senere og på den måde hjælpes rytmen naturligt på vej i den retning I ønsker...
En plan, som I kan arbejde hen imod kunne f.eks. se således ud:
Morgen 06: Havregrød, vand af kop
Mellemmåltid 7.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til dagens første lur og sover her måske 1.5 time...
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadeller, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer mv. Og får også stadig moset mad. Må meget gerne få grøntsagsmos/varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Det kan være hjemmelavet mad, rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, må meget gerne sove et par timer
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 17.30: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og også gerne mad på gaffel. Får også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet - og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19, som nu eller måske lidt senere afhængig af, hvor sen og hvor lang hans middagslur er...
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover videre...
Min tanke er altså, at du skal forsøge med en aftenrytme, som indeholder aftensmad, bad, godnatgrød, flaske og flaske sen aften, for at se om det både kan ændre på hans afføringsmønster og også kan ændre på hans behov for flasken kl 04, i håb om at denne opvågning så kan undgås.
Jeg tænker også, at du naturligt skal give ham den nærhed og kontakt, som han viser behov for lige nu - han er som sagt i separationsfasen og han har også været en del syg, og det er helt okay ,at han har brug for at mærke dig, for at kunne sove. Det er dog vigtigt, at du forsøger at hjælp ham med så lidt aktivitet som muligt - og det er derfor bedst, hvis du kan hjælpe ham videre i sengen, hvor han er, eller tage ham op, trøste og berolige og derefter lægge ham tilbage i egen seng igen, eller evt. lægge dig med ham. Det er bedre, end at du begynder at tage ham op, gå rundt med ham i din favn, vugge ham eller ligende om natten, fordi han naturligt bliver mere og mere bevidst nu og derfor hurtigt kan lære, at det er sådan det foregår om natten. Og han bliver jo tungere og tungere, og sværere for dig at bære, så prøv om du kan hjælpe ham uden at gå rundt med ham i armene, men stadig lade ham mærke, at du er der :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske