Svar: Sove lur i egen seng selv

19. februar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvornår man kan forvente at børn kan falde i søvn selv... :)

Der er desværre ikke en fast alder, hvor man kan sige, at børn vil kunne falde i søvn selv, der er på den måde ikke en milepæl. Om barnet kan afhænger helt af de vaner og rutiner, som man har lært sit barn, det er f.eks. vigtigt, at barnet føler sig tryg ved at sove og oplever puttetiden som noget dejligt og rart, ligesom barnets udvikling naturligt spiller ind. Hvis putning forbindes med kamp, gråd og ulykkelighed og barnet ikke er tryg ved at sove, så kan det naturligt påvirke barnets evne til at overgive sig til søvnen i måneder eller år. Ligesom man f.eks. også godt kan opleve, at børn i 5-6 måneders alderen kan blive puttet i seng eller barnevogn og selv falde i søvn.. men pludselig i 8-10 måneders alderen har barnet rigtig svært ved at sove selv, fordi barnet i den alder går igennem separationsfasen...

I perioder, hvor der sker rigtig meget med barnet både motorisk og mentalt, vil børn ofte sove dårligere end i andre perioder. I perioder, hvor barnet oplever en ny hverdag - f.eks. at skulle starte i dagpleje, vuggestue, børnehave, skole, at blive storebror eller storesøster, at skulle flytte til et nyt hjem, skifte hverdag, institution osv. Eller I perioder fyldt med sygdom, manglende overskud, stress, skænderier mellem mor og far.. ja der vil børn ofte også have svært ved at falde i søvn på egen hånd og vil ofte sove dårligt...

Og netop nu - er der en svær periode hos jer. Separationsfasen betyder, at jeres nu begynder at søge mere og mere ud i verden på egen hånd. Hun øver at være fysisk mere og mere på afstand af jer - og for at kunne separere sig, er hun nødt til også at føle sig knyttet til... Derfor vil hun i denne alder godt kunne klynge sig ekstra til dig og viser tydeligt behov for at være mere i favn. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis du i løbet af dagen går ind i et andet rum, uden at tage hende med, og hun kan på samme måde blive rigtigt ked af det, når du putter hende og derefter forsøger at gå fra hende...

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem, at være der for hende og vise dig tilgængelig, samtidig med, at du også meget gerne må holde fast i at hun naturligt kan sove i egen seng - hvis hun altså er vant til dette. Hvis hun er vant til det, er det godt, men hvis du først nu vil lære hende dette, og det er helt nyt for hende, så vil det være bedre, at du venter til hun er 11-12 måneder gammel, fordi hun udviklingsmæssigt så vil være et andet sted og vil have lettere ved at lære det...:)

Nogle børn har svært ved at sove dagslure i tremmesengen og forbinder denne med søvn om aftenen, hvilket naturligt kan forstærke deres protest mod sengen og søvnen om dagen. Det kan være bedre at putte hende i barnevognen om dagen - også fordi du med den aller hun har nu, kan anerkende hendes lyst til at opleve og følge med, ved at trille en tur med hende. Du må derfor gerne lade hende starte med at sidde op, kikke på verden, følge med i ...

Annonce

... hvad der sker omkring jer - og først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat.

Det kan også være med til at give dig lidt idé om, hvornår hun måske er parat til at sove. Du skriver, at hun varierer længden af sin formiddagslur - mellem 45 minutter til 1.5 time, og det vil naturligt spille ind på, hvornår hun egentlig er parat til at blive puttet til sin middagslur, hvor lang formiddagsluren er...

Jeg forstår dog godt, at du ikke altid har mulighed for at bruge barnevognen, og at du derfor gerne vil kunne bruge tremmesengen om dagen også... men tidspunktet er vigtigt for at det skal kunne lade sig gøre :)

Samtidig vil børn i 9 måneders alderen også kunne variere deres søvnbehov meget og på grund af deres store lyst til at opleve, følge med og deraf protester mod dagssøvnen, så oplever man ofte at børn i denne alder kan sove kortere om dagen, end vi egentlig synes de har behov for. Så nogle børn sover ikke mere end måske sammenlagt 2.5 time i løbet af dagen, og hvis jeres datter så har taget 1.5 times formiddagslur, så vil hun måske naturligt protestere ekstra over middagsluren og skal så måske puttes lidt senere til den...:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er dog rigtig godt, hvis du kan holde fast i, at hun stadig får to lure dagligt med den alder hun har, og også rigtig godt, hvis du selv kan lade hende styre behovet for hvor lange de to lure skal være og hvorvidt det er første eller anden lur som er længst. Det er godt ikke at vække hende, men lade hende sove, når hun sover :)

Du må naturligvis også gerne holde fast i at du gerne vil lære hende at sove i tremmesengen om dagen, og du kan forsøge at indføre lidt af de samme rutiner, som du også har om aftenen. Nogle gange kan det være en fordel med et mørklægningsgardin på værelset (du kan købe billige mørklægningsrullegardiner i Jysk, Ikea og lignende steder), så dagslyset ikke holder hende vågen. Det kan være en god idé at synge en godnatsang osv. som en fast del af hendes putterutine, så det du her fortæller lyder rigtig fint.

Du må prøve at vurdere, hvor længe du skal sidde med hende, for at få hende til at finde roen, koble fra og overgive sig til søvnen. Det er okay, at hun falder næsten hen i din favn, hvis du blot forsøger at få hende over i sengen, før hun sover helt, og så du der så netop med dine hænder, kærtegn, sang luller hende det sidste stykke vej ind i søvnen.

Når det så er sagt, så kan hun naturligt også have behov for at skulle tumle lidt rundt før hun skal sove, netop fordi hun motorisk gennemgår en stor udvikling nu. Og hvis hun ikke er ked af det, så må hun gerne hoppe rundt, trække sig op ved tremmerne i sengen, sætte sig igen og udnyttet sengens mulighed for bevægelse.. nogle børn har brug for at tumle lidt rundt, før de så er parat til at overgive sig til søvnen. Så hendes protester mod at blive holdt kan også hænge sammen med, at hun netop har brug for at kunne komme af med overskudsenergi, før hun kan finde roen og falde i søvn...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor