Brev:
Sove lur i egen seng selv
19. februar 2019
Alder:
9 mdr.
Sove lur i egen seng selv
Hej Helen
Hvornår kan man forvente at end barn lærer at falde i søvn selv og hvordan gør man?
Min mand starter på hans barsel om lidt og vores datter skal starte i vuggestue om par måneder, så vil jeg hjælpe hende med at lære at sove lure uden min hjælp til det.
Vores datter på 8.5 måneder sover fint i egen seng om aftenen, hvor jeg ammer, bøvser af, synger en sang par gange, siger godnat og så sidder med hånden over hende ind til hun falder i søvn. Det plejer at tage 5-30 minutter.
Vi har dog udfordringer med at lægge hende til lur i egen seng. Det plejer at lykkedes om formiddagen, men meget udfordrende om eftermiddagen. Jeg plejer at sætte hende på mine knæ, synge en sang, og lægge hende ned i egen seng mens jeg synger, og så fortsætte med at sige shhhhhh. Problemet er at selv om hun er tæt, gnider i øjne, så prøver hun at vende om og stå op i sengen i stedet for at sove. Hvis jeg holder hende nede så bliver hun ked af det. Hun græder ret meget. Når hun bliver for ked og shhhhh lyde ikke hjælper så nynner jeg lidt. Det kan tage op til en time at putte hende til lur i egen seng
Der burde være en bedre, lettere og hurtigere måde at putte til lur i egen seng. Hun falder nemt i søvn i barnevogn, men det er ikke altid muligt at gå tur.
Vores dagsplan er:
05 - amning og sove videre
06 - vågne op og sove videre i egen seng eller sammen med mig
07 - stå op.
08 - morgenmad - havregryn med diverse fyld, frugt og brød i hånden
09 - anden morhenmad/snack
09.30/10 lur som varer 45 minutter eller 1.5 timer
11.45 - frokost - rugbrød med diverse smørbart pålæg, noget kød eller fisk, avokado, grøntsagsgød
12.45 - snack
13.30 - amme og gå tur eller prøve at lægge til at sove lur omkring kl 14
16.00/16.30 - grød, brød med smørbart pålæg, frugt
17.45 - aftensmad - familiemad eller frikadeller, suppleret med grøntsager og grøntsagsgød
19.15 - ammes og puttes til lur
23 - ammes
Håber at du kan hjælpe os igen. :)