Sove lur i egen seng selv

19. februar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Sove lur i egen seng selv

Hej Helen

Hvornår kan man forvente at end barn lærer at falde i søvn selv og hvordan gør man?

Min mand starter på hans barsel om lidt og vores datter skal starte i vuggestue om par måneder, så vil jeg hjælpe hende med at lære at sove lure uden min hjælp til det.

Vores datter på 8.5 måneder sover fint i egen seng om aftenen, hvor jeg ammer, bøvser af, synger en sang par gange, siger godnat og så sidder med hånden over hende ind til hun falder i søvn. Det plejer at tage 5-30 minutter.

Vi har dog udfordringer med at lægge hende til lur i egen seng. Det plejer at lykkedes om formiddagen, men meget udfordrende om eftermiddagen. Jeg plejer at sætte hende på mine knæ, synge en sang, og lægge hende ned i egen seng mens jeg synger, og så fortsætte med at sige shhhhhh. Problemet er at selv om hun er tæt, gnider i øjne, så prøver hun at vende om og stå op i sengen i stedet for at sove. Hvis jeg holder hende nede så bliver hun ked af det. Hun græder ret meget. Når ...

Annonce

... hun bliver for ked og shhhhh lyde ikke hjælper så nynner jeg lidt. Det kan tage op til en time at putte hende til lur i egen seng

Der burde være en bedre, lettere og hurtigere måde at putte til lur i egen seng. Hun falder nemt i søvn i barnevogn, men det er ikke altid muligt at gå tur.

Vores dagsplan er:
05 - amning og sove videre
06 - vågne op og sove videre i egen seng eller sammen med mig
07 - stå op.
08 - morgenmad - havregryn med diverse fyld, frugt og brød i hånden
09 - anden morhenmad/snack
09.30/10 lur som varer 45 minutter eller 1.5 timer
11.45 - frokost - rugbrød med diverse smørbart pålæg, noget kød eller fisk, avokado, grøntsagsgød
12.45 - snack
13.30 - amme og gå tur eller prøve at lægge til at sove lur omkring kl 14
16.00/16.30 - grød, brød med smørbart pålæg, frugt
17.45 - aftensmad - familiemad eller frikadeller, suppleret med grøntsager og grøntsagsgød
19.15 - ammes og puttes til lur
23 - ammes

Håber at du kan hjælpe os igen. :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.