Svar: 1 årig svær at putte til nat samt sover utroligt dårligt om natten
8. februar 2019
Alder:
12 mdr.
Kære begge
Tak for jeres brev og velkommen til - og beklager svartiden denne gang :)
Dejligt at høre, at I trods manglende søvn stadig har humoren intakt - om I bor så langt ude på landet, at søvntoget ikke kommer forbi, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer ;)
Når jeg læser jeres brev, så er min umiddelbare tanke, at jeres datter ikke er træt nok eller parat til at sove, når I putter hende ... eller det er hun, men hun er ikke parat til at sove til natten allerede kl 19-19.30, hvorfor hun ofte ender med at få flere vågenperioder i løbet af aftenen og natten. Da hun står op kl 15-15.30 fra sin middagslur, så kommer der højst sandsynligt et søvntog kørende kl 19.30 og derfor falder hun ofte i søvn i løbet af 10 minutter der - hun er træt og parat til at sove. Men natten bliver sammenlagt for lang for hende...
I fortæller, at hun ofte puttes 19-19.30 og vågner kl 07. Det vil sige, at hun sover ca 11.5 timers nattesøvn (naturligvis lige nu afbrudt). Derudover sover hun ofte 1-1.5 time om formiddagen og 2 timers middagslur. Det betyder altså, at hun sammenlagt egentligt forventes at skulle sove 14.5-15 time i døgnet og ud fra jeres beskrivelse, så lyder det til at være for meget for hende.. måske ville hun trives med 1-1.5 time mindre...
Det vil være bedst, hvis I kan holde fast i nuværende rytme med to lure dagligt, når hun har den alder hun har - og hun falder jo også hurtigt og let i søvn i løbet af dagen. Det kunne være et forsøg værd, om hun kan puttes en smule senere til middagslur, dog så hun stadig kommer op før kl 16 og så I derefter kan putte hende lidt senere til natten, for at afkorte nattesøvnen lidt på denne måde og se om hendes søvn så kunne blive mere sammenhængende :)
Jeg er med på, at I egentlig synes en tidlig rytme er rigtig rar - så hun står tidligt op og går tidligt i seng.. men det lyder faktisk som om, at jeres datter måske ikke er helt så meget morgenmenneske som mor og far er, og at hun måske har en sen rytme - hvert fald lyder det ikke som om, at hun vil trives med at komme op omkring kl 05, som I ikke har noget problem med og tidligere har hun også haft en rytme, hvor hun først er gået i seng kl 22-23... Det betyder ikke, at Ikke kan hjælpe hende med at finde en rytme, som kan passe ind i jeres hverdag, men det kan godt være, at I er nødt til at finde et kompromis - og så naturligvis også vide, at tiden arbejder for jer.
Med hensyn til at sidde hos hende og hendes behov for at sove sammen med jer om natten, så kan dette naturligvis godt være et reelt behov for tryghed og nærhed, og hvis det virker at sove sammen og alle får roligere og mere sammenhængende nætter på denne måde, så kan det være en god prioritering, at I skiftes til at lægge jer med hende i dobbeltsengen på hendes værelse. Det kan godt være en måde at vænne hende til at sove sammenhængende på, så hun får en indre fornemmelse for, at hun ikke behøver vågne.
Der er naturligt den mulighed, at hun også har vænnet sig til at vågne og tror, at det er sådan det skal være - og derfor igen og igen søger jer om natten, har en erfaring med sig om at I kommer ind, lægger hende ned, går ud igen, kommer ind igen og efterfølgende, at hun løftes op og sover videre sammen med jer. Jeg kan ikke udelukke, at der kan være nogle vaner og rutiner inde over her.... stadig lyder det dog som om, at hun har brug for trygheden og nærhed, og I må som sagt gerne prioritere dette i en periode, hvis det kan gøre, at hun fremadrettet så bedre kan sove selv :)
Sygdom, drømmeaktivitet, adskillelse fra jer om dagen osv. kan sagtens spille ind på og kan have spillet ind på dette behov - og det ene kan godt have afløst det andet, så det kan godt være forklaringen på, hvorfor I stadig synes det er svært. Årsagen er ikke nødvendigvis den samme.
Hvad løsningen så er, afhænger helt af problematikken. Min umiddelbare tanke er som sagt, at jeres datter får for lang en nattesøvn i forhold til hendes søvnbehov generelt. Det vil være synd at skære i hendes dagssøvn, så i stedet vil jeg anbefale, at I forsøger at putte hende senere i håb om en mere sammenhængnede nattesøvn. Så hun ikke vågner op og har længere vågne perioder, fordi hun reelt har fået den mængde søvn, som hun har behov for... Og jeg vil også anbefale, at I lige nu lægger jer med hende, hvis det er det som skal til, for at hun netop kan sove sammenhængende og begynde at få en indre fornemmelse for, at det er det hun skal :)
Jeg håber, at I kan følge mine tanker - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske