Svar: 1 årig svær at putte til nat samt sover utroligt dårligt om natten

8. februar 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære begge

Tak for jeres brev og velkommen til - og beklager svartiden denne gang :)

Dejligt at høre, at I trods manglende søvn stadig har humoren intakt - om I bor så langt ude på landet, at søvntoget ikke kommer forbi, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer ;)

Når jeg læser jeres brev, så er min umiddelbare tanke, at jeres datter ikke er træt nok eller parat til at sove, når I putter hende ... eller det er hun, men hun er ikke parat til at sove til natten allerede kl 19-19.30, hvorfor hun ofte ender med at få flere vågenperioder i løbet af aftenen og natten. Da hun står op kl 15-15.30 fra sin middagslur, så kommer der højst sandsynligt et søvntog kørende kl 19.30 og derfor falder hun ofte i søvn i løbet af 10 minutter der - hun er træt og parat til at sove. Men natten bliver sammenlagt for lang for hende...

I fortæller, at hun ofte puttes 19-19.30 og vågner kl 07. Det vil sige, at hun sover ca 11.5 timers nattesøvn (naturligvis lige nu afbrudt). Derudover sover hun ofte 1-1.5 time om formiddagen og 2 timers middagslur. Det betyder altså, at hun sammenlagt egentligt forventes at skulle sove 14.5-15 time i døgnet og ud fra jeres beskrivelse, så lyder det til at være for meget for hende.. måske ville hun trives med 1-1.5 time mindre...

Det vil være bedst, hvis I kan holde fast i nuværende rytme med to lure dagligt, når hun har den alder hun har - og hun falder jo også hurtigt og let i søvn i løbet af dagen. Det kunne være et forsøg værd, om hun kan puttes en smule senere til middagslur, dog så hun stadig kommer op før kl 16 og så I derefter kan putte hende lidt senere til natten, for at afkorte nattesøvnen lidt på denne måde og se om hendes søvn så kunne blive mere sammenhængende :)

Jeg er med på, at I egentlig synes en tidlig rytme er rigtig rar - så hun står tidligt op og går tidligt i seng.. men det lyder faktisk som om, at jeres datter måske ikke er helt så meget morgenmenneske som mor og far er, og at hun måske har en sen rytme - hvert fald lyder det ikke som om, at hun vil trives med at komme op omkring kl 05, som I ikke har noget problem med og tidligere har hun også haft en rytme, hvor hun først er gået i seng kl 22-23... Det betyder ikke, at Ikke kan hjælpe hende med ...

Annonce

... at finde en rytme, som kan passe ind i jeres hverdag, men det kan godt være, at I er nødt til at finde et kompromis - og så naturligvis også vide, at tiden arbejder for jer.

Med hensyn til at sidde hos hende og hendes behov for at sove sammen med jer om natten, så kan dette naturligvis godt være et reelt behov for tryghed og nærhed, og hvis det virker at sove sammen og alle får roligere og mere sammenhængende nætter på denne måde, så kan det være en god prioritering, at I skiftes til at lægge jer med hende i dobbeltsengen på hendes værelse. Det kan godt være en måde at vænne hende til at sove sammenhængende på, så hun får en indre fornemmelse for, at hun ikke behøver vågne.

Der er naturligt den mulighed, at hun også har vænnet sig til at vågne og tror, at det er sådan det skal være - og derfor igen og igen søger jer om natten, har en erfaring med sig om at I kommer ind, lægger hende ned, går ud igen, kommer ind igen og efterfølgende, at hun løftes op og sover videre sammen med jer. Jeg kan ikke udelukke, at der kan være nogle vaner og rutiner inde over her.... stadig lyder det dog som om, at hun har brug for trygheden og nærhed, og I må som sagt gerne prioritere dette i en periode, hvis det kan gøre, at hun fremadrettet så bedre kan sove selv :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sygdom, drømmeaktivitet, adskillelse fra jer om dagen osv. kan sagtens spille ind på og kan have spillet ind på dette behov - og det ene kan godt have afløst det andet, så det kan godt være forklaringen på, hvorfor I stadig synes det er svært. Årsagen er ikke nødvendigvis den samme.

Hvad løsningen så er, afhænger helt af problematikken. Min umiddelbare tanke er som sagt, at jeres datter får for lang en nattesøvn i forhold til hendes søvnbehov generelt. Det vil være synd at skære i hendes dagssøvn, så i stedet vil jeg anbefale, at I forsøger at putte hende senere i håb om en mere sammenhængnede nattesøvn. Så hun ikke vågner op og har længere vågne perioder, fordi hun reelt har fået den mængde søvn, som hun har behov for... Og jeg vil også anbefale, at I lige nu lægger jer med hende, hvis det er det som skal til, for at hun netop kan sove sammenhængende og begynde at få en indre fornemmelse for, at det er det hun skal :)

Jeg håber, at I kan følge mine tanker - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os