Brev:
1 årig svær at putte til nat samt sover utroligt dårligt om natten
8. februar 2019
Alder:
12 mdr.
Kære Helen.
Vi har en datter på 1 år, det betyder at vi nu troligt har læst med på din hjemmeside i præcis et år 😊 Derudover ejer vi 3 af dine bøger, set din dvd med børn og søvn, samt været til et enkelt foredrag med dig.
Så tak for dig!
MEN nu har vi desværre brug for yderlig hjælp.
Vores datter er utrolig svær at putte til nat, samt sover utrolig dårligt om natten. Det har nu stået på i 6 mdr.! Det tager alt mellem 45 min til 2 timer at putte hende. Vi synes vi har prøvet alt! Vi synes også vi har indført gode aften rutiner, men lige lidt hjælper det. - Vi ved ikke om vi bor så langt ude på landet, at det der søvntog, simpelthen bare ikke kommer her forbi! Vi kan i hvert fald slet ikke ramme det tydeligvis.
Når hun kommer hjem fra vuggestuen kl. 16.00 får hun lidt at spise, som regel lidt frugt.
Så leger/hygger vi ellers med hende, indtil kl. 17.30 ca. hvor hun kommer i bad. Det nyder hun meget! Hun får nattøj på efter badet og så spiser vi aftensmad sammen. Leger lidt igen, inden det er tid til at, påbegynde putningen (kl. 19.00/19.30 ca.)
Hun får hendes dråber, børstet tænder og vi laver en flaske MME til hende. Vi går på loftet med hende, hvor hun sover på eget værelse (ikke hendes legeværelse, men udelukkende et soveværelse til hende) Der får hun flaske, godnat sang og bliver puttet.
Men hun sover ikke sådan lige, det er uanset hvad tid vi forsøger at putte på. Vi putter altid først når, vi kan se hun er træt.
Vi SKAL sidde ved siden af hende, indtil hun falder i søvn. Hvis vi går ud på den anden side af døren, sætter eller rejser hun sig op og græder helt vildt. Det foresætter indtil vi kommer ind til hende igen, også selvom hun kan høre vi siger ”shhhh” på den anden side af døren. (Men det forstår hun vel heller ikke endnu, at vi er der når hun ikke kan se os).
Vi bliver derfor siddende ved hende, så hun kan se os til hun sover godt. Efter 10 minutter kan vi liste ud. (kan det reelt så være en søvnassociation? – at når hun vågner, så sidder vi ikke ved siden af hende, så hun kan se os?)
Hun har en bamse som bor i sengen, altså en hun kun sover med, samt en nusseklud og en fast lille lampe der altid lyser. Vi har dermed prøvet at, skabe de mest trygge rammer og faste rammer for hende.
Vi har forsøgt at flytte sengen til soveværelset også, det er det samme der gør sig gældende der.
Nå ENDELIG sover hun, TROEDE vi og wupti så gik der 30 minutter, måske en time, måske to timer eller måske tre timer hvis man er heldig, så vågner hun igen!
Står eller sidder som regel op, skal lige ligges ned og så sover hun videre. Nogle gange er det lige en sut hun skal have (Har forsøgt at putte til nat uden sut i en periode, det gav ingen bedre nattesøvn)
sådan her vågner hun så, alt fra 1- x antal gange på en nat.
Lige i skrivende stund, vågner hun mest efter 30 min – 1 time for så at være vågen en lille times tid.
Når vi så kommer lidt længere hen på natten (Efter kl. 24.00), så er det ikke mere nok at ligge hende ned. Hun vil ikke falde i søvn, uden en af os er der. Vi har en dobbeltseng i hendes soveværelse, der sover vi så videre med hende resten af natten. Nogle gange tager det en time inden der er ro, mens andre gange sover hun med det samme, når hun ligger ved en af os. Hun sover EKSTREMT uroligt og derfor sover man selv helt af H til med hende. Hun vågner så igen mellem 1 og x antal gange. Hun står som regel op kl.07.00
Der er nok mange forældre der ville ønske deres barn, sov til kl. 07.00 men ihh, hvor ville vi ønske hun gik i seng ved f.eks. 19.30 tiden. Nem at putte og sov så hele natten, med en enkelt opvågning måske, også måtte hun hellere end gerne stå op kl.05.00, hvis det var det.
Vil tro hun siden start september, har vågnet mellem 4-10 gange hver nat! Naturligvis har nogle nætter været grundet sygdom, tænder, motorisk uro og separationsfasen. Men, hvad er så årsagen alle de andre nætter?
Hun er det nemmeste barn at putte til lur i barnevognen! Man ligger hende derud og så sover hun nogle gode og fine lure.
Hun har altid været en pige der har sovet lidt, mere end gennemsnittet, men putning til aften, har altid været øv for os! Og vi synes virkelig vi har prøvet ALT!
Aftenerne har også altid været svære for hende. Vil tro indtil hun var ca. 6 mdr. gik hun altid først i seng kl. 22.00/23.00 og var hele aftenen pylret, svær at gøre tilpas. Hun kunne ikke lokkes til, at tage en lille powernap på 30 min. Hun havde flere aftener, hvor hun græd mellem 1-2 timer og den lokale SP sagde det blot var en fase og det nok skulle blive bedre. Det gjorde det så også, og sover så også tidligere nu, end før og slet ikke så ked og utilpas mere.
Fra 2 mdr. alderen sov hun faktisk igennem fra 22.00/23.00-06.00 UDEN at vågne efter mad.
Hun er generelt en rigtig glad og dejlig pige, som er nem at aflæse.
Hun har siden september nok sovet fra 20.00-06.00 3 gange, HELT uden at vågne, hvordan det er sket, fatter vi ikke?
Vi troede måske det kunne være amningen, der gjorde det til en vane for hende at vågne. Hun spiste ingenting, suttede blot lidt og stoppede derfor amningen for 3 uger siden, men det er det ikke blevet bedre af.
Hun blev til at starte med, tilbudt MME når hun vågnede, men det ville hun ikke have. Så nu bliver hun blot tilbudt vand og det vil hun heller ikke have.
Hun spiser generelt rigtig, rigtig godt, sover ca. 1 til 1 ½ times formiddags lur inden kl. 11.00 og sover så som regel 2 timers eftermiddagslur, hvor hun står op kl. 15.00 / 15.30
Til slut skal det lige siges, at hun har fået tjekket ørene ved ørelæge og blevet tjekket ved børne kiropraktor.
HJÆLP!
- Hvordan får vi indført en nemmere / hurtigere putning?
- Hvordan får vi alle en bedre nattesøvn?
- Ville en Tyngdepose måske være det der netop kunne hjælpe hende? (hun sover i voksipose i barnevognen, den har vi forsøgt at tage med ind i sengen, men det blev natten ikke bedre af)
Med venlig hilsen
de trætteste forældre i byen, MEN som har den dejligste datter.