Svar: Søvn 16 måneder

21. januar 2019

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anja

Tak for dit brev og fine beskrivelse og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer. Du nævner blandt andet, at jeres dreng har haft problemer med ørerne og har fået lagt dræn.. Og selvom han er rask nu og drænene fungerer rigtig godt, så tænker jeg, at de smerter han har haft fra ørerne har givet ham en erfaring med sig om, at det at skulle sovet er forbundet med afbrudt søvn pga smertejag.. Og når han har haft ondt, så har I naturligvis været der, trøstet, taget ham op osv. ... og givet ham sutten.

Og jeres dreng lyder faktisk til at have det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at han har lært at han skal have sutten i munden for at kunne sove. Når vi sover, så har vi alle sammen mange små opvågninger, vi vender os, sparker dynen af, tager dynen på igen, vender os på den anden side osv. og jeres dreng har naturligt også disse små opvågninger - og hver gang I har været inde og hjælpe ham, så har I givet ham sutten i munden. Det har beroliget ham og det har også hjulpet på trykket i ørerne, så han har kunne sove bedre :)

Men det er sådan, at når han sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemuskulaturen. Og det betyder at sutten vil ryge ud af munden på ham. Hvis I hver gang kommer sutten i munden, så vænner i ham til at den skal være der - og så begynder han at registrere, hver gang den falder ud. Det betyder, at han begynder at vågne op, klynke eller græde for at få sin sut, hvorefter han så kan finde ro og sove videre igen - og det er meget uhensigtsmæssigt, fordi det forstyrrer både hans og jeres søvn.

Derfor er det rigtig godt, hvis I kan undgå at give ham sut i munden, når I hjælper ham med at skift stilling, få dynen på osv. om natten. Ligesom det vil være rigtig godt at I - med den alder han har - lærer ham at finde sin sut selv. I skal starte om dagen og overføre rutinerne til om aftenen. Det vil sige, at når han om dagen har brug for sin sut, så giver I ham den i hånden eller lægger den på bordet foran ham, og så skal han selv tage den, vende den rigtigt og komme den i munden. Når han kan det om dagen, så fylder I ekstra sutter i sengen, kobler gerne en eller flere sutter på en klud, og hjælper ham med at søge efter sutten, selv finde den og selv komme den i munden. Så det ikke er noget I behøver gøre om natten, men noget han fremadrettet selv kan styre.

Derudover så har I en udfordring med hans søvn på grund af den dagsrytme han har. Samlet set sover han det, han har behov for. Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 16 måneder er 13.5 times søvn i døgnet, og hos jer er det fordelt sådan, at han ofte sover ca. 9.5 timers nattesøvn fra 18.30 til 04 og så sover han ca 3.5-4 time i løbet af dagen, fordelt på 1.5 times middagslur og 2.5-3 timers middagslur...

Problemet er, at hans rytme bliver tidligere og tidligere, og det er naturligt meget svært at få døgnet til at hænge sammen for jer. Det ville være bedre, hvis han kunne sove 10 timers nattesøvn fra kl 20 til 06 og så sove en lidt senere formiddagslur og middagslur. Han må stadig gerne sove ca 3.5 times dagssøvn fordelt på to lure. Det vil være rigtig fint, men det er vigtigt, at dagplejer forsøger at rykke på hans puttetidspunkter i løbet af dagen, så han gradvist sover lidt senere end tilfældet er nu.

I skriver, at I ...

Annonce

... om aftenen har forsøgt at putte senere - og det forstår jeg godt. For man tænker naturligt, at hvis han puttes en time senere, så sover han en time længere om morgenen. Men sådan fungerer det desværre ikke. Det er om dagen, at hans rytme skal ændres, og det skal gøres med små skridt. Det vil sige, at hvis han plejer at blive puttet kl 08 om morgenen, så skal han nu puttes 8.15, 8.30, 8.45, 9.00 og det samme med hans middagslur - han skal ikke længere puttes kl 12, men i stedet 12.15, 12.30, 12.45, 13.00. Så han gradvist vænnes til at sove sine lure senere end at tilfældet nu og så hans rytme på den måde gradvist flyttes.

Det kræver derfor et meget stor samarbejde med dagplejer at få dette til at lykkes. Og derhjemme skal i naturligvis gøre det samme. her kan I med fordel også lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt, så han naturligt kommer til at sove en senere middagslur.

Det er super godt, at I har holdt fast i hans spisetider og giver morgengrød kl 06.30. Hvis han var vant til at spise kl 04, når han vågner, så ville I også skulle ændre på hans spisetider. Det lyder dog ikke til at være nødvendigt hos jer - og det vil også hjælpe dagplejer, at der ikke skal ændres på spisetiderne der, han kan stadig spise sammen med de andre børn.

Det er også rigtig godt, at I fornemmer, at han nogle gange godt kan holde sig vågen, og at han generelt virker til at håndtere end hård nat. Han lyder ikke til at være en dreng som bryder sammen og tydeligt mangler overskud - og det kan godt gøre det lettere at flytte på hans dagsrytme :)

En dagsplan, som I kan arbejde hen imod, kunne se således ud:

Morgen 6.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Afleveres i dagpleje, de dage hvor han skal det

Mellemmåltid omkring kl 08: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Formiddag 9: Puttes til formiddagslur og sover her som nu ca 1.5 time

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle osv. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hjemme kommer han i bad her, så hans vågenperiode gøres lidt længere og han samtidig aktiveres og stimuleres rigtig godt.

Mellemmåltid - en banan sammen med lidt letmælk og puttes til middagslur omkring kl 13 og sover så gerne 2.5 time

Hentes i dagplejen

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Vand af kop.

Hygge, afslapning, lidt massage og bliver måske smurt med lidt creme eller lignende og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød som en fast del af putteritualet, hvis han virker sulten, ellers kan den springes over. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.30-20 med sutteklud, bamse, og godnatsang som nu...

Kan stadig godt have brug ofr hjælp til stillingskift med sin putteklud, beroligende hænder, godnatsang igen osv. i løbet af aftenen, og det er også helt okay, at I forsøger at tage ham ind til jer i løbet af natten, hvis han viser behov for dette. Men prøv om I kan hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder