Brev:
Søvn 16 måneder
21. januar 2019
Alder:
16 mdr.
Søvn 16 måneder
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, som vi af mange gange har hentet stor inspiration fra. Nu er vi dog stødt på et søvnproblem, hvor vi føler at et mere personligt svar er nødvendigt.
Først lidt generelt om August og hans personlighed:
Vi har en søn, August på 16 måneder. Han er meget opmærksom og undersøgende, elsker oplevelser og i det hele taget en rigtig glad dreng, der også er rigtig god til mennesker - både dem der er tæt i hans omgangskreds, men også til at tage imod nye mennesker og indtryk.
August har altid være motorisk meget foran. Var hurtig til at kravle, stå og begyndte så småt at gå ved 10-11 måneders alderen. Dog blev han her ramt af en masse sygdom og gentagende gange mellemørebetændelse der satte lidt en bremser få udviklingen. Men han kom hurtigt efter det igen efter han fik lagt dræn.
August er dog også udstyret med en god portion temperament og vilje. Bliver hurtigt utålmodig og man er ikke i tvivl om, når han rammes af frustration, vrede eller når han bliver ked af det. Dette synes jeg vi forsøger at takle godt ved at være anerkendende når episoderne opstår.
Han elsker at komme i dagpleje og vi oplever aldrig at aflevere en ulykkelig dreng. Han elsker bare at skulle igang med leg. Lige så glad han er når han bliver afleveret, lige så glad er han når vi kommer og henter ham. Altid med det største smil.
Problemet- SØVN:
Vi ønsker hjælp til, hvad vi skal gøre med hans søvn. August var ét af de børn der kun sov i intervaller på 40 min i dagtimerne indtil han var 7 måneder og han har om natten altid vågnet en del gange og har aldrig rigtig været en god sover.
Men her de sidste måneder er vi virkelig blevet udfordret på manglende søvn, og søvn uden nogen form for rytme.
Natten i nat så f.eks. sådan ud:
- 18.00 (nattøj, tandbørstning, ren ble)
- 18.15: August lægges op i seng (plejer først at komme op 18.30-18.45, men han var så træt), her sang jeg 2 sange, putter ham med dyne, bamse og sut, sagde godnat, sov godt og gik ud af hans værelse. Her gik jeg frem og tilbage, og lagde ham ned gentog putning med dyne, bamse og sut indtil omkring 19 hvor han sov. Dette er en taktik vi generelt bruger, og som egentlig fungerer meget godt, og han falder i søvn selv.
-20-20.30 vågner første gang og får sut. Sover hurtigt igen
-20.30-22.30: han vågner en 5 gange hvor jeg render frem og tilbage mellem hans værelse og vores. Hver gang falder han i søvn ved at blive lagt og få sut.
-22.30-45 vågner han og jeg kæmper over 1 time med at få ham til at sove. Må til sidst opgive med at få ham til at sove i egen seng og forsøger at tage ham ind til os i vores seng. Her lykkedes det at få ham til at sove (det er ikke noget vi plejer at gøre, og det plejer aldrig at hjælpe, tværtimod)
-03.00: her vågner han for alvor op og selvom vi igen forsøger at få ham til at sove, lykkedes det ikke. omkring 4.15-30 står vi op med ham. ...
...
Vi synes egentlig at putningen med ham går ok. Det har dog til tider taget lidt længere i de her perioder med dårlig søvn - nok fordi han er i søvnunderskud.
Vores problemer er opvågningerne om natten - specielt de gange hvor vi ikke bare kan nøjes med sut. og så hans meget tidlige opvågning. Vi ved simpelthen ikke hvordan vi skal få ham til at sove længere og både August, faren og jeg er trætte.
Den generelle dagsplan de sidste par måneder for August har set sådan ud:
-06.30: Morgenmad
-07.00: Afleveres i dagpleje
-(07.30: Dage med meget tidlig opvågning (3), får han en formiddagslur på 1,5 t, dog er der ikke problemer med at "holde ham vågen" til eftermiddagslur hvis han er vågnet ved 4-5 tiden)
-09:00: Formiddagsmad
-11.30: Eftermiddagsmad
-12.00-12.30: Middagslur (2-3 timer)
-15.00: Eftermiddagsmad
-15.30: Hentes
-16.00-16.30: alt efter hvor meget han fik til eftermiddag i dagpleje, får han lidt mad mens der laves aftensmad
-17.30: Aftensmad
-17.45-18.30: Afslapning, evt. bad, nattøj, tandbørstning og bleskift
-18.30: Lægges i seng med 2 sange, bamse, sut og dyne
-19.00: Sover
-19.00-03.00: Nogle enkelte dage sover han igennem her med kun 1 opvågning, andre dage er som i nat med mange opvågninger og enkelte lange kampe.
-03.00: Her vågner han som oftest. Nogle dage lykkedes det at få ham til at sove videre (til 4.00-4.30), men andre gange ender det i en kamp der alligevel ender med at vi står op 4.00-4.30. Tit står han op i sengen og vi mødes af et "hej" når vi kommer ind.
Før denne periode kunne sov han til 5-6 stykker. Og vi var kommet dertil, at vi accepterede at han bare ikke var én der sov længe. Så at stå op kl. 5 er sådan det må være. Men alt før det, synes vi bare ikke er morgen for ham eller os.
Han spiser generelt rigtig rigtig godt i løbet af dagen, og dagplejeren kan aldrig mærke på hans humør, at det har været en hård nat.
Vi har efterhånden prøvet det hele. Putte senere, tidligere, natgrød, tage ham ind til os de sidste timer (hvilket bare gør det værre, fordi han bare vil ned og lege). Vi har tænkt tanken om det er tryghed han mangler, men hverken at sove i samme værelse eller samme seng virker. Når han er oprevet om natten skubbes vores hænder væk hvis vi forsøger at trøste med nus, tung hånd eller lignende.
Vi vil virkelig gerne have lidt råd til måder at få ham til at sove længere på. Og vi vil rigtig gerne have lidt råd til, hvordan vi håndtere putningen når han har de her lange opvågninger. Skal man køre samme putterutine som vi gør til natten - eller vil det blot få ham til at vågne mere. Lige nu forsøger vi at trøste (selvom han ofte ikke er modtagelig for trøst hvis først han indstillet på at skulle op), og vi lader ham rase ud indtil han er modtagelig for at få sutten og lægge sig igen.
Vi håber du kan komme med nogle gode råd, for vi er alle meget trætte.
Med venlig hilsen
Anja