Brev:
Lære at sove selv og natamning
21. januar 2019
Alder:
13 mdr.
Lære at sove selv og natamning
Kære Helen,
Forud for mine spørgsmål, får du lige lidt baggrundsinfo :-)
Vores datter T er i dag 13 måneder.
Vores datter T har siden hun var helt lille været en pige med utrolig svært ved at sove. Hun kunne ikke sove i sin barnevogn før hun var 8 måneder gammel, og protesterer stadig meget den dag i dag, når hun bliver lagt i den.
T har aldrig kunne lide at køre i bil, og det var derfor en kamp hver gang vi skulle noget, det første lange stykke tid af hendes liv. I dag kan vi køre bil uden gråd, hvis hun har sovet lur forinden. Så alt har altid skulle planlægges nøje og skal det egentlig stadig.
T er et ammebarn og hun elsker det. Jeg tror aldrig hun selv vil fravælge brystet, og jeg synes det er dejligt hun finder så meget ro i brystet. Mange mener, at vi skulle droppe brystet, og at vi gør hende en bjørnetjeneste, fordi hun er så afhængig af amning. Jeg synes personligt selv, at det er dejligt at kunne give hende denne tryghed.
Nå, men udfordringen er så, at T altid bliver puttet af mig ved at blive ammet i søvn i værelset, og derefter blive lagt i tremmesengen - også på eget værelse. I princippet er det hyggeligt nok, men hun er som sagt et barn med et dårligt sovehjerte, så hun vågner gerne 4-5 gange på en nat, og forventer at brystet er der.
Jeg har læst din bog om søvn og er også bekendt med, at det er en dårlig søvnaccociation, men det er indtil videre ikke lykkedes med andre metoder.
T er først begyndt at ville tage sut nu, men accepterer den ikke som søvnmiddel. Hun har aldrig taget en sovebamse til sig, og prøver vi at putte hende på andre måder en med brystet, så græder hun aå ulykkeligt indtil hun nærmest ikke kan trække vejret.
Jeg synes det er så synd for hende, og vi snakker tit om herhjemme, hvad den rigtige løsning er, så T kan få mere sammenhængende søvn om natten og bedre accepterer at far putter og går ind om natten.
I bund og grund handler det vel også om, at vi er bange for, at kampen bliver endnu hårdere hvis vi venter. Omvendt er jeg slet ikke interesseret i at hun skal græde så ulykkeligt, bare fordi hun ikke må få bryst.
Med T har hendes første leveår været enormt hårdt, da hun fra starten har været et barn med meget gråd. Så hver gang hun har tillært noget nyt, som at sove i barnevogn og tage sut, så har det været en kæmpe succesoplevelse. Derfor tænker vi også tit, at vi bare skal lade tingene være på hendes præmisser, fordi hun nok en dag skal lære det - ligesom med alt det andet.
Men hvad er det rigtige at gøre?
Jeg kan godt leve med at amme hende flere gange om natten, og leve med at være den, der putter - men er det godt for hende, eller har hun bedst af at lære det nu?
Vi har prøvet så mange forskellige metoder og tilgange, og virkelig givet alt en chance, men har måtte indse at T bare ikke er et barn, der vil sove, og måske et barn, der kræver ekstra meget tryghed. Det første halve år, var jeg sikker på, at hun var High need baby.
Vi er sådan i tvivl om, hvad vi skal gøre. Skal vi sætte alt ind for at lære hende at falde i søvn selv og være uafhængig af brystet? Skal jeg helt stoppe med at amme? Eller skal vi acceptere at vi har et barn, der har brug for det her, og at hun nok skal lære det en dag?
T går i vuggestue og hendes dagsrytme ser således ud:
07:00 står op, tøj på og spiser morgenmad (Havregrød)
08:15 afleveres af far i vuggestue
09:30 sover 1. lur i vuggestuen (sover typisk 1,5-3 timer)
12:00 frokost i VS
13:00 hentes af mor
14:00 eftermiddagssnack/frugt/brød
15:00 2.lur (sover typisk 1-2 timer)
17.30 aftensmad med mor og far
18.30 bad, hvis det er badedag, ellers godnathistorier i stuen
19.30 puttes til lur. Ammes i lænestol på børneværelse.
Hun vågner gerne 4-5 gange hver nat, og vi ender altid med at tage hende ind i forældresengen når hun vågner efter kl. 3, fordi renderiet bliver udmattende.
Hun har selvfølgelig også enkelte perioder og dage hvor hun vågner færre gange eller sover helt igennem (sket 5 gange maks siden hun blev født)
Så kære Helen, hvad skal vi gøre?
Hilsen en mor, der virkelig bare vil gøre det bedste for sit barn