Svar: Søvn og stoppe med amning
14. januar 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter, jeres tanker og det I har forsøgt - og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at I har haft nogle rigtig gode rutiner, og jeres datter har sovet rigtig godt, fra 9-10 måneders alderen blevet ammet ca. 2-3 gange i døgnet, faldet i søvn med sin nusseklud og det er alt sammen lige efter bogen. Det er super godt! Det betyder jo, at hun godt kan lære at sove uden bryst og favn og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove - hun har en god erfaring med sig at bygge på.
Desværre har sygdom ødelagt de gode søvnvaner, hvilket man desværre ofte ser... Og så er det hele jo også ramlet sammen med separationsfasen og dagplejestart, hvilket naturligt har gjort, at hun har haft behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, og det har så også gjort hende ekstra brystsøgende...
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan komme tilbage til de to amninger i døgnet - aften og tidlig morgen - det har fungeret før, og når amningerne ligger der, så giver det hos jer den længste nattesøvn.
Jeg vil dog ikke anbefale, at du ammer i stuen og lader far tage over. Det kan nogle gange fungere godt, men ofte giver det flere problemer end det gavner... :) Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor jeres datter forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Det samme kan ske, hvis hun ammes, falder helt til ro hos dig, gives over til far, og han så går væk fra dig.. Ikke at far er forfærdelig, for det er han bestemt ikke, men det kan godt forvirre jeres datter unødigt, og det kan godt være dette skift og følelsen af separation, som gør, at jeres datter protesterer og græder så voldsomt, at hun ender med at kaste op.
Jeg vil derfor anbefale, at far gør alt det som leder op til putning - giver hende et bad, frotterer hende godt med håndklædet, smører med lidt creme osv. efter behov, tilbyder hende godnatgrød, børster hendes tænder - og så går mor på værelset, ammer hende der og putter hende derefter i seng med nusseklud, kærtegn og godnatsang. Du kan lægge dig på briksen og flytte hende over i sengen, før hun sover helt, eller du kan sætte dig med hende og igen lægge hende i seng, lige der hvor hun stadig registrerer, at hun puttes i sin seng.. så I går tilbage til at gøre, som I oprindeligt gjorde :)
Jeg synes ikke, at I skal begynde at trille med barnevognen om aftenen eller om natten. Det lærer hende, at hun skal trilles ture med på tidspunkter, hvor det ikke er nogen god idé - samtidig med at hun vænnes til at skulle være i bevægelse hele tiden for at sove - og det skal hun ikke om natten... I giver hende altså nogle vaner, som I ikke kan bibeholde og som ikke vil fungere fremadrettet.
Jeg synes af samme grund heller ikke, at I skal købe en slyngevugge. Hun kan sagtens lære at sove i sin seng igen. Det har hun kunnet før, og det er det hun skal lære, så det også fungerer for jer alle, når hun bliver 1.5 år, 2 år osv...
Hvis hun virker meget tryghedssøgende og til at have behov for ekstra meget nærhed og tæt kontakt, så er det bedre, at du vælger at lægge dig med hende på briksen, så hun kan mærke dig. Du skal dog ikke amme hende, og det er vigtigt, at du tager en t-shirt på, så hun ikke selv kan finde brystet om natten. Det er dig, der styrer, hvor meget hun kan ammes og hvornår. Fordelen ved dette er, at hun stadig lærer at falde i søvn liggende og på sit værelse - og uden amning natten igennem. Så hun ikke vænnes til at skulle trilles, vugges og være i bevægelse men netop lærer at sove, som hun skal fremadrettet - og den fysiske afstand mellem jer kan så øges mere og mere i takt med at hun atter finder roen.
Der er også den mulighed, at far tager over om natten. Far kan også lægge sig på briksen på værelset med hende og give hende masser af fysiske kontakt og nærhed, men uden at hun ammes. Så hun stadig mærker, at I er der for hende...
Du skriver, at hun kun sover en lur dagligt a 3.5 times varighed. Det er tidligt, at hun er gået over til en lidt længere middagslur, men det er naturligvis okay, hvis hun trives på denne måde. Det kan dog godt tænkes, at hun i en periode kan have brug for to dagslure igen, hvis hun lige nu sover meget uroligt og er vågen om natten, så dagen ikke bliver for lang for hende og hun ender med at blive overtræt. Derfor kan I overveje, om hun skal tilbage i en rytme med en formiddagslur og en middagslur eller stadig kun skal sove en gang dagligt...
En dagsrytme kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng, så dagen ikke starter for tidligt.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes evt. til formiddagslur og sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, små bidder af en frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og får også stadig grøntsagsmos. Må også meget gerne tilbydes varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover her 2-2.5 time.. Det kan også være, at hun tager en længere middagslur på 3.5 time, fordi hun kun sover en lur dagligt.
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Før aftensmad: tilbydes lidt gnavegrønt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop.. og får derefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca kl 20 og sover uden bryst til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen, fordi det hjælper hende til at sove lidt længere...
Det er vigtigt, at I forsøger at have en nogenlunde fast dagsplan og rytme, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for træthed, når det er tid til at sove - så hun rent faktisk er parat til at putte sig, når I forsøger :)
Det er også vigtigt, at I lige nu giver hende den nærhed og tryghed, som hun viser behov for ved f.eks. at mor lægger sig med hende på briksen og ammer hende der. Hvis jeres datter har været så ulykkelig at hun har kastet op og far tydeligt har kunne mærke, at det her føltes bare ikke rigtigt, så er det vigtigt, at I kommer tilbage til noget, som føles godt. Lige nu har jeres datter jo en erfaringe med sig om, at det at skulle overgive sig til søvnen er forbundet med gråd, separation og ubehag, og derfor er fokus lige nu igen at gøre hende tryg ved at sove.
Hun har brug for modermælk til hun er 1 år, og du må meget gerne amme hende længere end dette. I takt med at hun atter finder roen ved at sove, så kan du trappe ud af først den ene amning og derefter den anden. Men lige nu er det ikke nogen god idé at stoppe amningen helt, netop fordi amningen på grund af sygdom, separation osv. er det hun søger tryghed igennem. Derfor er det bedre at du ammer de to gange i døgnet end slet ikke - og gradvist kan du så arbejde på at hun vænnes til, at mor stadig er der, og det kun er brystet som forsvinder :) Og igen kan far så også komme mere på banen omkring putning...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske