Søvn og stoppe med amning

14. januar 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn og stoppe med amning

Hej Helen.

Undskylder på forhånd for laaaaangt brev, men tænker, at jeg er nødt til at være detaljeret, hvis du skal kunne hjælpe os.

Vi har en dejlig pige på 11,5 mdr. Hun har altid sovet ret godt, og hun spiser godt og har et skønt humør. Hun er velfungerende og trives. Sover 3,5 timers lur om eftermiddagen uden amning. Der bliver hun bare lagt i barnevognen.

Hun har aldrig ville tage sut, men har en nusseklud. Hun er blevet fuldtidsammet frem til 5-6 måneder og derefter i passende mængder ved siden af maden, og hun elsker det. Jeg har altid puttet hende ved at ligge og amme hende og har derefter flyttet hende over i egen seng, når hun var tæt på at sove. Det har fungeret fint hidtil, men nu er søvnrutinen pludselig begyndt at køre helt af sporet.

Da hun var otte måneder, flyttede hun på eget værelse uden problemer. Jeg puttede hende fortsat med amning på briksen inde i hendes værelse og lagde hende derefter. Tog hende ind i vores seng tidligt om morgenen, ammede hende igen, og så sov hun måske en time mere. Det fungerede godt.

Da hun var ni måneder, startede hun dagpleje. Hun sov igennem inden da. Vi kørte hende langsomt ind, da jeg er selvstændig og kunne tilpasse mit arbejde derefter. Tog det i hendes tempo. Hun var kun udfordret den ene dag om ugen, hvor der var fælles legestue, og så hentede jeg hende tidligt.

Men så begyndte der at ske noget med søvnen. Den blev mere urolig med afbrydelser, hvor hun dog som regel bare var tørstig, og hun var syg med forkølelse stort set hver uge. Vi måtte rykke puttetidspunktet fra kl. 19 til 20.30, da vi ellers kunne sidde i soveværelset i 1,5 timer med et meget vågent barn, og afleverede så i dagpleje tilsvarende senere næste dag (9.30). Vi indførte aftenbad hver anden dag, og det gav hende heldigvis lidt ro.

Der var dog mange urolige nætter, hvor hun måtte op og trøstes eller havde lange vågne intervaller midt om natten, hvor hun kunne ligge og sige ”da da da” i timevis. Hun kunne ikke finde roen nede i sin seng, selvom jeg prøvede at lægge hænderne på hende og sige ”shhh”.

Omkring ti måneder trappede jeg ned til amning to gange dagligt. Før sengetid og tidlig morgen, da det kunne forlænge nattesøvnen lidt. Resten af dagen spiste hun med god appetit og kunne stadig lægges til middagslur uden amning. Det gik fint.

Men så begyndte hun at søge brystet lidt mere insisterende – også i vågenfaserne om natten. Det har kun været mig, der har puttet hende, idet det fungerede så fint med amningen, at faren synes, at vi skulle holde fast i det. Men pludselig søgte ...

Annonce

... hun brystet i timevis, hvis jeg f.eks. havde taget hende ind i vores seng en nat, og faldt ikke længere i søvn efter amning.

Før jul aftalte vi så, at vi ville bruge juleferien på at trappe hende ud af amningen. Far skulle overtage putningen. Desværre fik hun RS-virus kort før jul og var meget syg med hoste, snot og feber 14 dage frem, hvor hun sov inde i vores seng. Hun mistede appetitten og blev derfor ammet en del af hensyn til væske- og kalorieindtag.

Da hun var helt rask (11 mdr.), kunne vi sagtens putte hende i egen seng igen, men hun søgte stadig brystet meget insisterende. Far overtog nu putningen. Hun fik nattøj på og fik børstet tænder. Blev herefter ammet kortvarigt, og så gik far ovenpå med hende. Tanken var, at amningen skulle ligge før bad og til sidst stoppes helt, når det gik godt med det.

I tre-fire dage med normal gråd gik det fint. Det tog længere tid, men hun endte med at falde i søvn. Men så tiltog gråden dog, som dagene gik, og blev helt ekstrem. Hun græd allerede på vej op ad trappen. Hun kunne så græde i en time, til hun nærmest kastede op og var helt desperat. Kunne slet ikke finde ro, og det startede forfra igen, når far så var inde hos hende om natten. Efter tre-fire dage på den måde kastede faren håndklædet i ringen efter at være kommet grædende ned fra soveværelset en aften. ”Det skal ikke være sådan,” sagde han. Og jeg må give ham ret. Der må være en bedre måde.

Vi er ved at være temmelig pressede på overskud og søvn, så noget skal der ske, men hvad?
Kan jeg fortsat putte hende og stoppe amningen, eller er det tortur? Hvordan skal jeg i så fald gribe det an?

Trillede barnevogn med hende fra 3-4 i nat, og søvn er snart en by i Rusland. Kan mærke, at hun også selv er frustreret over det, og jeg vil så gerne hjælpe hende og os alle sammen, for det tager virkelig hårdt på os alle.
Hun sov i barnevognen i vores bryggers derefter, men vi har en Baby Jogger, så der er ikke så meget plads at sove på, selvom hun tager gode lure i voksiposen nede i den.

Jeg har overvejet at købe en større terrassebarnevogn, så hun måske lå bedre, men baby er 84 cm, så kan det overhovedet betale sig? Har også overvejet slyngevugge junior, men den er dyr. Hvis det hjælper, investerer vi dog gerne.

Skal vi trille barnevogn med hende om aftenen også? Men hvordan får vi så listet hende ovenpå i egen seng?

Jeg har læst din søvnbog, men synes ikke rigtig, at jeg kan få rutinen til at hænge sammen, uanset hvad jeg prøver. Jeg er snart ved at blive bims. Håber, at du kan hjælpe.

Taknemmelige hilsener,
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne