Søvnrytme og antallet af lure

15. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnrytme og antallet af lure

Kære Helen

Så er jeg tilbage med nogle spørgsmål til søvnrytme og antallet af lure.
Vores søn er nu snart 8 måneder, og jeg har endnu engang brug for et godt råd i forhold til hans søvn.

Som det ser ud nu, vågner vores søn omkring 7-7.30 om morgenen og går i seng 19.30-20. Han sover rigtig fint om natten og vågner typisk først omkring kl. 5 for at få mælk. Andre gange sover han helt til, vi står op, og så går vi bare direkte til morgengrøden. I så fald skal jeg så stadig vente med amning til før middagsluren, for der synes jeg jo, at det er meget længe siden, at han har fået mælk (kl. 19 ca), så i de tilfælde plejer jeg faktisk at give ham mælk inden formiddagslur.

Mht. søvnen så er det stadig antallet af lure, der udfordrer os, fordi han ikke sover så længe af gangen. Han sover helst omkring 9.30 og højst 1,5 time (andre gange kun 45-60 min). Til middag trækker jeg den til omkring kl. 14, så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham. Han kunne dog godt sove før. Der sover han oftest 1,5 time. Jeg synes dog stadig, at det kan være meget svært for ham at holde sig vågen til kl. 19.30-20, når han vågner omkring 15.30 (specielt hvis han indimellem vågner kl. 15). Men vi synes også, at det begynder at blive lidt for meget med en tredje lur, da den kan ligge ret sent. Han tager den dog stadig gerne. Han er dog sjældent i specielt godt humør, når han vågner fra den 3. og vågner ofte også ...

Annonce

... med gråd (hvilket han meget sjældent gør ved de andre to). Hvad vil du foreslå os? At give ham to - eller fortsætte lidt endnu med de tre? Sover han nok timer i løbet af dagen? Og hvad med det lange stræk på omkring 4 timer om aftenen - er det ok i hans alder?

Det skal siges, at vi har forsøgt os med at afkorte nattesøvn noget mere, men det lader ikke til at påvirke søvnen om dagen. Vi har erfaret, at han sover max tre timer om dagen, ligegyldig hvordan han har sovet om natten.

En anden ting er ift. dagsrytmen. For min søn er begyndt at have et stort behov for at komme ud og opleve noget, så vi er begyndt til en del aktiviteter her i vores nye lokalområde bl.a. svømning, rytmik og babysalmesang. Jeg skal gå hjemme med ham indtil maj, så det er rigtig rart for os begge at komme lidt ud. Min store udfordring er dog, at alle aktiviteterne ligger lige omkring kl. 10, hvilket jo passer elendigt ift. ovenstående. For enten skal han have en kort lur inden og vække ham, hvilket betyder, at resten af dagen bliver for lang ift. kun to lure. Alternativt skal jeg presse ham lidt og vente med at lade ham sove til efterfølgende, hvilket kan betyde, at hans første vågne stræk nogle gange vi blive på 3,5 time. Så der forudser jeg en del pyler, men måske skal han bare vænne sig til en anden rytme? Hvad tror du vil være mest hensigtsmæssigt?

På forhånd tak for dine altid gode råd.

Bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder