Svar: Putning - 9.5 mdr.
30. december 2018
Alder:
9 mdr.
Kære J
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan høre, at du har fulgt med på sidelinjen og måske også har læst min bog - i hvert fald lyder det som om, at du allerede har forsøgt flere af mine råd, og det er super dejligt, tak for det - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Der er især to ting, jeg hæfter mig ved, når jeg ser din beskrivelse af jeres situation. Det første er, at jeres datter får flaske som en fast del af sit putteritual både om dagen og om aftenen. Og du nævner, at du "sætter dig med hende og giver hende flasken alt meget stille og roligt indtil hun rammer sengen" - og det lyder for mig som om, at din datter reagerer på skiftet fra favn og ned i seng. Hvilket naturligt godt kan være ekstra svært for hende nu, hvor hun er i separationsfasen. Det lyder næsten som om, at flasken kvikker hende lidt op, og når hun så ligger i sin seng, så kan hun ikke komme videre i søvnen men begynder i stedet at lege, søge din kontakt osv.
Jeg tænker derfor, at der er en sammehæng mellem at falde i søvn og at få flaske. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan fjerne den ene af flaskerne om dagen, så hun også der lærer at sove uden flaske først. Ligesom du om aftenen meget gerne må putte hende og så forsøge at tilbyde hende flasken i sengen - netop for at undgå skiftet fra favn og ned i sengen, som hun lyder til at reagere på. Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, ligesom det vil være meget vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Hun skal helst nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover.
Sammen med flasken må du meget gerne begynde at introducere en putteklud eller lignende, som kan følge hende og fremadrettet fungere som substitut for flasken - og så hun kan puttes med denne om dagen i stedet for flasken. Så hun på den måde får et nyt putteritual, som kan tage mere og mere over. Du må også gerne synge for hende - så hun om aftenen også kan puttes med en godnatsang og falde i søvn til den imens du sidder hos hende :)
Det andet er, at jeg tænker, at hun kan have brug for et bad og en efterfølgende godnatgrød om aftenen. Badet vil være med til at sikre fysisk ro i kroppen, især hvis hun frotteres godt med et håndklæde, smøres med creme eller lignende efter badet og hvis badet ligger ca. en time før hun skal sove. Og lige inden sengetid, vil det være rigtig godt, hvis hun tilbydes en godnatgrød, fordi den bla. vil give hende "tyngdefornemmelse" i maven og være med til at gøre, at hun bedre kan lægge sig ned, slappe af og finde roen, når hun så også får sin flaske. De to ting kan altså sammen være med til at give mere ro om aftenen.
Det betyder, at en aftenrytme kunne se således ud:
17.30: Aftensmad - spiser familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad til hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og får lidt babymassage.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand eller mme af kop - og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.45-20.00 med godnatsang og beroligende hænder - puttes i sin seng, så hun undgår skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove...
Man kan naturligvis godt diskutere hvorvidt det er uhensigtsmæssigt at tilbyde hende flaske i sengen, hvis problemet er, at hun forbinder sin flaske med at skulle falde i søvn. Men i forhold til din beskrivelse, så tænker jeg, at det lige nu vil kunne hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen, men det er som sagt vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden. Du bruger altså flasken om aftenen til at give hende ro og hjælpe hende, uden at behovet for den øges unødigt. Samtidig skal du om dagen så forsøge at introducere puttebamse, sang, kærtegn, så dette naturligt også kan tage mere og mere over om aftenen...
Jeg håber, at du kan følge mine tanker og at det hjælper dig lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske