Svar: Søvn igen igen - 14 mdr.

29. december 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at jeres datter har rigtig meget behov for nærhed og tæt fysisk kontakt, når hun skal sove. Dette hænger både sammen med hendes alder, udvikling, at hun er født før tid, at hun altid har lært at sove tæt med dig osv. og det er helt okay - faktisk tænker jeg, at det er vigtigt at lytte til dette behov, fordi der tydeligt er stor forskel på, hvor mange opvågninger hun har - når hun sover tæt med dig, så vågner hun mellem 2-5 gange, når hun sover alene, så vågner hun op til 10 gange, og det er naturligt ikke rart for nogen af jer....

Mit forslag vil derfor være, at I flytter hendes seng tilbage til soveværelse - og at I kobler hendes tremmeseng til jeres seng. Det vil sige fjerner tremmerne fra den ene side og kobler hendes seng sammen med din. Du skal naturligvis sikre dig, at det kan gøres sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil gøre det muligt at øge den fysiske afstand mellem jer gradvist, så hun lærer at sove i sin egen seng, og du om natten stadig kan lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke dig, når hun skal sove. Hun vil også kunne kravle over og putte sig ind til dig, hvis det er dette, hun har behov for. Du kan berolige hende, uden at du behøver stå op og hun vil på den måde gradvist lære at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og når hun så har lært dette, så kan tremmerne sættes på sengen igen og sengen flyttes til eget værelse...

Det er super fint, at I starter med godnatgrød om aftenen sammen med mme af en kop. Grøden bør dog ikke ligge en time før putning men ligge før hun puttes, så dette stille og roligt tager over og erstatter flasken. Det vil sige, at I f.eks. kan spise aftensmad ...

Annonce

... kl 18, derefter kan hun komme i bad, blive gjort klar til natten, få tilbudt en godnatgrød kl ca 19.30, få børstet tænder og så blive puttet omkring kl 20... :)

Lige nu falder hun næsten i søvn i dine arme (og indtil for kort tid siden i din seng) og bliver derefter lagt over i egen seng, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at ændre på dette, så hun ikke længere ligger i din favn men ligger ved siden af dig og derfra så vænnes til at ligge i sengen med dig ved siden af. På den måde øges den fysiske afstand mellem jer lidt hele tiden, så det stadig er trygt for hende. Det vil sige, at du f.eks. kan starte med at ligge ved siden af hende og derefter sidde ved siden af hende, imens hun ligger tæt med dig, øge afstanden lidt mellem jer og derfra så putte hende i egen seng, hvor du så stadig sidder ved siden af hende.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan putte hende med en klud, bamse, slaskedukke, godnathistorie, godnatsang eller lignende, så hun har dette med sig, når hun fremadrettet puttes i sin seng på eget værelse. Så rutiner og ritual minder så meget som muligt om det hun kender, fordi genkendelighed er tryghed, og så det kun er sengen, som står et andet sted...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da hun er meget tryghedssøgende, har brug for din favn for at finde ro og over sig til søvnen og ofte også ender med at "ligge helt oppe i hovedet på dig" om natten, så tænker jeg, at det er dette I skal ændre på først - og derefter så arbejde på at hun puttes i sengen på eget værelse. Lige nu er det for stort et spring for hende, hun har brug for en gradvis ændring for på sigt at sove mere sammenhængende... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig godt nytår til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"