Brev:
Konflikter
30. december 2018
Alder:
3 år, 1 mdr.
Konflikter
Hej Helen
Vi (min mand og jeg) skriver, fordi vi har brug for dit besyv.
Vi har simpelthen en skøn datter på 3 år og 2 mdr, som bliver storesøster her i starten af det nye år, og som startede i børnehave for snart 3 mdr siden. Hun er en glad, omsorgsfuld, fjollet, charmerende, viljestærk og temperamentsfuld vildbasse. Hun er meget kvik, og har altid været meget fremmelig ift sin alder, som både dagplejer og børnehaven har beskrevet - hvilket vi kun kan nikke genkendende til. Hun er samtidig meget følsom og sart (har store følser) og er ekstrem god til at sætte ord på sine følelser. Generelt stortrives hun også til trods for en hård opstart i børnehave.
DOG: står vi dagligt i konflikter, hvor vi bliver presset udover vores egne grænser. Vi ender simpelthen med at skælde hende ud, og vi står tilbage med ondt i maven og er begge meget kede af det, da det jo ikke er det, vi ønsker. Konflikter opstår, som så mange andre, når vi skal ting, hun ikke gider: tøj, tandbørstning, bad osv.
Vi håndterer det egentlig meget godt langt hen ad vejen ved at lave aftaler med hende. Fx "Hvis vi skal nå at læse godnathistorie, skal du ikke fjolle nu". og "Du må se morgenfjernsyn, når du har taget/fået tøj på". Et eksempel på hvor problemerne kan opstå: Når hun skal have vasket hår, sprøjter hun vand på sin far. Han siger: " det skal du stoppe med", men hun eskalerer blot. Det er simpelthen, som om hun ikke forstår, hvad det vil sige at stoppe i den situation. En anden ting er, at hun virkelig, virkelig elsker at fjolle, og bruger det også som en overspringshandling for de ting, hun egentlig ikke gider. Vi har forsøgt at skelne mellem, hvornår man fjoller (leg) og hvornår man ikke fjoller (ikke leg). Et eksempel på hvor det går galt, kunne være, når hun skal have børstet tænder eller have tøjet af inden bad, hvortil hun fjoller helt utrolig meget. Faktisk så meget at hun er helt overgearet og slet ikke til at få ro på. Her føler vi, at det eneste, der kan få hende ud af det, er ved at skælde hende ud. Men det hjælper jo ikke. Det bekymrer især moren, at hun er nærmest uden for rækkevidde, når hun fjoller så meget.
Hvordan kommer vi det til livs uden at skælde for meget ud? Vi føler tit, at tingene kammer over for hende og at vi står og skælder ud, fordi vi ikke kan andet, og så har vi en ulykkelig pige. Rigtig træls!
Med venlig hilsen
de bekymrede forældre (og godt nytår selvfølgelig)