Konflikter

30. december 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Konflikter

Hej Helen

Vi (min mand og jeg) skriver, fordi vi har brug for dit besyv.

Vi har simpelthen en skøn datter på 3 år og 2 mdr, som bliver storesøster her i starten af det nye år, og som startede i børnehave for snart 3 mdr siden. Hun er en glad, omsorgsfuld, fjollet, charmerende, viljestærk og temperamentsfuld vildbasse. Hun er meget kvik, og har altid været meget fremmelig ift sin alder, som både dagplejer og børnehaven har beskrevet - hvilket vi kun kan nikke genkendende til. Hun er samtidig meget følsom og sart (har store følser) og er ekstrem god til at sætte ord på sine følelser. Generelt stortrives hun også til trods for en hård opstart i børnehave.

DOG: står vi dagligt i konflikter, hvor vi bliver presset udover vores egne grænser. Vi ender simpelthen med at skælde hende ud, og vi står tilbage med ondt i maven og er begge meget kede af det, da det jo ikke er det, vi ønsker. Konflikter opstår, som så mange andre, når vi skal ting, hun ikke gider: tøj, tandbørstning, bad osv.

Vi håndterer det egentlig meget godt langt hen ad vejen ved at lave aftaler med hende. Fx "Hvis vi skal nå at læse godnathistorie, skal du ikke fjolle nu". og "Du må se morgenfjernsyn, når du har taget/fået ...

Annonce

... tøj på". Et eksempel på hvor problemerne kan opstå: Når hun skal have vasket hår, sprøjter hun vand på sin far. Han siger: " det skal du stoppe med", men hun eskalerer blot. Det er simpelthen, som om hun ikke forstår, hvad det vil sige at stoppe i den situation. En anden ting er, at hun virkelig, virkelig elsker at fjolle, og bruger det også som en overspringshandling for de ting, hun egentlig ikke gider. Vi har forsøgt at skelne mellem, hvornår man fjoller (leg) og hvornår man ikke fjoller (ikke leg). Et eksempel på hvor det går galt, kunne være, når hun skal have børstet tænder eller have tøjet af inden bad, hvortil hun fjoller helt utrolig meget. Faktisk så meget at hun er helt overgearet og slet ikke til at få ro på. Her føler vi, at det eneste, der kan få hende ud af det, er ved at skælde hende ud. Men det hjælper jo ikke. Det bekymrer især moren, at hun er nærmest uden for rækkevidde, når hun fjoller så meget.

Hvordan kommer vi det til livs uden at skælde for meget ud? Vi føler tit, at tingene kammer over for hende og at vi står og skælder ud, fordi vi ikke kan andet, og så har vi en ulykkelig pige. Rigtig træls!

Med venlig hilsen
de bekymrede forældre (og godt nytår selvfølgelig)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor