Svar: Søvn og putning om aftenen
29. december 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Jeg beklager, hvis jeg ikke har opfattet dit brev helt rigtigt.. Jeg havde en fornemmelse af, at jeres dreng havde svært ved at sove i barnevognen om dagen, da du blandt andet skrev "om dagen kæmper vi meget med at forsøge at vugge ham i barnevognen, når han vågner efter de 45 min, da han oftest er træt, når han vågner" - men det er rigtig godt, hvis det allerede har ændret sig, da du nu skriver, at han om dagen sover nemt og godt, når bare I stiller ham.. Det tyder jo på, at der er sket fremskridt her - og det er super godt. Hvis han kan sove uden at skulle vugges eller på anden måde være i bevægelse eller uden at få mælk eller være i favn om dagen - så kan han naturligt bedre lære det om aftenen... :)
Der er dog ingen tvivl om, at jeres dreng af blevet uhensigtsmæssigt afhængig af jeres favn, når han vågner om natten. Selvom det fungerer godt om dagen, så kan han stadig ikke sove uden jeres nærhed om aftenen. Det handler sandsynligvis både om, at han har behov for ekstra tryghed, som du skriver og derfor søger jeres fysiske kontakt. Det kan også hænge sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem netop nu. Og så kan det også hænge sammen med, at det er sådan, han har lært at sove.... I har gennem lang tid siddet med han på skødet og vugget ham, når han skulle sove, så det er naturligt dette, som han forbinder med putning og søvn :) Det er helt okay og helt naturligt, at I har gjort sådan.. nu er det måske tiden til at skabe nye ritualer :)
Det gør det sværere at putte ham, når han hverken får bryst eller flaske, men det kan naturligvis godt lade sig gøre... jeg vil anbefale at I indføre en aftenrytme, som ser således ud:
Aften 18: Spiser aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel og også stadig moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med sovs. Der gives vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten. Hvis badet ligger ca en time før han puttes, så vil det hjælpe ham med at slappe af og finde roen, så behovet for at rejse sig igen og igen bliver mindre.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være en grovere grød som havregrød, mysligrød eller lignende - lavet på mme og tilbydes også mme af kop. Så han stadig får erstatning og sit behov for mælk/kalk osv. tilstrækkeligt dækket. Dette måltid gives ca kl 19.30-19.45...
Får børstet tænder og puttes til natten ca kl 20 med godnatsang og beroligende hænder. Evt. en klud der dufter af jer, evt. koblet til en sut....
Det er vigtigt, at I forsøger at holde en nogenlunde fast dagsrytme med fast stå op tidspunkt om morgenen, faste spisetider, faste puttetider om dagen - så jeres dreng er parat til at sove, når det er puttetid om aftenen og I også har lettere ved at finde ud af, hvornår han egentlig er træt og parat til at sove. Hvis han altid falder i søvn 45 minutter efter han er puttet, så skal han måske puttes lidt senere end I forsøger lige nu... Normalt vil flasken kunne hjælpe ham til at koble fra og finde roen - og netop finde ud af at han skal ligge stille, men da I ikke giver flaske, så skal han hjælpes på en anden måde, og det vil være ekstra vigtigt at finde det rette puttetidspunkt, ligesom I må være hos ham og med jeres hænder osv. hjælpe ham til ro...
Nogle børn har et naturligt behov for at brænde lidt energi af, når de er puttet i seng - især med den alder jeres dreng har nu, fordi han naturligt øver sig motorisk, og det er dejligt at øve sig sengen, hvor han kan rejse sig, tumle rundt osv. uden at slå sig og hvor der er tremmer, som han kan holde fast i, når han vil øve sig i at rejse sig. Derfor kan det også sagtens være sådan, at han lige nu har behov for at få lidt tid til at tumle rundt, før han er parat til at lægge sig ned og lade roen komme over sig - og I må gerne give ham tid. Det er ikke sikkert, at I behøver sidde hos ham til at begynde med, nogle børn har brug for lidt tid for sig selv, og når han så har fået brændt lidt overskudsenergi af, så vil han måske være mere parat til at I kommer, sætter jer hos ham og hjælper ham med at overgive sig til søvnen.
Har han fået godnatgrød og mme af kop, lige får han puttes, så kan dette sammen med putteklud, godnatsang, beroligende ord, håndpålæggelse osv. træde i stedet for flasken... Det er dog en god idé, hvis I kan vænne ham til at falde i søvn i egen seng, så han forbinder sengen med stedet, hvor han skal sove - så hvis det er dette I forsøger nu, så hold endelig fast i dette :) Og når han så vågner om natten, så må I forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med præcis det samme, som han er puttet med - klud, hænder, beroligende ord... Så vidt muligt forsøge at hjælpe ham videre, hvor han er og med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
Hvis han vågner, græder og tydeligt viser behov for at komme op, så må I tage ham op, sætte jer med ham, trøste og berolige og når der så er ro på ham, forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen, så han atter hjælpes til at sove der. Altså hele tiden hjælpe ham tilbage i egen seng, så han lærer, at det er der, han skal sove... men hvor han er tryg ved sin seng og forbinder sin seng med noget dejligt. I skal ikke holde ham fast i sengen, hvor han græder og er ulykkelig og dermed bliver utryg ved sin seng og søvnen...
Da han har haft øreproblemer gennem længere tid og også har fået lagt dræn, så vil han naturligt have en erfaringe med sig om afbrudt søvn og smerter under søvn og denne erfaring gør ikke hans søvn lettere - og han vil naturligt kunne have behov for at komme "på højkant", fordi det lettere på trykket i ørerne jf. mit tidligere svar, ligesom det også gør ham naturligt tryghedssøgende. I skal naturligt også overveje, om han kan have behov for smertestillende i en periode...
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske