Svar: Kan jeg lære min datter at sove i barnevognen?
17. december 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Der kan være flere årsager til, at jeres datter vågner efter ca 30 minutter, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Du skriver, at det ofte kun er et problem i barnevognen, når hun sover inde, kan hun godt sove længere tid af gangen. Du skal her naturligvis overveje, om hun bliver forstyrret af noget, når hun sover ude - trafikstøj eller lignende - som forstyrrer hende og vækker hende.
Det kan også handle om, at hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og at hun måske "spjætter" eller "flagrer" med arme og ben lige der, hvor hun er ved at falde i dyb søvn - og derfor får vækket sig selv. Det kan derfor være en overvejelse værd, om hun har brug for at blive puttet i en voksipose eller lignende, fordi den hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv, så hun føler sig holdt - og derfor ikke får vækket sig selv, hvis hun er motorisk urolig, men i stedet kan komme videre i søvnen.
Det kan også være det modsatte - at hun bliver irriteret over ikke at kunne flytte på sig, ikke kan skifte stilling. Med den alder hun har nu, så vil hun naturligt bruge sig selv motorisk - også når hun sover - og hvor nogle børn finder ro ved at være svøbt, så vil det irritere andre, fordi det netop forhindrer dem i stillingskift. Derfor kan det også være, at hun skal hjælpes med stillingskift efter ca 30 minutter, så længe hun ikke mestrer dette selv, og at hun så derefter vil kunne sove videre igen... Jeg går ud fra, at hun har sele på i barnevognen og dette vil naturligvis forhindre hende i at skifte stilling - hvilket også kan irritere hende og forklare, hvorfor det især er et problem i barnevognen og ikke i tremmesengen... Selen er dog nødvendig, så I bør ikke gå på kompromis med denne...
Selvom hun nu er 5 måneder gammel, så kan hun stadig godt blive generet af en bøvs og kan godt vågne op efter ca 30 minutter, fordi hun skal af med luft. Det er derfor godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så luften bedre kan finde vej op og ud. Nogle børn har også glæde af en sut, som hjælper mælk og luft videre i systemet, samtidig med at det at sutte virker beroligende.
Og hun kan måske også vågne op, fordi hun har tabt sin sut og har brug for netop sutten efter ca 30 minutter, fordi den giver hene ro... Det er okay, du skal her blot være opmærksom på, at hun helst ikke skal begynde at få en vane med at vågne en gang i timen eller mere og ikke kunne sove videre uden at du kommer sut i munden på hende.
Vær også opmærksom på, om hun har brug for ekstra mælk eller måske begynder at have brug for lidt skemad og en rytme, hvor hun naturligt tilbydes skemad, når hun vågner og mælk før hun puttes. Mælk børn stadig indgå som en fast del af hendes putteritual, og det er vigtigt, at hun stadig spiser godt hos dig, tager godt fra. Nogle gange kan det være en god idé at amme hende af to omgange, så hun ammes, skiftes, gøres klar til lur, ammes igen og først derefter puttes. Det er med til at sikre, at hun ikke vågner op efter 30 minutter, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.
Det er rigtig godt, hvis du stadig forsøger en gang dagligt at putte jeres datter i barnevognen og vænner hende til at sove i den, så det bliver et trygt og dejligt sted for hende at ligge... Det er ofte en god idé at trille hende en lidt længere tur så I passerer det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op, for at se om du på den måde kan vænne hende til at sove en længere lur i vognen. Samtidig skal du dog være opmærksom på om nogle af ovenstående årsager kan forklare, hvorfor det er svært for hende, og om du her skal ændre på nogle ting, for at det kan lykkes...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske