Svar: Kan jeg lære min datter at sove i barnevognen?

17. december 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Der kan være flere årsager til, at jeres datter vågner efter ca 30 minutter, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Du skriver, at det ofte kun er et problem i barnevognen, når hun sover inde, kan hun godt sove længere tid af gangen. Du skal her naturligvis overveje, om hun bliver forstyrret af noget, når hun sover ude - trafikstøj eller lignende - som forstyrrer hende og vækker hende.

Det kan også handle om, at hun har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og at hun måske "spjætter" eller "flagrer" med arme og ben lige der, hvor hun er ved at falde i dyb søvn - og derfor får vækket sig selv. Det kan derfor være en overvejelse værd, om hun har brug for at blive puttet i en voksipose eller lignende, fordi den hjælper hende med at holde fysisk sammen på sig selv, så hun føler sig holdt - og derfor ikke får vækket sig selv, hvis hun er motorisk urolig, men i stedet kan komme videre i søvnen.

Det kan også være det modsatte - at hun bliver irriteret over ikke at kunne flytte på sig, ikke kan skifte stilling. Med den alder hun har nu, så vil hun naturligt bruge sig selv motorisk - også når hun sover - og hvor nogle børn finder ro ved at være svøbt, så vil det irritere andre, fordi det netop forhindrer dem i stillingskift. Derfor kan det også være, at hun skal hjælpes med stillingskift efter ca 30 minutter, så længe hun ikke mestrer dette selv, og at hun så derefter vil kunne sove videre igen... Jeg går ud fra, at hun har sele på i barnevognen og dette vil naturligvis forhindre hende i at skifte stilling - hvilket også kan irritere hende og forklare, hvorfor det især er et problem i barnevognen og ikke i tremmesengen... Selen er dog nødvendig, så I bør ikke gå på kompromis med denne...

Selvom hun nu er 5 måneder gammel, så kan hun stadig godt blive generet af en bøvs og kan godt ...

Annonce

... vågne op efter ca 30 minutter, fordi hun skal af med luft. Det er derfor godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så luften bedre kan finde vej op og ud. Nogle børn har også glæde af en sut, som hjælper mælk og luft videre i systemet, samtidig med at det at sutte virker beroligende.

Og hun kan måske også vågne op, fordi hun har tabt sin sut og har brug for netop sutten efter ca 30 minutter, fordi den giver hene ro... Det er okay, du skal her blot være opmærksom på, at hun helst ikke skal begynde at få en vane med at vågne en gang i timen eller mere og ikke kunne sove videre uden at du kommer sut i munden på hende.

Vær også opmærksom på, om hun har brug for ekstra mælk eller måske begynder at have brug for lidt skemad og en rytme, hvor hun naturligt tilbydes skemad, når hun vågner og mælk før hun puttes. Mælk børn stadig indgå som en fast del af hendes putteritual, og det er vigtigt, at hun stadig spiser godt hos dig, tager godt fra. Nogle gange kan det være en god idé at amme hende af to omgange, så hun ammes, skiftes, gøres klar til lur, ammes igen og først derefter puttes. Det er med til at sikre, at hun ikke vågner op efter 30 minutter, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig godt, hvis du stadig forsøger en gang dagligt at putte jeres datter i barnevognen og vænner hende til at sove i den, så det bliver et trygt og dejligt sted for hende at ligge... Det er ofte en god idé at trille hende en lidt længere tur så I passerer det tidspunkt, hvor hun normalt vågner op, for at se om du på den måde kan vænne hende til at sove en længere lur i vognen. Samtidig skal du dog være opmærksom på om nogle af ovenstående årsager kan forklare, hvorfor det er svært for hende, og om du her skal ændre på nogle ting, for at det kan lykkes...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder