Svar: Svært ved at få baby til at sove
15. december 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :)
Det ser ud til at være en fin og alderssvarende rytme, jeres lillebror har i øjeblikket, og ud fra de tider du angiver, så lyder det som et passende tidspunkt, når du putter jeres dreng omkring kl 21-21.30... Han er tydeligt træt og parat til at sove - og falder faktisk rigtig fint i søvn, men han har tendens til at vågne op efter ca 30 minutter... Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det lyder umiddelbart som om, at han reagerer på skiftet fra din favn og ned i sengen. Altså at han falder i søvn i din favn, og når han så efter ca. 30 minutter skifter søvnstadie og her registrerer om alt er, som da han faldt i søvn, så vågner han op, mærker at han ikke længere er i din favn og kan derfor ikke sove, før han mærker dine arme igen... Hvis du tager ham op, så sover han fint videre - putter du ham i sengen, så har han svært ved at sove.
Det kan være en rigtig god idé, at du arbejder på at putte ham fra dig, før han sover helt, så han når at registrere, at han faktisk ligger i sin seng. Han skal ikke puttes vågen, men lægges fra dig der, hvor han næsten sover, men dog når at følge med i, hvor han puttes. Så han begynder at forbinde sin seng og ikke din favn med stedet, hvor han skal sove.
De kan også være en god idé, hvis du kan svøbe ham, så han føler sig holdt, når du lægger ham fra dig, men det vil være svøbet, som giver ham denne følelse og ikke længere dine arme. Hvis han er ved at være en fysisk stor dreng, så kan svøbet være ved at være for lille og du kan derfor også putte ham i en sovepose. Når du svøber ham eller putter ham i en sovepose, så e det vigtigt, at du sikrer dig, at hans påklædning passer til dette og at temperaturen i rummet er kølig, så han ikke får det for varmt.
Nogle gange kan det også være en god idé, hvis du kan tilbyde ham mælk af to omgange. Det vil sige, at du kan amme ham, skifte ham og gøre han klar til natten, svøbe ham eller putte ham i en sovepose, og derefter amme ham igen - og først der lægge ham fra dig. Det kan være med til at gøre, at han efterfølgende kan sove et lidt længere søvnstræk, samtidig med at skiftet fra din favn føles mindre voldsomt for ham.
Start med at amme ham og se så på hans øjne, lyt til han vejrtrækning, prøv at lægge ham fra dig, når du kan se, at han næste sover, men ikke sover helt. Stille og roligt flytte ham fra din favn og ned i sengen, hvor du ønsker, han skal sove. Han må gerne være svøbt og du må også gerne erstatte brystet med en sut. Stå ved ham, lad ham mærke dine hænder på sin krop og lul ham ind i søvnen, der hvor han ligger netop med dine hænder....
Nogle gange kan børn i denne alder godt have ekstra behov for nærheden og den tætte kontakt for at kunne falde i søvn. Derfor kan det også være en idé, at du lægger dig i dobbeltsengen med ham om aftenen og ammer ham liggende - og lader ham falde i søvn ved siden af dig. Når han sover godt, så kan du lade ham ligge - her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, han må ikke kunne komme til skade. Og så kan du trække dig væk fra ham og lade ham sove. På den måde oplever han ikke noget skift, men får lov til at falde i søvn, der hvor han er ammet og har overgivet sig til søvnen og vil derfor nogle gange bedre kunne sove videre på egen hånd.
Når du så lidt senere selv går i seng, så kan du amme ham igen, og derefter flytte ham over i egen seng. På dette tidspunkt vil han være så langt i søvnen, at han ofte vil kunne spise mere eller mindre i søvne og vil have lettere ved at blive puttet i egen seng - uden at vågne op og søge dig igen. Det kan også være et forsøg værd :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul til jeres familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske