Svar: Svært ved at få baby til at sove

15. december 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev :)

Det ser ud til at være en fin og alderssvarende rytme, jeres lillebror har i øjeblikket, og ud fra de tider du angiver, så lyder det som et passende tidspunkt, når du putter jeres dreng omkring kl 21-21.30... Han er tydeligt træt og parat til at sove - og falder faktisk rigtig fint i søvn, men han har tendens til at vågne op efter ca 30 minutter... Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Det lyder umiddelbart som om, at han reagerer på skiftet fra din favn og ned i sengen. Altså at han falder i søvn i din favn, og når han så efter ca. 30 minutter skifter søvnstadie og her registrerer om alt er, som da han faldt i søvn, så vågner han op, mærker at han ikke længere er i din favn og kan derfor ikke sove, før han mærker dine arme igen... Hvis du tager ham op, så sover han fint videre - putter du ham i sengen, så har han svært ved at sove.

Det kan være en rigtig god idé, at du arbejder på at putte ham fra dig, før han sover helt, så han når at registrere, at han faktisk ligger i sin seng. Han skal ikke puttes vågen, men lægges fra dig der, hvor han næsten sover, men dog når at følge med i, hvor han puttes. Så han begynder at forbinde sin seng og ikke din favn med stedet, hvor han skal sove.

De kan også være en god idé, hvis du kan svøbe ham, så han føler sig holdt, når du lægger ham fra dig, men det vil være svøbet, som giver ham denne følelse og ikke længere dine arme. Hvis han er ved at være en fysisk stor dreng, så kan svøbet være ved at være for lille og du kan derfor også putte ham i en sovepose. Når du svøber ham eller putter ham i en sovepose, så e det vigtigt, at du sikrer dig, at hans påklædning passer til dette og at temperaturen i rummet er kølig, så han ikke får det for varmt.

Nogle gange kan det også være en god idé, hvis du kan tilbyde ham mælk af to omgange. Det vil sige, at du kan ...

Annonce

... amme ham, skifte ham og gøre han klar til natten, svøbe ham eller putte ham i en sovepose, og derefter amme ham igen - og først der lægge ham fra dig. Det kan være med til at gøre, at han efterfølgende kan sove et lidt længere søvnstræk, samtidig med at skiftet fra din favn føles mindre voldsomt for ham.

Start med at amme ham og se så på hans øjne, lyt til han vejrtrækning, prøv at lægge ham fra dig, når du kan se, at han næste sover, men ikke sover helt. Stille og roligt flytte ham fra din favn og ned i sengen, hvor du ønsker, han skal sove. Han må gerne være svøbt og du må også gerne erstatte brystet med en sut. Stå ved ham, lad ham mærke dine hænder på sin krop og lul ham ind i søvnen, der hvor han ligger netop med dine hænder....

Nogle gange kan børn i denne alder godt have ekstra behov for nærheden og den tætte kontakt for at kunne falde i søvn. Derfor kan det også være en idé, at du lægger dig i dobbeltsengen med ham om aftenen og ammer ham liggende - og lader ham falde i søvn ved siden af dig. Når han sover godt, så kan du lade ham ligge - her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, han må ikke kunne komme til skade. Og så kan du trække dig væk fra ham og lade ham sove. På den måde oplever han ikke noget skift, men får lov til at falde i søvn, der hvor han er ammet og har overgivet sig til søvnen og vil derfor nogle gange bedre kunne sove videre på egen hånd.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du så lidt senere selv går i seng, så kan du amme ham igen, og derefter flytte ham over i egen seng. På dette tidspunkt vil han være så langt i søvnen, at han ofte vil kunne spise mere eller mindre i søvne og vil have lettere ved at blive puttet i egen seng - uden at vågne op og søge dig igen. Det kan også være et forsøg værd :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul til jeres familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far