Svært ved at få baby til at sove

15. december 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Svært ved at få baby til at sove

Kære Helen.

Nu er jeg nødt til at bede om din hjælp en gang til. Vi har rigtig svært ved at få vores lille babydreng på 3,5 måned til at sove om aftenen. Jeg kan læse i din bog, børn og søvn, at denne tid er søvn krise hos mange familier, men da jeg ikke kan finde vejledning/råd som henvender sig til vores situation, skriver jeg til dig igen.

Udfordringen består at Jax, falder i søvn til natten men efter ca. 30 min. vågner han igen og så kan det tage op til 1,5 time før vi kan gå til ro. Han er tydeligt træt, gaber, klynker, har røde øjne og falder i søvn så snart jeg tager ham op i mine arme eller ligger ham til brystet - MEN så snart jeg ligger ham fra mig, så vågner han igen. Han vil ikke have sutten og ligger jeg mig ved siden af ham vågner han bare mere og mere op, begynder at snakke, smage på sine fingre og den slags. Jeg har nogle gange taget ham med ned i stuen igen, for jeg har tænkt at så var han nok ikke så træt alligevel. Men efter 2-3 min begynder han at græde, klynke, gnide sig i øjnene og er tydeligt meget træt. Hvis jeg tager ham op og går rundt med ham falder han i søvn stort set i samme sekund. Men ligger jeg ham fra mig, så vågner han og jeg skal begynde forfra igen, igen.

Vi har ikke en helt fast rutine endnu, men der er dog tydelige mønstre i vores dag, ...

Annonce

... som ser således ud:

Vågner ca. 07.30
kl. 9.00 puttes til formiddagslur
vågner igen mellem 11-12
ca kl. 13.30 puttes til middagslur (han kan ca være vågen 1,5-2 timer)
sover indtil kl.15-16.
puttes til sen lur ca. kl. 18, sover oftes kun 1/2 time.
Omkring kl. 21-21.30 er han tydeligt træt og vil bare gerne have ro og sove. Jeg ammer ham og putter ham i dynen og han falder i søvn i samme sekund, men vågner som beskrevet omkring kl.22 og så begynder roderiet.

Jeg har både forsøgt at gå op i soveværelset og amme ham i mørke og jeg har forsøgt at putte ham i stuen (med dæmpet belysning og slukket TV), der er ingen forskel. Det har heller ikke nogen effekt at svøbe ham.

Det skal siges at han er ret aktiv i sine vågne perioder, vi laver gymnastik, ligger meget på maven, ordner husligegøremål og så elsker han at iagttage sin storebror når han leger. Han spiser godt i løbet af dagen og har ingen problemer med fx luft i maven eller bøvser som sidder fast.

Han er en rigtig glad og mild dreng som er meget tydelig at aflæse ifht. sult, søvn eller hvis han keder sig. Men jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre med det putning om aftenen.

Håber du kan give os et præg om hvad vi har overset og evt. hvad vi kan gøre for at få nogle mere rolige aftner.

Mange hilsner
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder