Svar: Gode råd - søvn
14. december 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Tvillingernes mor og far
Tak for jeres brev, dejligt at høre, at I har kunne bruge mit tidligere svar og at det har hjulpet en del :)
Det er sådan, at søvnen rent fysiologisk ændrer sig nu. De første måneder indeholder det lille barns søvn to stadier - man taler om, at barnet sover aktiv søvn og dyb søvn. Men i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at ændre sammensætning, og med den alder jeres drenge har nu (korrigeret), så er det helt naturligt, at de kan have svært ved at sove sammenhængende. Det skyldes netop, at søvnen begynder at indeholde flere stadier, og de har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.
Når de vågner, har de derfor brug for hjælp til at komme videre i søvnen. De vågner ikke friske og veludhvilede, men vågner op, græder, pylrer... Prøv at lægge mærke til, hvornår de har tendens til at vågne - det kan være efter 20-25 minutter eller måske efter ca 40-45 minutter. Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at stå parat, før de vågner op, så I med det samme kan hjælpe dem videre i søvnen med et par beroligende hænder på kroppen eller ved at vugge dem lidt, hvor de ligger.
Hvis I kan nå at være der, før de vågner for meget op, så kan I være heldige at hjælpe dem videre, netop hvor de er puttet, og uden at de behøver komme op i favn eller behøver en sut i munden. Hvis de når at vågne for meget op, så kan det godt være nødvendigt at tage dem op, berolige og betrygge og så putte dem igen... Det er dog godt, hvis de kan komme tilbage i egen seng, så de vænnes til, at det er der, de skal sove og ikke vænnes til at sove i favn :) Så putte i seng, lift, barnevogn og forsøge at hjælpe dem videre i søvnen der, men hvis ikke det kan lade sig gøre, så tage dem op, få ro på og putte tilbage i seng igen...
Sutten må også gerne gives 1-2 gange, hvis den hjælper med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Men vær opmærksom på ikke at give den i munden, hver gang drengene har nogle små opvågninger, eller hver gang I hjælper med kærtegn, putter dynen om dem osv. Sutten behøver ikke automatisk at skulle i munden hver gang, men må natuligvis gerne bruges. Det er beroligende at sutte :)
Derudover kan det ofte være en god idé, hvis I kan forsøge at skabe en rytme med en lidt længere lur midt på dagen - og f.eks. vænner drengene til at sove i barnevogn, og I så triller en tur her. Det at trille en tur og holde vognen igang, så I passerer de 20-45 minutter, hvor de plejer at vågne, kan også være en måde at hjælpe dem til at sove videre på - og hvor de så naturligt får påvirket deres indre ur til at fornemme behov for en længere middagslur midt på dagen. Det kan gøre det lettere at vænne dem til at sove en længere lur på sigt - også uden at de til den tid behøver skulle trilles en lang tur hver dag :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med dem begge:)
Og rigtig god jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske