Svar: Middagslure og gråd
12. december 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre med amningen :)
Det lyder alderssvarende helt normalt, at din datter nu har en rytme, hvor hun ofte sover omkring kl 21 om aftenen og står op kl ca 07. Det giver hende samlet 10 timers nattesøvn, og det er lige efter bogen :) Om dagen vil det være godt, hvis hun kan sove 5 timer - ofte fordelt på 3 lure, så hun får nogle afbræk i løbet af dagen og dagen ikke bliver for lang for hende.
Hun må gerne sove 5 timer i stræk, hvis hun kan - men det bør i givet fald være om natten og ikke om dagen. Det er godt, hvis du kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun lærer at tage sit længste søvnstræk i nattetimerne og lærer at det er om dagen, at hun skal være aktiv, spise, bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt osv. Så hun ikke begynder at vende op og ned på nat og dag og måske pludselig spiser hyppigere om natten end hun gør om dagen :)
Hvis din datter ikke vågner af sig selv efter ca 3.5 time i løbet af dagen, så synes jeg derfor, at du skal vække hende. Det sikrer, at hun får et ekstra mælkemåltid og fyldes op i dagtimerne og ikke begynder at søge brystet hyppigere om natten. Samtidig sikrer det, at hun ikke når at blive overtræt og dermed ked af det sidst på dagen, fordi hendes søvn kommer til at ligge spredt ud over flere lure og ikke kun en...
Det er korrekt, at man som udgangspunkt ikke skal vække børn. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og de vågner naturligt, når de har fået søvn nok - de vågner veludhvilede og parate til at møde dagen. Der er dog ikke regler uden undtagelse, og en af undtagelserne kan f.eks. være, når man er nødt til at hjælpe barnet med en rytme, hvor der ikke byttes rundt på nat og dag. Eller hvor man er nødt til at vække barnet, for at sikre det tilstrækkeligt med mælk. Og som du beskriver jeres situation, så synes jeg godt, du kan forsvare at vække hende :)
Det skal naturligvis gøres kærligt og omsorgsfuldt. Hvis hun ikke vågner af sig selv efter ca 3.5 time, så synes jeg, at du skal begynde at rumstere lidt rundt omkring hende for at se om dine daglige lyde kan vække hende. Er dette ikke nok, så kan du tage hende op, kærligt, holde hende tæt, småsludre lidt med hende, sætte dig med hende i sofaen, evt. tilbyde hende mælk for at sikre hende det ekstra måltid eller du kan lægge hende på puslepuden og begynde at skifte hendes ble...
Når jeg anbefaler, at du vækker hende efter ca 3.5 times tid, så er det fordi hun bør spise med ca. 3-4 timers mellemrum, og når hun har sovet 3 timer, så har hun været igennem flere søvnstadier og har derfor fået en rigtig god kvalitet ud af sin søvn... Det giver samtidig mulighed for, at hun stadig får en lang lur midt på dagen, og så er der stadig plads til en kort formiddagslur og en kort lur tidlig aften.
Med hensyn til gråd i forbindelse med putning, så er dette helt normalt. Man taler om at nogle børn har brug for på den måde at lukke overskudsenergi ud. Det er ikke en ulykkelig gråd, snarere en slags overtræt gråd, hvor barnet græder, småklynker, klager sig et par minutter og herefter falder i søvn. Barnet er tydeligt træt og parat til at sove, men skal lige "brokke sig lidt", før det overgiver sig. Og det lyder præcis til at være dette, som sker hos jer - ofte græder hun kortvarigt, og falder derefter i søvn og sover godt.
De få gange, hvor hun græder i længere tid, så gør du det helt rigtige - tag hende op, tilbyd hende mad, skift hende og prøv igen - og så falder hun i søvn og er helt parat til at sove og sover derefter godt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske