Brev:
Middagslure og gråd
12. december 2018
Alder:
3 mdr.
Middagslure og gråd
Kære Helen
Tak for tidligere svar. Det går bedre med amningen :)
Jeg har nu to spørgsmål, der begge relaterer sig til middagslure. Eller måske mere brug for at vide om jeg tackler det korrekt.
Min datter er nu 3½ måned, trives fortsat og er en glad pige.
Hun står typisk op omkring kl. 7 om morgenen og sover omkring kl. 21 om aftenen. Jeg forsøger så vidt muligt at få hende til at sove, når hun har været vågen i 2½ time - nogle gange lidt mindre, andre gange lidt mere alt efter dagsformen.
1) Hun har fra hun var 2-3 måneder sovet en lang middagslur á op til 4,5 times varighed i sin barnevogn og powernappet resten af dagen. Det har fungeret nogenlunde omend hun har været noget pylret sidst på dagen.
Vi har nu den seneste uges tid haft problemer med at putte hende om aftenen og nogle gange er det først lykkedes at lægge hende kl. 23. Det har resulteret i at hun har taget op mod 5-5½ times middagslur. Jeg er derfor begyndt at vække hende når hun har sovet i 2-3 timer - er det okay? De fleste siger jo, at man ikke skal vække barnet. Hvis ja, har du så et par tips til, hvordan det gøres mest nænsomt for barnet, så jeg kan hjælpe hende blidt på vej med at vågne.
2) Hun græder stort set altid, når hun bliver lagt i barnevognen, men sjældent ulykkeligt og utrøsteligt. Hun falder stort set altid i søvn efter 5 minutter - nogle gange hurtigere. Hvis hun fortsat græder efter 10 minutter plejer jeg at tage hende op, tilbyde mad og skifte hende og prøve igen. Det virker som regel. Mit spørgsmål lyder - er det et velkendt "problem" med gråd ifm. putning, og er der noget jeg kan gøre for at mindske det?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Christine